Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva vil Kia e-Niro flippes for på finn.no på nyåret?

Startet av Elbilbjorn, torsdag 01. november 2018, klokken 23:16

« forrige - neste »

Myrvang

Jeg har lavt nummer på e-Niro men kommer ikke til å ta den ut med det første. Ser jeg at prisene holder seg oppimot en halv million kroner på finn kan jeg ta den ut for videresalg. Selv har jeg resonert meg frem til at en eldre i-MiEV gjør nytta i hverdagen også beholder vi dieselbørsa til langturene. Da koster det oss ca 1.000,- i bom og diesel å kjøre på hytta men det er nok rimeligere det enn å ta ut en dyr KIA for å spare noen kroner på hytteturene våre. (I tillegg har vi fått barn nummer 3 siden vi reserverte, så om hele familien skulle dratt hadde den uansett vært for liten.)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On


Counterpointer

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 03. november 2018, klokken 22:29
Her har vi en diskusjonstråd med alle som dropper niro pga høy pris og så kommer denne tråden hvor det spekuleres i store gevinster på videresalg..
Det er jo ikke motsetninger mot de to fenomenene.

Hvis de hadde vært visualisert som kurver på en graf så vil de nok krysse et sted. Men at 377 startpris og 2000 leverte biler skulle føre til at alle som ville ha bil fikk det til listepris, stemmer nok ikke. Hvis det er 6000 på lista og halvparten trekker seg så er det fremdeles 50% mer etterspørsel enn tilbud, dette kan føre til et prispress.
Markedet er også fullt av kunder som ikke har fått Ampera-E, Kona, Leaf 60 kWh og Model 3. Alle disse kan komme til å kjøpe tilsvarende bil på Finn.

Det er all grunn til å huske at E-Niro er samme bilen nå som når Bjørn Nyland testet den i Korea, og den så ut til å være «det store håpet»

geear

Personlig syns jeg Kona også var for dyr i forhold til den bittelille bilen den er, men det syns ikke markedet. Køen er like lang på e-Niro (kanskje lenger), tross at alle har betalt 7777,- for å stå der, i motsetning til gratis kø på Kona. Jeg vet også at de 7000 de sa de hadde på Kona ikke er reelle, for jeg var en av de, og valgte å være med til siste runde kun fordi det ikke kostet noe og var uten forpliktelser.

Elbilensrekkevidde

Tror nok at e-Niro til ca 400´vil bli standard på alle biler med litt lengre rekkevidde. Det synes jeg er egentlig i orden for det er jo der også bensin og diesel bilene også ligger nå. 400´mharblitt den nye 350´grensen som var for noen år siden.

Tipper Christian Stenbo i Hyundai snart informerer om at de langt bak i Kona kø må regne med en ytterligere pris økning. Han har jo gitt et varsel allerede.

Reflektor

Sitat fra: gr på søndag 04. november 2018, klokken 09:00
Personlig syns jeg Kona også var for dyr i forhold til den bittelille bilen den er, men det syns ikke markedet. Køen er like lang på e-Niro (kanskje lenger), tross at alle har betalt 7777,- for å stå der, i motsetning til gratis kø på Kona. Jeg vet også at de 7000 de sa de hadde på Kona ikke er reelle, for jeg var en av de, og valgte å være med til siste runde kun fordi det ikke kostet noe og var uten forpliktelser.

Det koster vel en drøy hundrelapp i året i tapte renteinntekter å stå på liste. Det tror jeg de fleste som planlegger å kjøpe splitter ny bil har råd til. Tror ventelister er lite reelle om dagen. Pratet med en fyr på visningen. Mener han stod på 7 lister. Selv står jeg på 4, hvorav 3 er med depositum. Mitt reservasjonsnummer på Niro er 53xx. Reellt rundt 3500 vil jeg tro. Kaster et tall ut i lufta nå, selvsagt mange usikkerhetsfaktorer, men gjetter på at minst 60-70% av de som har slengt inn 7777,- ikke kommer til å ta ut bilen. Da vil jeg kunne få bil et sted mellom nr 1000 og 1500. Hvis jeg vil.....

geear

Jeg snakker kun for meg selv, og jeg hadde ikke stått i kø på Kona, og antageligvis ikke Byton, med betalt reservasjon. Var egentlig ikke interessert, men ville følge med allikevel.

Har betalt reservasjon på e-Niro, DS3, Taycan, iX3 og Model 3.

Strøm Tycoon

Jeg tror som er tilfelle med Kona, at smertepunktet er på ~ 449 000,-

HCO

#38
Sitat fra: model3citizen på mandag 05. november 2018, klokken 09:59
Jeg tror som er tilfelle med Kona, at smertepunktet er på ~ 449 000,-

Helt enig, selv om det sikkert blir enkelteksempler på høyere pris. Sånn sett kan man si at BOS/Kia har satt en riktig pris, fordi man unngår mye flipping. Jeg tror folk som ikke er drevne flippere, og som uansett ikke har planlagt å bruke bilen selv, vil kvie seg for å ta risiko med en bil til 410.000. I verste fall vil man (iallefall det neste året) kunne selge bilen for selvkost, men det er mye jobb og risiko for en gevinst på i beste fall 40.000 kroner.

Taperne i dette "spillet" om riktig prissetting er de av oss med ordinær økonomi som hadde planer om å bruke e-Niro som en rimelig langrekkevidde familiebil. Jeg har en relativt god forståelse av økonomiske mekanismer og økonomisk teori, men jeg mener BOS/Kia her har gått for langt i å utnytte sin leverandørmakt (på kort sikt inntil konkurrentene dukker opp) på bekostning av kundene. De skal også i fremtiden leve av å selge til kunder som vurderer Kia - som på ingen måter er (eller vil bli) et premiummerke. Kunder som føler at de blir presset maksimalt på pris i denne omgangen, vil kanskje ikke vurdere Kia neste gang. De vil da se på andre rimelige merker, alternativt strekke strikken litt lenger og velge et litt dyrere merke der man føler at man får mer igjen for pengene.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

xyzzy

Sitat fra: HCO på mandag 05. november 2018, klokken 10:32
Sitat fra: model3citizen på mandag 05. november 2018, klokken 09:59
Jeg tror som er tilfelle med Kona, at smertepunktet er på ~ 449 000,-

Helt enig, selv om det sikkert blir enkelteksempler på høyere pris. Sånn sett kan man si at BOS/Kia har satt en riktig pris, fordi man unngår mye flipping. Jeg tror folk som ikke er drevne flippere, og som uansett ikke har planlagt å bruke bilen selv, vil kvie seg for å ta risiko med en bil til 410.000. I verste fall vil man (iallefall det neste året) kunne selge bilen for selvkost, men det er mye jobb og risiko for en gevinst på i beste fall 40.000 kroner.

Taperne i dette "spillet" om riktig prissetting er de av oss med ordinær økonomi som hadde planer om å bruke e-Niro som en rimelig langrekkevidde familiebil. Jeg har en relativt god forståelse av økonomiske mekanismer og økonomisk teori, men jeg mener BOS/Kia her har gått for langt i å utnytte sin leverandørmakt (på kort sikt inntil konkurrentene dukker opp) på bekostning av kundene. De skal også i fremtiden leve av å selge til kunder som vurderer Kia - som på ingen måter er (eller vil bli) et premiummerke. Kunder som føler at de blir presset maksimalt på pris i denne omgangen, vil kanskje ikke vurdere Kia neste gang. De vil da se på andre rimelige merker, alternativt strekke strikken litt lenger og velge et litt dyrere merke der man føler at man får mer igjen for pengene.

Tjener Kia penger per e-Niro de selger? Om ikke er jo det et argument for høyere pris fra dem - om de ser at det er penger å tjene får de forhåpentligvis satt opp farten.

HCO

#40
Sitat fra: xyzzy på mandag 05. november 2018, klokken 12:53
Tjener Kia penger per e-Niro de selger? Om ikke er jo det et argument for høyere pris fra dem - om de ser at det er penger å tjene får de forhåpentligvis satt opp farten.

Det spørs på hva du mener med "Kia" i denne sammenhengen. Som jeg har argumentert for tidligere, er det mye som tyder på hver enkelt bil selges med tap. Men dette tapet vil fabrikken aldri kunne lempe over på importøren, når de ikke eier importørvirksomheten selv.

Så de berømte forhandlingene mellom importøren i Norge og Kia i Korea har sannsynligvis vært en drakamp om hvor mye importøren og forhandlerne her i Norge får lov av fabrikken å ta ut i fortjeneste. Om jeg skal forsøke å spekulere litt basert på de to partenes ståsted, så har antakelig fabrikken krevd at importøren/forhandlerne må finne seg i et lavere dekningsbidrag på e-Niro enn det de har fra fossilbiler. Bidra til "dugnaden" for å skaffe seg erfaring med elbiler, så å si. Så har importøren satt seg på bakbena, og fått gjennomslag for å kjøre samme (eller kanskje også høyere) dekningsbidrag enn de ellers har. Importøren har iallefall ikke gått vårt (bilkjøpernes) ærend.

Om dette resonnementet skulle vise seg å stemme, er det ingenting som tilsier at høyere pris på e-Niro gjør at vi får flere biler til Norge. Heller tvert imot - fabrikken synes sikkert det er blodig urettferdig at importør- og forhandlerleddet skal tjene gode penger på en bil som de selv taper penger på å sende hit.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

batterimannen

Sitat fra: gr på søndag 04. november 2018, klokken 20:03
Jeg snakker kun for meg selv, og jeg hadde ikke stått i kø på Kona, og antageligvis ikke Byton, med betalt reservasjon. Var egentlig ikke interessert, men ville følge med allikevel.

Har betalt reservasjon på e-Niro, DS3, Taycan, iX3 og Model 3.

Skal du ha mange biler, eller er det for å tjene gryn og grunker?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Joltus

 Eller for å ha valgmuligheter?

Takk og lov for at vi ikke satset alt på at Niro var the one!

geear

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:21
Sitat fra: gr på søndag 04. november 2018, klokken 20:03
Jeg snakker kun for meg selv, og jeg hadde ikke stått i kø på Kona, og antageligvis ikke Byton, med betalt reservasjon. Var egentlig ikke interessert, men ville følge med allikevel.

Har betalt reservasjon på e-Niro, DS3, Taycan, iX3 og Model 3.

Skal du ha mange biler, eller er det for å tjene gryn og grunker?
Vurderer man å skifte bil til en ny modell de neste tre årene, så er en haug med reservasjoner eneste muligheten. Og så åpner de reservasjonene før alle detaljer er kjent, og venter en på specs (for eksempel utgår Taycan helt hvis det viser seg at den kun blir fireseter), så er allerede altfor langt bak i køen. Så da blir det slik. Dessverre.

Tre år er dessuten så lenge at bilbehovet kan endre seg.

Reflektor

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:21
Sitat fra: gr på søndag 04. november 2018, klokken 20:03
Jeg snakker kun for meg selv, og jeg hadde ikke stått i kø på Kona, og antageligvis ikke Byton, med betalt reservasjon. Var egentlig ikke interessert, men ville følge med allikevel.

Har betalt reservasjon på e-Niro, DS3, Taycan, iX3 og Model 3.

Skal du ha mange biler, eller er det for å tjene gryn og grunker?

Kan vel svare jeg også selv om jeg «bare» står på fire lister. Skal ha en bil. De andre reservasjonene blir avbestilt. Ingen biler vil bli flippet. Ikke en gang sikkert at det blir en av de fire jeg har reservert. Tror det er veldig mange som spiller på flere hester om dagen når ting har blitt som det har blitt med lange ventelister, store usikkerhetsmomenter på alt fra leveringstid til rekkevidde og utstyr. Derfor lite hold i å se på ventelister, det være seg med eller uten depositum. Folk garderer seg og majoriteten av alle nye elbilreservasjoner kommer neppe til å bli realisert. Om feks Leaf eller M3 gjør et stunt neste år (hengerfeste, prisbombe) og kan levere i stort antall, vil markedet endres på et blunk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA