Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.

Startet av Fagasstraps.com, torsdag 01. november 2018, klokken 10:45

« forrige - neste »

bjornskj

Sitat fra: navyelsen på mandag 19. november 2018, klokken 09:05
Når de i tillegg stripper bilen for utstyr som vanligvis er standard (gummimatter, ...)
Vet ikke hvilke biler du tidligere har hatt men faktisk ingen av de bilene jeg har eid sist har standard kommet med gummimatter, det har alltid vært stoffmatter de har blitt levert med som standard.

Ellers et greit reflektert innlegg, jeg også er litt usikker på hvorfor de valgte stuntet med FE, kanskje det var et håp om å få bilene ekstra tidlig - noe som kanskje ikke stemmer likevel? Uansett, skal bli interessant å se hvilke ulike utstyrsgrader de velger å levere i Norge og hva dette vil koste, antar at de snart er klare med mer info her.

Og leveringstakt er kanskje knyttet opp mot tilgjengeligheten av batteri, har skjønt at dette er en mangelvare i dagens marked.

navyelsen

Sitat fra: bjornskj på mandag 19. november 2018, klokken 10:41
Vet ikke hvilke biler du tidligere har hatt men faktisk ingen av de bilene jeg har eid sist har standard kommet med gummimatter, det har alltid vært stoffmatter de har blitt levert med som standard.

Ellers et greit reflektert innlegg, jeg også er litt usikker på hvorfor de valgte stuntet med FE, kanskje det var et håp om å få bilene ekstra tidlig - noe som kanskje ikke stemmer likevel?

Og leveringstakt er kanskje knyttet opp mot tilgjengeligheten av batteri, har skjønt at dette er en mangelvare i dagens marked.

Jeg kjører i dag en bil som ble kjøpt ny i 2013. Fikk med gummimatter uten ekstra kostnad...

Når det gjelder FE, så oppfattet jeg det på et tidlig tidspunkt at dette var for å fremskynde levering, ref første lovnader om utlevering i november 2018. Det kunne jeg forstått, da det i teorien er lettere å levere 1000 identiske biler enn hvis hver og en av dem skal tilpasses individuelt. Det forenkler også utleveringen ihht reservasjonsliste når alle bilene er mer eller mindre identiske.
Men når levering drøyer ut til 2019, ser vi at andre europeiske land får mulighet til konfigurering. Og omtrentlig levering på samme tid. Da faller dette argumentet bort. Da er eneste grunnen slik jeg ser det, at BOS ikke ønsker å ta inn rimeligere utgaver, da de ønsker størst mulig profitt.

Leveringstakten er det nok dessverre ikke Kia Norge som styrer. Men de var vel tidlig ute og sa de håpet på 6000 biler i 2019. Når de da bare får 2000 er det svært mange som blir skuffet.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

arthur

Da jeg fikk levert min Kona i slutten av august så fulgte gummimatter med uten at jeg måtte spørre så ikke helt uvanlig at dette er standard.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Bra innlegg navyelsen!

Hvis en kunne valgt farge,
Hvis en kunne fått hengerfeste på FE HVIS det kommer senere,
Hvis de kunne levert 3-4-500 biler i november-desember
Hvis de ikke på død å liv skulle skvise hver eneste mulige krone ut av alt mulig ekstra, for ikke å snakke om å ta ekstra betalt for utstyr andre leverer som standard, hvis det ikke hadde vært en slik lang rekke av hvis hvis hvis så kunne en gjerne lettere akseptert prisen. Kanskje også Fifty shades of fucking grey osv osv

Jeg tror vi er mange som velger bort Kia hvis annet alternativ dukker opp, samt i fremtiden når vi kan velge, ja da dropper vi Kia!

trykkertor

Sitat fra: arthur på mandag 19. november 2018, klokken 17:18
Da jeg fikk levert min Kona i slutten av august så fulgte gummimatter med uten at jeg måtte spørre så ikke helt uvanlig at dette er standard.
Dette er ikke standard på Kona Electric fra fabrikk eller importør, men selger/forhandler som har vært snill med deg.
Men det er akkurat slike små detaljer som gjør handelen så mye mer fornøyelig. Selv om vi snakker om små summer, for begge parter, i forhold til bilens kostnad.

bjornskj

Sitat fra: navyelsen på mandag 19. november 2018, klokken 10:57
Da er eneste grunnen slik jeg ser det, at BOS ikke ønsker å ta inn rimeligere utgaver, da de ønsker størst mulig profitt.
Hvis jeg ikke har misforstått helt kommer vel de å ta inn rimeligere utgaver senere?

AppleKnocker

Hvis ryktene om at VWs nye elbil skal koste 175 000 når det kommer i 2020 stemmer, vil jeg nok ta dissens på at Niro til +400 000 er et godt kjøp.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Cral

Sitat fra: navyelsen på mandag 19. november 2018, klokken 09:05
Litt reflekson rundt prisen:
Jeg, som sikkert mange andre, var skuffet over at prisen ble såpass høy. Men etter å ha sammenlignet med Tyskland og Frankrike er prisen faktisk ikke mye høyere...
Eksempelvis koster toppmodellen (med dagens eurokurs) i Tyskland 382.770 kroner (eks. tysk mva). I Frankrike koster tilsvarende toppmodell 373.240 kr (eks.fransk mva).
Men i begge disse landene er soltak inkludert, noe som til sammenligning bringer norsk pris opp til 383.300 kr. Men husk at frakt fra Europa til Norge også må legges til dette regnestykket...

First edition er jo lavere spekket enn tysk og fransk toppmodell.
Tyskland og Frankrike må vel betale 10% toll på biler produsert utenfor EU som ikke vi må betale. Nå er vel dette på "Innprisen" eks mva, så det er ikke 10% på sluttprisen, men det er vel fort nærmere 30 lapper likevel....

Når det er sagt - jeg ender vel opp med å kjøre e-Niro store deler av 2019... Det er to skjær i sjøen for det, og de heter TM3 og Leaf 60, blir de priset vesentlig under e-Niro, så bytter jeg soulen inn i noe tysk, med litt lengre rekkevidde.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

Sitat fra: bjornskj på mandag 19. november 2018, klokken 21:45
Sitat fra: navyelsen på mandag 19. november 2018, klokken 10:57
Da er eneste grunnen slik jeg ser det, at BOS ikke ønsker å ta inn rimeligere utgaver, da de ønsker størst mulig profitt.
Hvis jeg ikke har misforstått helt kommer vel de å ta inn rimeligere utgaver senere?

Joda, men det blir lenge til De første 1000 blir FE, og med 2000 biler i 2019 er vi nok godt inn i andre halvår før noen får levert egenspekkede biler.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

TorT

Sitat fra: trykkertor på mandag 19. november 2018, klokken 19:24
Sitat fra: arthur på mandag 19. november 2018, klokken 17:18
Da jeg fikk levert min Kona i slutten av august så fulgte gummimatter med uten at jeg måtte spørre så ikke helt uvanlig at dette er standard.
Dette er ikke standard på Kona Electric fra fabrikk eller importør, men selger/forhandler som har vært snill med deg.
Men det er akkurat slike små detaljer som gjør handelen så mye mer fornøyelig. Selv om vi snakker om små summer, for begge parter, i forhold til bilens kostnad.

Jeg fikk også gratis gummimatter, men måtte betale for bagasjeromsmatte.
Forsto på selger at gummimatter var inkludert. Så han var ikke ekstra snill.

geear

Sitat fra: bjornskj på mandag 19. november 2018, klokken 10:41
Sitat fra: navyelsen på mandag 19. november 2018, klokken 09:05
Når de i tillegg stripper bilen for utstyr som vanligvis er standard (gummimatter, ...)
Vet ikke hvilke biler du tidligere har hatt men faktisk ingen av de bilene jeg har eid sist har standard kommet med gummimatter, det har alltid vært stoffmatter de har blitt levert med som standard.
Enig i at gummimatter er ekstra og stoff er standard, men i følge personer på forumet her så kommer den _uten_ matter, hvis man ikke bestiller grunnpakken. Altså verken stoff eller gummi. Høres utrolig ut, men...

navyelsen

#41
Sitat fra: Cral på mandag 19. november 2018, klokken 22:19
First edition er jo lavere spekket enn tysk og fransk toppmodell.

Hva mener du med det? Er det noe fastmontert utstyr som mangler på norsk FE?
Tysk PLATINUM koster omtrent det samme som norsk modell med soltak.
Fransk e-PREMIUM er ca 10.000 billigere, men vet vi sikkert at dette inkluderer varmepumpe? Klimaet i Frankrike er den del mildere, og jeg blir ikke overrasket hvis bilene leveres uten varmepumpe som standard der. Det er ikke nevnt i fransk utstyrsliste.

Bortsett fra soltak, så er vel det eneste jeg vet om 220V i baksetet som ikke er inkludert på norsk FE. Er det flere ting som gjør at du mener at FE er lavere spekket enn de utenlandske toppmodellene?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Cral

jeg vet at takluke og ladekabel t2 følger med i det minste, det var en lang tråd om det på face, men husker ikke alt.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

navyelsen

joda, men begge deler er allerede nevnt hvis du leser innlegget.
Pris tysk premium ~ norsk FE pris inkl. soltak
Pris fransk premium ~ ca. 10.000 lavere enn norsk FE inkl. soltak. Men vet vi om dette er med "heating package"? (varmepumpe, batterivarmer)

Så da koker det ned til småplukk som gummimatter, ladekabel og 220V som skiller nasjonene. Smålig av BOS, men ikke en dealbreaker. Kommer heller til å kjøpe dette andre steder.

Innlegget var snarere for å tydeliggjøre at prisen visstnok ikke er så utrolig mye høyere som jeg først antok i forhold til våre europeiske naboer. Ja, de har litt mer margin mtp. EU-tollen på 10%. Men med tanke på at bilene må fraktes fra Bremerhaven til Norge for klargjøring, samt med norske lønninger til bilklargjørerne og forhandlerne, så er det ikke unaturlig at de har noe høyere påslag her i landet. Det er heller neppe noe økonomisk gevinst å hente på selvimport av toppmodellen.

Den store prisdifferansen skyldes først og fremst at Kia Norge i første omgang ikke tar inn lavere priset utgaver. Jeg tror fortsatt ikke at det er urealistisk å forvente at basisutgaven med 64kWh prises under 350.000 hvis BOS bestemmer seg for å ta inn denne.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Aqua

Sitat fra: navyelsen på tirsdag 20. november 2018, klokken 13:06

Den store prisdifferansen skyldes først og fremst at Kia Norge i første omgang ikke tar inn lavere priset utgaver. Jeg tror fortsatt ikke at det er urealistisk å forvente at basisutgaven med 64kWh prises under 350.000 hvis BOS bestemmer seg for å ta inn denne.

Hvis BOS følger den samme pristrappen som Hybrid-Niro ender toppmodellen på over 400 000, før ekstra hjulsett etc. Ser ikke lovende ut for oss som ligger høyere enn kønummer 1000.  :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA