Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gummitrikset til Michelin

Startet av HCO, fredag 02. november 2018, klokken 09:12

« forrige - neste »

HCO

Jeg har nå slitt ut de første originaldekkene til min Zoe R240 (2016-modell). Bilen har gått 50.000, det vil si at sommerdekkene har gått anslagsvis 30.000. I den midterste halvdelen av mønsteret er dekket nesten som nytt, med dypt mønster. På ytter- og innersiden derimot er dekkene helt blankslitte. Ser man på nye dekk av denne typen vil man også se at det er svært lite mønster ytterst og innerst.

Originaldekkene på Zoe er som kjent Michelin Energy E-V. I en artikkel* i TU for en tid tilbake fortalte Arne Sköldén, produktekspert i Michelin, dette om dekket:
Sitat(dekket) har hastighetsindeks Q, som vil si at det er spesifisert til maks 160 kilometer i timen. Det åpner for at det kan gjøres kompromisser. (...) Det handler om å redusere rullemotstanden ved å redusere dekkets masse og endre gummiblandingen. I det aktuelle dekkets tilfelle har hastighetsindeksen gjort det mulig å redusere massen blant annet ved å utstyre dekket med en tynnere sidevegg.

Men, basert på observasjonen øverst, tror jeg han utelater noe vesentlig. Min teori er at Michelin har brukt et velkjent triks fra motorsykkeldekk, ved at de har benyttet en "knallhard" gummiblanding i midten og en svært myk gummiblanding på kantene**. I tillegg har de antakelig gjort noen grep med dekkstammen slik at når dekkene ruller i jevn hastighet rett frem vil det være midt-mønsteret som tar all belastningen, mens når dekket presses (sving, brems, aksellerasjon) får den myke delen kontakt.

Dette er som sagt foreløpig bare en teori, ettersom jeg ikke er noen ekspert på området og det er vanskelig å finne informasjon om dette hos Michelin. Det nærmeste man kommer er at de beskriver at de benytter en "multi-polymer tread compound" i dekket.

Jeg har vært overrasket over det gode veigrepet på dekket, til å være et dekk med rullemotstand A. Det er også relativt støysvakt (men støyer mer enn piggfrie vinterdekk), så jeg er på ingen måte misfornøyd med dekket.

Men jeg er nå svært usikker på om jeg skal kjøpe disse dekkene igjen, dels fordi jeg er usikker på hvorvidt Michelins løsning er optimal i forhold til min kjøring og dels fordi dekkene er svært dyre. Bakdekkene har fortsatt mange mil igjen, så det virker som om "sideslitasjen" er mindre der. Akkurat nå heller jeg mest mot å erstatte fordekkene med mer "ordinære" B-dekk (rullemotstand B).

* https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-dekket-for-kjorelengden/350766
** Se for eksempel michelin-road-5-review-sport-touring-motorcycle-tire-test
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Speeder

Vår Zoe har også rullet noe over 50k, men jeg tenkte ikke noe over spesielt slitt mønsker i ytterkant.
Slitt på yttersidene kan jo også være ett tegn på for lavt dekktrykk.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

bjaolsen

Jeg har ca 85.000 på min, og trenger nye sommerdekk til sommeren.

Ser samme slitasje, tenkte i utgangspunktet at det kom av at Zoe er noe framtung samtidig som at det det er litt for gøy å kjøre litt hardt i svingene..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

HCO

Sitat fra: Speeder på fredag 02. november 2018, klokken 09:35(...) Slitt på yttersidene kan jo også være ett tegn på for lavt dekktrykk.
Har alltid kjørt med mellom 2.6 og 3.0 bar, så om det hadde vært et ordinært dekk burde man da heller sett slitasje på midten.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

JUL ZOE 240

Kjørt 85 tusen like langt med vinter og sommerdekk nå. Her er et bilde av sommerdekkkene slik de så ut når jeg skiftet tidligere i høst. Bildet er fra en side av bilen. Dekkene som satt foran er de slitte, på bakdekkene er det ikke tegn til slitasje. Kan jeg bytte plassering av dekkene og det vil fungere en sesong til? Altså sette de slitte dekkene på bakaksel. Mønsteret i midten virker helt fint, men det er slitt på sidene som dere ser.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Håpløs bergrensing på bildevedlegg på forumet, hvordan får jeg effektivt bildene mindre enn 1 mb? Alle bilder jeg tar med tlf er rundt 5 mb. Løste det ved beskjæring nå.

minibiti

Mobile phones nowadays take hopelessly high resolution pictures which is completely useless unless you want to print them in A0 format or zoom for details to death.
Either set the resolution to the lowest you have before taking it (1280×720 or around  2 MPixel is more than enough for posting a picture on this forum...) or decrease the picture resolution before posting it (1280×720 more than ok).
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

HCO

Da har jeg lest meg litt opp på gode "vanlige" dekk til R240-en. Jeg har tre hovedvalg:

1) Kjøpe 2 dekk, som erstatning for de slitte fordekkene. Bakdekkene ser ut til å holde et par sesonger til.
Konsekvensen av dette valget er at jeg må holde meg på samme dimensjon, 195/55-16.

2) Kjøpe 4 dekk, bytte alle
Originalfelgene er 6,5" brede, så jeg kan da også velge å gå opp en dimensjon til 205/50-16 eller 205/55-16

3) Kjøpe 4 nye (eller brukte) 17" felger og gå for 205/45-17 eller 215/45-17.
Da vil det være snakk om å flytte over originale TPMS-sensorer.

Jeg heller nå mest mot valg nr. 2. Da får jeg 2 halvslitte E-V dekk til overs. Disse kan jeg spare på og benytte på R90-en når fordekkene der før eller siden blir ødelagt på samme måte som på R240-en. R90-en er naturlig nok langkjøringsbilen vår, så det er viktigere med maksimal rekkevidde på den. R240-en brukes mest til 5-6 mil daglig pendling og småturer i nærområdet og kan derfor gjerne kjøre på "vanlige" dekk.

Jeg har funnet noen interessante dekk-kandidater (rullemotstand/våtgrep/støy):
Dunlop Sport BluResponse 205/50 R16 87V  B/A/68dB
Goodyear Efficientgrip Performance 205/50WR16 87W FP  B/A/68dB
Hankook Kinergy Eco 2 K435 195/55R16 87H  B/A/71dB

Goodyear-dekket finnes også i en XL-variant med stivere vegger, som sies å gi enda mindre rullemotstand:
Goodyear EfficientGrip Performance XL 205/55R16 94W A68B  A/B/68dB

Alle dekkene ligger i prisleie ca. 900-1100 pr. dekk ved kjøp online (frakt og omlegg kommer i tillegg). Har foreløpig ikke sjekket priser hos favorittdekksjappa mi.

Er det noen andre gode dekk jeg burde ha på radaren min, med grei pris og rullemotstand B eller A?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

Sitat fra: JUL ZOE 240 på lørdag 03. november 2018, klokken 08:31Kan jeg bytte plassering av dekkene og det vil fungere en sesong til? Altså sette de slitte dekkene på bakaksel.

Utifra at Zoe kant-sliter bakhjulene mindre enn forhjulene, vil det nok fungere. Men tror ikke du kommer igjennom teknisk kontroll, om du skulle være uheldig å havne i det. Det er ikke verdt å risikere avskilting for å spare et par tusenlapper, synes nå jeg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

aronesen

Sitat fra: HCO på søndag 04. november 2018, klokken 21:35

Er det noen andre gode dekk jeg burde ha på radaren min, med grei pris og rullemotstand B eller A?

Jeg kan anbefale disse: Nokian Hakka Green2 205/55 R16 94W XL.  A/A/67dB.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

HCO

Sitat fra: aronesen på mandag 05. november 2018, klokken 09:43Jeg kan anbefale disse: Nokian Hakka Green2 205/55 R16 94W XL.  A/A/67dB.
De ser interessante ut. På byttdekk.com står imidlertid denne varianten oppgitt til rullemotstand B. Har du brukt disse (og på hvilken bil)?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

aronesen

#10
Det er flere varianter av dette dekket, så man må sjekke tallene nøye.
Må være 94W  og XL. https://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-green-2/

Her f.eks: https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=vS6kPQYyYYnOYWna.129.766719493&sowigan=So&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&kategorie=6&tyre_for=&x_tyre_for=&sort_by=Lable_1roll&rsmFahrzeugart=ALL&Label=A-A-67-1&details=Ordern&typ=R-319214

Jeg tror jeg kjøpte dekket hos skruvat på kampanje for et par år siden. Har brukt de på Zoe 2015. De er støysvake og jeg har bare gode erfaringer.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Eg har runda 120 000km og har slitt ut 2 set sommerdekk av typen Michelin EV. Da er ingen tvil om at Michelin EV dekket er da som har minst rullemotstand.

Hvis du har R210 så ville eg ikkje gje for noko anna dekk då dette er da med minst motstand og dermed mest lengde.

At dekket er mest slitt på kantene kjem av at du har for mykje luft i dekket. Eit dekk med høgt lufttrykk gjer mindre rullemotstand, men sidan kantene på dekket er tynnere på EV dekket så vil de bule ut på sidene. Dette drar rullebana opp i midtne og du kjører på kantene på dekket.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

HCO

Jeg er villig til å kjøpe den argumentasjonen, men hvorfor skjer det da ikke det samme med bakdekkene?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

pudderjagar

Bilen er forhjulstrekker med ein meget kraftig regenerering.
Sving på framhjula. Ikkje så unormalt men da fører til gnissninger når ein svinger
Bremsene framme tar mest sansynleg mykje meira enn dei bak.
Har og ein mistanke om større vekt framme.

Da er friksjon som sliter dekka. Eit dekk som bare "henger med" slites ikkje så mykje
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Sitat fra: JUL ZOE 240 på lørdag 03. november 2018, klokken 08:31
Håpløs bergrensing på bildevedlegg på forumet, hvordan får jeg effektivt bildene mindre enn 1 mb? Alle bilder jeg tar med tlf er rundt 5 mb. Løste det ved beskjæring nå.

Veldig irriterende at moderne mobiler ikke lar deg justere størrelsen på bildefilene. Mitt triks er å legge bilde som en MMS melding. Trenger ikke sende den. Velg så bilde derfra og lagre så har det plutselig en fornuftig størrelse. Kun bilder som skal zoomes opp for bruk på 50+ tommers bilder på veggen beholdes i original format.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA