Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

støy?

Startet av Svolar, fredag 02. november 2018, klokken 16:58

« forrige - neste »

Svolar


Ref motor sin artikkel av hyundai kona, bør en støyisolere bilen?

tuono

Blir vel litt som å spørre om badevannet er passelig varmt. Veldig subjektiv oppfatning av sånt.

Biff

Prøv bilen selv først i 6 mnd. Så kan du gjøre en beslutning basert på din egen subjektive følelse og lommebok.

Jeg tror ikke støy-isoleringen er mye til isolering. Mye penger for lite effekt

biggern

Sitat fra: Svolar på fredag 02. november 2018, klokken 16:58

Ref motor sin artikkel av hyundai kona, bør en støyisolere bilen?

Testet med orginal sommerdekk og klager overhodet ikke på støyen, på norske slitte veier.

Men jeg tar ekstra understells støybehandling av hjulbrønner. Koster litt ekstra og velger mer
støysavake/mykere dekk.
Da blir det vindstøyen igjen, som jeg ikke får gjort noe med.

AppleKnocker

Jeg var svært skeptisk til støy etter å ha testet fossil Kona. Nå har jeg prøvekjør en el Kona på (svært myke) vinterdekk. Med medbragt decibelmåler.

Jeg anser meg som kresen på støy, og har følgende konklusjoner.
Opptil 90-100 km/t på vinterdekk er det ingen grunn til å klage på støyen i Kona.

I 124 km/t (tilsvarer 120 på GPS) er saken litt mer nyansert. Jeg synes denne bilen har et litt merkelig støybilde i denne hastigheten. Grafen jeg fikk ut fra decibel måleren viser et nivå som ikke er superhøyt, men veldig ujevnt. Jeg synes det er mye forskjellig lyd. Vind, dekk, støy fra andre biler. Men det er ikke superhøyt.

Jeg sammenlignet med en Ioniq på piggdekk. Den lager selvsagt mer lyd i 120 GPS km/t, men jeg er nesten fristet til å si at lydbildet er mindre slitsomt fordi det er jevnt. Det kan hende jeg ble litt for opptatt av å høre etter, så ta det fordi det er verdt.

En skikkelig bummer med Kona er likevel lyden i baksetet. Jeg måler like mange decibel i hodehøyde bak i Kona på myke vinterdekk som Ioniq med piggdekk. DET er ikke bra. Lydnivået i begge biler er på rundt 75 dbA i 120 og det er omtrent som å sitte i et fly. Da liker jeg personlig å ha noise cancelling høretelefoner...

Men foran er Kona etter mitt syn akseptabel i høy fart med myke vinterdekk. Hvis den bråker mer med sommerdekk antar jeg mye er gjort med mer støysvake dekk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AmocoCadiz

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. november 2018, klokken 14:55
Jeg var svært skeptisk til støy etter å ha testet fossil Kona. Nå har jeg prøvekjør en el Kona på (svært myke) vinterdekk.
Hvilke myke vinter dekk, Continental Contact 6?

Biff

Det jeg legger merke til er en rar konstant lyd fra drivverket bak når jeg kjører i  ca 70+. Mulig dette er normalt og er en lyd som kommer mer fram i en elbil vs en fossil bil. Men den lager en lav vuggende suselyd/zoomelyd, og det eneste jeg kan forestille meg at det er, er lyden av rotasjonen til hjulene og drivverket. Ikke plagsom, men ny og spesiell lyd.

AppleKnocker

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 04. november 2018, klokken 15:58
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 04. november 2018, klokken 14:55
Jeg var svært skeptisk til støy etter å ha testet fossil Kona. Nå har jeg prøvekjør en el Kona på (svært myke) vinterdekk.
Hvilke myke vinter dekk, Continental Contact 6?
Ja. Eller VikingContact heter de vel?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bno

Gikk rett på piggfrie vinterdekk da jeg fikk bilen. Har nå rulllet 3000Km på Goodyear UltraGrip Ice 2 205 dekk. Var ikke noe mer støy i bilen enn det jeg subjektivt opplevde i Ampera-E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA