Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hastighetsbegrensning i EAP?

Startet av Erik N, fredag 02. november 2018, klokken 13:36

« forrige - neste »

Erik N

Er det noen som vet når AP (Self steering) begrenser hastigheten til lovlig fart? Jeg sliter selv med å finne et mønster i det. Av og til så vil den ikke kjøre mer enn 60 / 80 km/h, og av og til så er det greit å sette den manuelt til 10-15 km/h høyere enn lovlig hastighet og den kjører villig den farten..

Ikke sån at jeg har et behov av at kjøre høyere enn lovlig grense (faktisk ser jeg det som en positiv ting med AP, at den er flinkere enn meg på holde avstand og hastighet), men jeg lurer bare på hvordan algoritmen fungerer..

What-a-watt

AP med Self-steering henter dessverre bare hastighetsbegrensninger fra GPS-kart, som i de fleste anledninger er unøyaktige. Andre biler med liknende system henter data fra et kamera i frontruten som leser skiltene. Løsningen var der på AP1, men forsvant med AP2+. Lovet at dette skal komme, men det ser ut til å ta tid.... Hvis det var det du mente?

Klykken

AP1 leser fint rene fartsskilt, men sliter med opphevet fartsgrense-skilt, etter hva jeg erfarer.
AP2,5-bilen jeg lånte i sommer var fryktelig treg til å reagere når fartsgrensen økte, og var tidlig ute med å senke farten før den entret steder med lavere soner.

Hva toppfarten er på AP vet jeg ikke. 100km/t er raskest jeg har testet den i. 90-sone med +10 innstilt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Det skilles mellom motorveier og vanlige veier. Kun på motorvei får man bestemme farten til AP2 selv.

Da fartsgrensene hentes fra kartet til GPSen er det ikke alltid disse stemmer med virkeligheten. Så gleder meg til den klarer å lese skiltene igjen.

geear

Sitat fra: Klykken på fredag 02. november 2018, klokken 14:03
Hva toppfarten er på AP vet jeg ikke. 100km/t er raskest jeg har testet den i. 90-sone med +10 innstilt.
Tror nok trådstarter lurer på justering over det fast innstilte tillegget/fradraget som man kan sette i innstillingene. På en del veier får du lov å trykke den videre oppover forbi de +10 (som jeg alltid har min på), helt opp til 150km/t. Det er dessverre ikke helt klart hvilke veier det gjelder, og er ikke så enkelt som OhmPaPa heller sier, at det kun gjelder motorveier. Det gjelder mange andre steder og. Iallfall de aller fleste flerfeltsveier.

Klykken

Aha, okei. Det har jeg aldri opplevd. Eller tenkt over at var mulig... :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Sitat fra: gr på fredag 02. november 2018, klokken 14:42Det er dessverre ikke helt klart hvilke veier det gjelder, og er ikke så enkelt som OhmPaPa heller sier, at det kun gjelder motorveier. Det gjelder mange andre steder og. Iallfall de aller fleste flerfeltsveier.

Ah! Nyttig å vite for en noob som ikke har kjørt så mye enda. Det er kanskje her den kunstige intelligensen trår til med sine vurderinger?

streken

Hastighetsbegrensningen i EAP er 150km/t, og den er håpløst streng  :-1: :police:

Forklart: i sommer suste jeg av gårde gjennom Danmark med EAP satt til 140km/t. Sør for Kolding var det en liten Kia i høyrefeltet som vinglet (mange små Kiaer i Danmark som vingler, for øvrig). Jeg lå i venstrefeltet og hadde en nisse tett oppi bak meg, så da valgte jeg å krumme tærne og suse opp i fart og forbi. Dermed passerte jeg raskt 150km/t, og EAP skrudde seg av.
Den lot seg etter dette ikke skru på igjen, hverken autopilot eller adaptiv cruise, fordi "jeg hadde overskredet grensen", og jeg måtte kjøre med hender og føtter til jeg nådde en rasteplass hvor jeg kunne stoppe og klø meg i hodet. Ut på veien igjen, og nå fungerte ting som de skulle.
Jeg prøvde det samme i Tyskland, og alt av EAP-privilegier forsvant hvis jeg tvang bilen over 150km/t med gasspedalen på autopilot eller adaptiv cruise. Jeg elsker Teslaen min, men akkurat dette synes jeg er hinsides idiotisk. Dette er eneste gangen til nå hvor jeg har savnet min gamle BMW 525d (men det varte bare til jeg gjenoppdaget dieselprisen kort tid etter).

Om "straffereaksjonen" har blitt endret med oppdateringer i ettertid, har jeg dessverre ikke fått anledning til å sjekke.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

GeirHM

«Straffen» oppløses ved å sette gir i park. Straffereaksjonen kommer også om du ikke beveger på rattet i tide på varslene som gis når EAP er aktiv. 150 km/t gjelder bare på motorvei. Ellers på alle landeveier handler det om + 10km/t, bortsett fra motorvei klasse B hvor det er midtdeler. På rv23 over Hurumlandet er det f eks noen korte strekk hvor du kan kjøre i EAP med mer enn pluss 10 km/t. Verre er det at enkelte steder har ikke bilen riktig fartsgrense lagt inn slik at du kan risikere å dundre inn i en førtisone med EAP aktiv uten at bilen reagerer. Men så er jo navnet «autopilot» misvisende, vi har ikke noen pilot som kjører for oss. Bare god assistanse.

geear

Begrepet autopilot kommer fra bruk i fly og båt. Hva er det som ikke samstemmer med det Tesla bruker begrepet til?

I mine øyne er det heller forventningene og kommunikasjonen rundt som ødelegger..

sjokomelk

Problemet ligger vel i at hos Tesla heter det Autopilot(tm) som et egennavn på en gruppe funksjoner, og ikke "autopilot" som en spesifikk funksjon.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

What-a-watt

Har Tesla virkelig fått lov til å "trademarke" Autopilot?

GeirHM

Det er assosiasjonen som gjøres mellom det en autopilot bidrar med i et fly og det assistsystemet EAP tilbyr oss teslasjåfører jeg synes er problematisk. Merkelappen tilsier at bilen (i definerte perioder) skulle være selvkjørende. Det er den ikke. Derimot er den en finfin kjøreassistent som i disse periodene avlaster sjåføren for noe av oppgaven med å kjøre bilen. Det har f eks gjort at jeg har kunnet kjøre mye lengre strekk enn jeg ellers ville ha gjort på lange Europaturer. Det krever mindre å overvåke enn å styre bilen, for å si det enkelt.

Sist gang jeg fikk beskjed om å slå mobilen (i flymodus) helt av på et fly, var fordi værforholdene var slik at flyveren i tråd med protokoll måtte overlate landingen til flyets autosystemer. (Selv i flymodus kunne Mobilen min påvirke systemet.) Om flyets autopilot også er et assistentsystem (det overvåkes jo av piloten det også), så er det likevel på et annet nivå enn det systemet som sitter i min bil. Derfor opplever jeg merkelappen som misvisende, og at den tilogmed bidrar til den uheldige kommunikasjonen og forståelsen av hvilken rolle systemet har - i det minste blant noen sjåfører.

Misforstå ikke, jeg ville aldri ha en bil igjen uten dette. Jeg hadde AP1 i min forrige og AP2.5 i vår nye. Og jeg vil få det vondt når FSD blir virkelighet. For det vil jeg veldig gjerne ha. Men her var finansministeren klar. Vi kjøper ikke en fremtid vi ikke vet noe om.

o.b.lix

Autopilot er i båt vanligvis at den kan kjøre i en rett kurs. På de litt mere high tech kan den styre etter en forhåndslagt rute på kart.

Høres det kjent ut?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jlan

Betegnelsen autopilot kommer antagelig fra fly opprinnelig. Ombord i et skip betyr "pilot" los, og de har sjelden hånden på rattet. Hvis opprinnelsen var der burde det vært "auto helmsman". 

Autopilot er egentlig en helt utdatert og lite beskrivende betegnelse både for fly, skip og biler, og burde gått ut av bruk. Opprinnelig var det en sak som kunne holde en rett kurs ved hjelp av et kompass, forholdvis lite nyttig i en bil hvis en ikke er i en ørken eller på et islagt vann.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA