Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varme mens man hurtiglader

Startet av aasen90, fredag 02. november 2018, klokken 18:26

« forrige - neste »

aasen90

Skal i jula bruke bilen når jeg skal til Vestlandet. Regner med at lav temperatur, snø og vinterdekk vil øke forbruke betraktelig så beregner at turen vil kreve 3 ladestopp.

Skal ha med ungen på to år denne turen, og lurer på hvordan jeg skal klare å holde bilen varm når den lades ?

Planen er å kjøre om natta sånn at ungen sover og at det forhåpentligvis ikke er kø på ladestasjonene

gausel

Er vel bare å starte bilen igjen etter at ladinga har starta det.. å fyre som ville f... Går da vel på alle (el)biler det!?!
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Crown

Start lading, og trykk deretter to ganger på startknappen, så er det bare å fyre opp med 30 grader :-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Esp1gr1

Går helt fint å sette i ladekabelen mens bilen «går» også, så er varmen på hele tiden. Må da gi ett trykk på startknappen for å komme igang etter at ladingen er ferdig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business Galaxy Blue bestilt 29/11-2019, levert 20/3 2020

aasen90

Merkelig.  Når jeg har gjort det tidligere kommer det opp ladefeil i bil og ladestasjon.

Skal prøve å tilkoble mens bilen går så får vi se hva som skjer da

yhafting

Sitat fra: aasen90 på lørdag 03. november 2018, klokken 01:52
Merkelig.  Når jeg har gjort det tidligere kommer det opp ladefeil i bil og ladestasjon.

Skal prøve å tilkoble mens bilen går så får vi se hva som skjer da

Jeg har også opplevd det (én gang), men jeg har også opplevd det omvendte- at jeg måtte ha bilen igang for å få startet hurtiglading. Etter jeg fant ut det, så har jeg valgt å alltid la bilen stå på når jeg starter å lade. Det sparer mye bry, også ifht bruk av varme/aircondition. For å starte opp igjen må man ta ett trykk på startknappen med bremsepedalen inne. Hvis du skal skru av for å låse bilen under lading blir det vel ett eller to trykk uten gasspedal.

Hvis bilen ikke er i riktig modus, så trekker varme og aircondition strøm bare fra 12V batteriet- og det er ikke så smart (men du får advarsel). Egentlig litt rart at det er mulig- uten strøm fra hovedbatteriet burde de vært deaktivert.
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA