Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny på forum - Ny Zoe

Startet av kjartanb, torsdag 01. november 2018, klokken 10:10

« forrige - neste »

kjartanb

Hei er ny på forumet og skal sannsynligvis kjøpe ny Zoe Intens. Den passer fint størrelsesmessig samt har god rekkevidde for våres bruk. Er der noe jeg bør spesielt tenke på som ny eier af Zoe? Har lest om ladeutfordringer men kommer til med at lade hjemme c.a. 90% av tiden.
mvh
Kjartan

zbk

Zoe har to store svakheter, der den ene løses ganske greit.

1. Du trenger en trafo for lading på IT-nett. Hjemme ordnes dette med en trafo når hjemmeladeren installeres. Ferdes du mye steder med IT-nett trenger du en bærbar trafo (aka hyttelader) som er relativt stor og tung for typisk hjemmelading.

2. Bilen mangler hurtiglading! For langturer vil 22kW lading føles veldig sakte for de fleste. Som bybil i nærområdet (et relativt stor nærområde for de nye utgavene) er den helt strøken.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Lading hjemme med fastmontert løsning levert av Renault er uproblematisk, dersom 90% av lading skjer på den måten er zoe en ypperlig bil!

På 11 og 22kw ladestolper (fra f.eks Fortum eller Grønn kontakt) er det bare å plugge inn medfølgende type2 ladekabel og lade i vei, eneste ulempe i forhold til andre biler er at man kun får ladet på maks 22kw mens andre lader dobbelt så fort eller enda fortere... All den tid du ser for deg å lade 90% hjemme er vel ikke ladefart på tur noen dealbreaker.

Lading borte er avhengig av TN-nett,  alle 11 og 22kw ladestolper er på TN-nett og vil fungere helt fint - MEN de fleste ladestasjoner på 3-7kw, samt vanlige stikkontakter, vil i Norge være på IT-nett og fungerer ikke med Zoe. Det finnes flere løsninger for å få ladet Zoe på IT-nett, den enkleste og billigste er lademugga til nofuel.no. Lademugga lar deg få lade med 10A  (svært sakte) fra vanlig stikkontakt (schuko), kjøper du en type2->schuko adapter får du også ladet på 10A på en offentlig ladestasjon med type2-kontakt.

Kort oppsummert: sørg for å bestille deg en lademugge fra nofuel.no samtidig med bilen, da får du den uten mva. Sørg også for å få med en adapter type2->schuko.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: zbk på torsdag 01. november 2018, klokken 10:21

1. Du trenger en trafo for lading på IT-nett. Hjemme ordnes dette med en trafo når hjemmeladeren installeres. Ferdes du mye steder med IT-nett trenger du en bærbar trafo (aka hyttelader) som er relativt stor og tung for typisk hjemmelading.

Lademugga til nofuel.no er ikke så spesielt stor og veier 13kg - greit håndterbart for de aller fleste. Sammenlignet med en ladekabel til en "vanlig" elbil blir jo selvfølgelig løsningen for Zoe stor og klønete, dersom jeg var avhengig av å lade borte på IT-nett i det daglige hadde jeg ikke kjøpt Zoe.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kjartanb

Takk for gode råd.
Lading er er mindre problem for oss. Rekkevidden (også vinter rekkevidde) gør at hjemmelading dekker alle våres behov. Lading hjemmefra vil stort sett kun være hvis vi glemmer at sette i stikkontakt om aftenen og skal kjøre lengere end normalt den dagen eller vi får kjørt for langt hjemmefra på en søndagstur :). Vi har en langtursbil (diesel) som vi bli brukt til alle lengere reiser.
Denne lademugge fra nofuel.no er den en potentiel DIY sak?

kjartanb

Disse ladebøtter er der mer elektonik i dem end en 230v:230v isoleringtrafo og evt sikringer?

kjartanb

#6
Ser at Nofuel ladebøtten er nu lige knapp 10000NOK. Sikkert et meget godt produkt og anvendeligt produkt men en høy pris. Det svarer til knapp 8000km i diesel på mitt gamle diseldyr.

HCO

En mugge til salgs på Zoe-gruppen på FB nå for 4.000,-.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

hsa77

Sitat fra: kjartanb på fredag 02. november 2018, klokken 09:41
Ser at Nofuel ladebøtten er nu lige knapp 10000NOK. Sikkert et meget godt produkt og anvendeligt produkt men en høy pris. Det svarer til knapp 8000km i diesel på mitt gamle diseldyr.
Dersom du får forhandler til å bestille den sammen med bilen får du den uten mva, da koster den ihvertfall litt mindre (avhengig av hvor stort påslag forhandleren din tar...).
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

kjartanb

#9
Ok takk. Får min Zoe i Desember så jeg kan bruke lidt tid til at forstå dette bedre. Der finnes en del forskjellige ladebøtter, bla til power tools på byggeplasser. Har lest at ladebøttene blir rett varme. Veit noen om de reelle krav til trafo ( kontinuerlig VA ved 230v primary og 230v secondary ) ved  lading fra henholdsvis 10 og 16A en fase kurs.

bårdk

Min "hyttelader" (sort, schucko 10apm til kr. 7.500 fra forhandler) ble jevnlig brukt på hytta i Østfold i sommer og ble ikke varm. Tror det blir lenge til vi får en like varm sommer....

GreenEyez

Hvis du kjøper ladebøtte kan du sikre deg mot at noen skulle stjele investeringen din på denne måten f.eks:




Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA