Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilen tusenvis venter på- Audi e tron - mulig salg av reservasjon

Startet av tjulv1, fredag 02. november 2018, klokken 03:17

« forrige - neste »

tjulv1

Hei,
Har reservert en e tron som kommer på nyåret 2019. Er usikker på om jeg skal kline til eller beholde min Tesla. Er det mulig å selge min posisjon?

Amatøren

Nei, ikke helt uten videre, men kanskje ikke umulig.

Sitat fra: VILKÅR OG BETINGELSERReservasjonen din kan ikke overdras til annen part eller overføres uten skriftlig samtykke fra Audi Norge.

Lese teksten.......?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Kjøp bilen, selg på FINN, kanksje med en liten profitt.
Risiko: Model 3 vil underby alle S, X, I-pace og E-tron med mange 100-tusen og kan komme i massivt volum utover våren. Dette treffer hardere jo senere reservasjon man har. Noen vil si en 3er ikke konkurrerer, men man skal ha god veldig god råd for å spa ut 400.000 ekstra for større bagasjerom og rails.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Tror ikke det blir så mye å tjene på videresalg. Ryktene sier at Norge kan få inntil 9000 biler i 2019 og foreløpig er det noe over 7000 på reservasjonslisten. Vil anta at endel faller i fra når bestillingene begynner.

Tellus

Er det mange som vurderer E-Tron som alternativt kunne tenke seg Model 3 ?
Tror ikke det. Helt annet prissegment og bilkategori. Det eneste de deler er at de begge er elbiler med lang rekkevidde.

Det begynner å komme en del slike nå så crosshopping pga disse to kriteriene er nok redusert betraktelig. Model S, Molde X, Ampera-E, Kona, I-Pace, E-Tron, Niro, EQC og flere kommer til. Alt fra svære SUV til B klasse biler.

THE

Det er nok mange som egentlig ønsker seg en elektrisk mellomstor rimelig stasjonsvogn (gjerne med 4x4) og tilhengerfeste, f.eks. Skoda Octavia.

Dette er en bilklasse som fremdeles ikke er tilgjengelig i elektrisk utførelse, og da blir det et kompromiss uansett hvilken bilmodell man havner på i dag. Tesla S, X og Audi eTron blir for dyre, og har i tillegg en eller flere mangler som mange kunder ønsker seg. Tesla S mangler tilhengerfeste, og er ikke stasjonsvogn selv om den har god plass. Tesla X kan ikke ha takstativ. Audi eTron er nok den som kommer nærmest beskrivelsen av "folkebilen" bortsett fra prisen.

Mange vil nok da vurdere andre elbiler med lang rekkevidde, men de fleste faller gjennom på plass, manglende tilhengerfeste, treg hurtiglading eller noe annet. For veldig mange bilkjøpere vil jeg tro at vurderingen er om de skal kjøpe stasjonsvogna de egentlig vil ha, og da må velge mellom diesel, bensin eller PHEV, eller om de skal kjøpe elbil og må betale mye mer enn de egentlig har tenkt seg, eller inngå en del kompromisser på biltype. Da kan det plutselig være helt naturlig at eTron, Jaguar iPace, Tesla S, X, 3 blir sammenlignet og vurdert av de samme kundene. Kia Niro, Opel Ampera-e, Hyundai Kona, BMW iX3 og Mercedes EQC blir ikke så direkte konkurrenter pga. leveranseutfordringer. De fleste som vurderer å kjøpe ny bil nå vil ikke vente til 2020 på bilen.

Selvfølgelig er privatkjøp via Finn.no et alternativ til å kjøpe ny bil fra forhandler når det er så lange leveringstider som enkelte elbilmodeller har nå. Hvis Audi klarer å levere det volumet som er varslet, så vil vel ikke flipping av nye biler på Finn bli like utbredt for eTron som for eNiro, Kona og Ampera-e. Tesla er det jo heller ikke noe slikt marked for, og sannsynligvis vil det heller ikke være stort å tjene på å flippe Model 3, kanskje bortsett fra helt i starten. Det kan selvsagt være at noen vil ha bil raskt og dermed kan være interessert i å ta over reservasjonen på eTron eller kjøpe bilen rett etter overlevering til en litt høyere pris, men tror ikke noen bør basere budsjettet sitt på at de skal tjene hundre tusen kroner på bilsalget.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

espenri

Kan jo svare for meg selv, den idelle bilen min er en elektrisk superb / octavia 4x4, med sammenlignbar pris som dagens fossilversjoner.

Da jeg kjøpte ny bil for 1 år siden var eneste reele elektriske alternativ TMS eller TMX pga 4x4 kravet, men de blir jo vesentlig dyrere i innkjøp. Jeg fallt ned på en Outlander PHEV som en mellomløsning inntil det finnes flere passende elektriske alternativer.

Skulle jeg gjort den samme vurderingen i dag så har i-pace og etron også blandet seg inn som reele alternativer, men fortsatt med feil prislapp. I dag ville jeg vurdert å vente på TM3 og sett om den ga meg nok plass. Ergo er jeg en potensiell kjøper av etron, men jeg ville allikevel ventet på TM3.

Jeg tror TM3 kommer til å fylle et voldtsomt hull i markedet og bli en vannvittig salgshit.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

lr-80

Jeg venter på en I-Pace. Hadde ønsket meg en el-Octavia 4x4, og synes den høyere prisen på I-Pace forsvares pga elbilfordeler. Kunne blitt en eTron. Kunne ikke blitt en Kia eller Hyundai, men muligens en M3.
Tror mange tenker som meg, og det er nok veldig mange med reservasjon på eTron som egentlig er på utkikk etter en bil til 500K.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Pingle

Sitat fra: espenri på fredag 02. november 2018, klokken 12:56
Kan jo svare for meg selv, den idelle bilen min er en elektrisk superb / octavia 4x4, med sammenlignbar pris som dagens fossilversjoner.

Jeg tror TM3 kommer til å fylle et voldtsomt hull i markedet og bli en vannvittig salgshit.
Mulig, men slik jeg ser det, er TM3 en TMS med halvparten så stor bagasjeplass. Da foretrekker jeg den med bagasjeplass.
Og om etron leverer superbplass (A6-plass) med alle muligheter fra kr 650k, har jeg allerede funnet min "stasjonsvogn".
ref: Orbits tegninger i denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36740.705
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

jkirkebo

Sitat fra: THE på fredag 02. november 2018, klokken 11:26
Det er nok mange som egentlig ønsker seg en elektrisk mellomstor rimelig stasjonsvogn (gjerne med 4x4) og tilhengerfeste, f.eks. Skoda Octavia.

Noen sikkert, men ikke så veldig mange. Stasjonsvogner er jo stort sett radert ut fra salgslistene de siste par årene til fordel for SUVer. Det selges knapt Mondeoer lengre, Passat selger kun som GTE-variant og Octavia går det heller ikke mange av. Så om jeg var Skoda-selger var det nok el-utgaver av Kodiaq og Karoq jeg ville ønsket meg først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vegar Beider

Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. november 2018, klokken 16:29
Sitat fra: THE på fredag 02. november 2018, klokken 11:26
Det er nok mange som egentlig ønsker seg en elektrisk mellomstor rimelig stasjonsvogn (gjerne med 4x4) og tilhengerfeste, f.eks. Skoda Octavia.

Noen sikkert, men ikke så veldig mange. Stasjonsvogner er jo stort sett radert ut fra salgslistene de siste par årene til fordel for SUVer. Det selges knapt Mondeoer lengre, Passat selger kun som GTE-variant og Octavia går det heller ikke mange av. Så om jeg var Skoda-selger var det nok el-utgaver av Kodiaq og Karoq jeg ville ønsket meg først.

Veldig gode poenger. Tidligere ville nordmenn flest ha stasjonsvogner, nå vil de ha SUV. De har aldri ønsket seg sedan eller coupé, dette er en biltype som har solgt elendig de siste 30 årene. Å selge noe sånt på bruktmarkedet har vært tungt som bly.
Så kom Tesla Model S, og plutselig endret alt seg. Fordi nordmenn plutselig fikk øynene opp for den karrosseriformen? Selvfølgelig ikke, det er fordi det var det eneste alternativet, og fordi det var sprek luksusbil til halv pris. Hadde du kunne kjøpe en Porsche Panamera til samme pris (de koster omtrent det samme uten avgifter) hadde vel den blitt norges mest solgte bil!

Nå kommer Model 3 snart. Altså en mellomstor sedan. Folk tror den kommer til å selge i bøtter og spann.
Det tror ikke jeg, jeg tror den kommer til å bli en gigantisk flopp i Norge, og at den kommer til å være ekstremt vanskelig å selge brukt om noen år. Ser dere mange BMW, Merce, Audi og Volvo sedaner i den størrelsen på norske veier? Nei, de finnes knapt. 
Det folk kommer til å kjøpe i bøtter og spann i Norge er elektriske mellomklasse SUVer. De kommer fra Kia, Hyundai og etterhvert Skoda og VW. Flere er vel meldt.
Nå forutsetter jeg selvsagt et marked hvor folk kan velge mellom Model 3 og en mellomklasse SUV. Så lenge de bare kan velge Model 3 kommer den til å selge godt. Men det er et tidsspørsmål, og bruktmarkedet kommer til å kollapse for sedaner så snart tilbudet av alternativer er godt nok.

daktari

Du glemmer et par saker. Tesla en sparer betydelige summer på drift sammenlignet med panamera.

Jeg ser hvertfall mange C, A4 og 3-serie sedaner, men i mangel på stasjonsvogn så må man kompromisse.

Med Modell 3 får du S4-ytelser til halv pris., kan du tåle sedan da? Jeg tror mange vil si ja. Du får kanskje 2 Model 3 for prisen av én I-pace eller e-tron.

Ingen andre leverer i volum, gjenstår å se hvor mange Audi vil levere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vegar Beider

#12
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:48
Du glemmer et par saker. Tesla en sparer betydelige summer på drift sammenlignet med panamera.

Jeg ser hvertfall mange C, A4 og 3-serie sedaner, men i mangel på stasjonsvogn så må man kompromisse.

Med Modell 3 får du S4-ytelser til halv pris., kan du tåle sedan da? Jeg tror mange vil si ja. Du får kanskje 2 Model 3 for prisen av én I-pace eller e-tron.

Ingen andre leverer i volum, gjenstår å se hvor mange Audi vil levere.

Du tok nok ikke poenget.

1) Sammenligning med Panamera: du må selvsagt forutsette at alle kostnader er like om det skal være relevant å se det på denne måten. Poenget er å forklare hvorfor folk kjøper en biltype de egentlig ikke vil ha. Svaret er "bra bil til halv pris". Ingen bombe. Om Panamera (eller Audi A7) hadde hatt samme totalkost som Model S hadde det ikke blitt solgt mange Model S, men Panamera hadde toppet salgsstatistikken. Det selges mye mer Panamera i Tyskland enn det selges Model S, skjønner?

2) At du "ser mange sedaner" er ikke et gyldig motargument. Faktum er at sedaner selger fryktelig lite, det kan liksom ikke argumenteres mot.

http://www.bladetbil.no/artikkel.php?aid=43217
https://www.tv2.no/a/9326733/

3) Ja, folk kompromisser når man får bil til halv pris, salget av Model S beviser det. Poenget er at når det kommer alternativer som gjør at man ikke trenger å kompromisse, så gjør man ikke det. Så i det øyeblikk det er mulig å kjøpe en elektrisk kompakt-SUV eller stasjonsvogn til omtrent like mye penger, så kommer salget av Model 3 til å stupe på bekostning av disse. Folk flest kjøper ikke Tesla på grunn av ytelsen, det er på grunn av prisen. De aller færreste kommer til å velge en sprek Model 3 mot en helt grei Skoda SUV til samme pris.
 

daktari

Jeg tok poenget, men er uenig med deg. Model S står godt på egne ben som bil og enda stødigere som el-bil. Model X også, og vel så mye Model 3. Man kjøper Tesla "fordi"
, ikke "på tross av."

Ja det selges få sedaner, men de selges. Jeg tror ikke OFV har tall på andel sedaner, kildene dine antyder 2,9% av et totalt nybilsalg i 2014 som nå er på 158.000, mens VW Passat hadde en sedan-andel på over 5% da den ble trukket fra markedet. Noen vil ha sedan - tallet er ikke 0!
Det selges flest små biler, disse finnes ikke som sedaner og drar ned snittet. 41% av nye biler i 2017 var også AWD. Andre merker har større andel sedaner. BMW lanserte nye 3er nå som sedan - stasjonsvogna er ikke vist enda og kommer ett år etter. Hva deres andel er vet jeg ikke.

Så tilbake til poenget mitt: man velger blant tilgjengelige biler som tilbyr et kompromiss av det man vil ha. e-tron har ok plass, men Model 3 har halv pris. Er du på budsjett må du kompromisse, men Audi kommer allikevel til å få ventelister på den bilen. Lav levering derimot kan gjøre at mange velger Model 3 istedet og samtidig sparer masse penger - nok til å få fraktet hyttebagasjen med budbil hver helg i et par tre år. Allikevel kan trådstarter trygt sitte på reservasjonen sin til leveringsplanen er avduket.

Kia og Hyundai leverer i små volum og er trange biler.  Model 3 hadde kanskje kollapset ICE-markedet i Norge hvis den var stasjonsvogn, men kommer til å selge bra allikevel. JEg tror også Model 3 kan bli en hit i drosjemarkedet. e-Golf, i3 og Leaf 40 er vel priset slik at de blir truet av Model 3.

Skoda, Leaf 60, VW Neo etc kommer ikke til salgs i 2019, så jeg mener vi ikke trenger å diskutere dem - uten å ta med Model Y.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vegar Beider

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. november 2018, klokken 13:02
Jeg tok poenget, men er uenig med deg. Model S står godt på egne ben som bil og enda stødigere som el-bil. Model X også, og vel så mye Model 3. Man kjøper Tesla "fordi"
, ikke "på tross av."


Jeg oppfatter helt klart at du ikke tok poenget i det hele tatt.

For det første har jeg aldri sagt at sedaner ikke selger i det hele tatt. Jeg sa de selger dårlig. De er unntak. Derfor vil Model 3 også være et unntak i et marked hvor det finnes alternativer. Den vil ikke bli en storselger i et marked og segment hvor kunder kan velge noe annet, til samme pris. Så slutt å sammenligne den med e-tron og I3, det er helt ubrukelige sammenligninger, de er ikke i samme segment.

I mitt poeng ser jeg altså fullstendig bort fra at vi skriver november 2018, og at hverken Model 3 eller særlig mange av konkurrentene er tilgjengelige. Så glem 2018, forsøk å se for deg hvordan verden ser ut om 1-2 år.
Sannsynligheten er overveiende for at det i 2020 vil være elbiler i det segmentet på markedet fra en haug med ulike produsenter: Polestar, Volvo, BMW, Mini, Hyundai, VW, Kia, Honda, Ford, DS/PSA, Subaru, Skoda for å nevne noen.
Disse vil neppe være sedaner i særlig grad, så i det bildet kan umulig Model 3 være en storselger. Kanskje Model Y, men det vet vi ikke. Faktum er at sedaner står for langt mindre enn 5% av det norske totalmarkedet når det fungerer normalt. Akkurat nå fungerer det ikke normalt, på grunn av elbilsubsidier og fordi folk kompromisser på grunn av dette.
Tenk deg bruktmarkedet 2 år senere. De som gikk "mann av huse" for å kjøpe Model 3 i 2019 (vi antar at den kommer), skal i 2022 selge den brukt fordi de heller vil ha SUV eller noe. Som alle andre. Tror du det blir enkelt? Hva med i 2024, da det finnes en masse brukte elbiler på markedet som er mer attraktive enn Model 3?

Jeg tror det er en dårlig ide å kjøpe Model 3, fordi man er nødt til å selge den raskt for å unngå et grisete verdifall. Og siden elbilmarkedet er i ferd med å stabilisere seg vil verditapet på en litt brukt Model 3 også bli stygt, da det finnes mange alternativer allerede om 1 til 2 år.

La oss se hvordan Model S og Model X utvikler seg gjennom 2019. Det vil gi en pekepinn. Jeg tror deres dager med høyt volum er talte, og at Tesla i større og større grad blir et nisjemerke. Jeg sier IKKE dermed at de blir borte, merk deg det. Bare at deres dager blant topp 10 snart er talte, selv om de kommer aldri så mye med Model 3 og Model Y. 
 


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA