Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterhjul - gjenbruksfelger

Startet av HCO, torsdag 01. november 2018, klokken 14:41

« forrige - neste »

HCO

Det er mye snakk her om at forhandlerne tar seg godt betalt for vinterhjul, enten alene eller som del av en "grunnpakke". Jeg har allerede startet lignende tråd som dette på andre deler av forumet (Zoe og Kona), så om man har lest disse er det lite nytt her.

Mitt utgangspunkt er at jeg gjerne vil slå et slag for gjenbruk av felger. I forhold til å kjøpe nye felger er det mer bærekraftig, både økonomisk og miljømessig. Utvinning av metallene som brukes i lettmetallfelger, spesielt aluminium, er en grisete prosess som er svært belastende for miljøet. Og selv om mange gjerne vil ha nye felger på ny bil, mener jeg det er bortkastet slik det saltes mange steder her til lands – etter et par vintre er det umulig å se om felgene er to eller ti år gamle. Mange felg-sett på finn.no er i utmerket stand, og kan spare deg for mange kroner.

Jeg har valgt denne løsningen for begge mine Renault Zoe, og har fått tak i fine felgsett til begge disse. Men jeg valgte premium dekk, da jeg mener man ikke skal spare der.

Kia Niro har en ganske kurant felgdimensjon, blant annet så passer mange 5-hulls Mazda- og Mitsubishi-felger fra 90- og 00-tallet.

De viktigste dataene for felgene er (med forbehold om innpress, det har jeg fra en annen tråd):
Boltesirkel: 5x114.3   
Innpress: ET45   
Senterhull, felg:  67.1
TPMS (dekktrykksensor): Europeisk standard (434 MHz - ikke behov for klone-sensor)

Her er en grei webside med oversikt over felger for ulike biler: http://boltsirkel.no. Innpress kan godt variere noen milimeter, men boltesirkel og senterhull må være riktig. En del uoriginale felger har løse senterhullsringer, da kan man enkelt få riktig senterhull ved å bytte ringene, dersom det er det eneste som ikke matcher.

Original hjuldimensjon på e-Niro er 215/55R17. Det har vært mye diskusjon frem og tilbake i forhold til å benytte 16'-felger, som på mange måter er et bedre valg (bl.a. bedre utvalg av brukte felger og billigere dekk). På Kona har noen brukere her rapportert at visse 16" felger går greit klar av bremsekalippere, men at man ved avbalansering må være nøye med hvor man plasserer avbalanseringsloddene. Jeg antar derfor at dette også gjelder for e-Niro.

Du kan gjerne gå ned eller opp en dekkbredde, men da må noen ganger også profilen være en annen for å få lovlig rulleomkrets. Her er en grei kalkulator for det: http://www.dekkalkulator.com. Ved bruk av 205-dekk bør felgbredden være 6,5 eller 7 tommer, ved 215-dekk 7 eller 7,5 tommer og ved 225-dekk 7,5 eller 8 tommer.

Lovlige avvik:

  • Felgstørrelse: Jeg har lest at enkelte skriver at det ikke er "lov" med mindre enn 17" felger. Dette klarer jeg ikke å finne dokumentert (om noen vet noe mer enn meg, si gjerne ifra). Inntil det motsatte er bevist, mener jeg derfor at man fint kan bruke 16" felger forutsatt at det er plass ifht. bremsekalipperne.
  • Innpress: +/- 15mm endring i sporvidde er tillatt, det vil si at +/- 7,5mm avvik fra originalt innpress er innenfor.
  • Rulleomkrets: Lovlig avvik er 5%
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

HCO

#1
Her er et eksempel på et sett med nesten nye felger/dekk som antakelig går rett på e-Niro, og dermed kan spare deg for et 5-sifret beløp ifht. å kjøpe nye fra forhandler. Senterhull er feil, det løses ved å kjøpe senterhulls-ringer. Dekkdimensjonen er godt innenfor lovlig avvik (+2,7%), det samme er innpresset (-7mm). Ultra Grip Ice er meget gode vinterdekk (bruker disse selv på to biler). Det står ingenting om TPMS, så mulig man må kjøpe og montere disse utenom (regn med ca. 2.000 kroner for dette).

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132118372

Tar med teksten fra annonsen, som sikkert forsvinner etterhvert:
MSW felger 7x16 Boltmønster: 5x114,3  ET: 38 CB: 70,3 med GoodYear Ultragrip Ice 215/65R16 selges.
Fremstår som nye. Har vært brukt i tre uker.
Pris: 5.700,-
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear


HCO

Ja, jeg så det med senterringene akkurat når jeg la ut. Rettet nå.

4 år gamle dekk er ikke krise, dersom de har vært lagret mørkt og kjølig. Men det beste er nye dekk, ingen tvil om det. Det er jo også det jeg oppfordrer til i start-posten; brukte felger og nye dekk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jkirkebo

Sitat fra: HCO på torsdag 01. november 2018, klokken 14:41
Utvinning av metallene som brukes i lettmetallfelger, spesielt aluminium, er en grisete prosess som er svært belastende for miljøet.

Det er korrekt for utvinning. Men resirkulering av aluminium er en meget enkel prosess som kun bruker 5% av energien som går med for å utvinne ny aluminium og som gir samme materialkvalitet som ny aluminium. Der har aluminium en stor fordel sammenlignet med en god del andre metaller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zuexi



Sitat fra: HCO på torsdag 01. november 2018, klokken 15:06
MSW felger 7x16 Boltmønster: 5x114,3  ET: 38 CB: 70,3 med GoodYear Ultragrip Ice 215/65R16
I forhold til innpress. Vil denne felgen komme lenger ut eller inn i bredden i forhold til original, ET45?

HCO

Lenger ut. Tenk at det er et mål på hvor langt du hadde klart å presse felgen inn om du var supersterk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA