Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ødelagt MCU..

Startet av tuslaman, onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:48

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: OlaM på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:14
Men du får ikke fem års reklamasjonsrett på en del de har erstattet på reklamasjon, reklamasjonen går jo på ditt opprinnelige bilkjøp.
Det finnes rettspraksis på det motsatte. Det starter nye reklamasjonsfrister på nye deler byttet på reklamasjon. Men foreldelsesfristen kan avbryte disse.

OlaM

Sitat fra: Muffinman på onsdag 31. oktober 2018, klokken 22:29

Det finnes rettspraksis på det motsatte. Det starter nye reklamasjonsfrister på nye deler byttet på reklamasjon. Men foreldelsesfristen kan avbryte disse.

Går ikke det på utilstrekkelig utbedring? Hvis ikke så har du jo livstidsgaranti på en del som ryker etter 4,5 år.
'21 3LR

Sandvika

Sitat fra: OlaM på onsdag 31. oktober 2018, klokken 22:42
Sitat fra: Muffinman på onsdag 31. oktober 2018, klokken 22:29

Det finnes rettspraksis på det motsatte. Det starter nye reklamasjonsfrister på nye deler byttet på reklamasjon. Men foreldelsesfristen kan avbryte disse.

Går ikke det på utilstrekkelig utbedring? Hvis ikke så har du jo livstidsgaranti på en del som ryker etter 4,5 år.

Jepp, snu gjerne litt på den... 

Det vil altså være et godt insitament for produsenter av varer "ment for å vare lengre enn 5år" å ikke lage dritt som ryker hvert 4,5år...

Muffinman

Ja, om delen ikke varer er det jo faktisk for mislykket utbedring å regne. Man får ikke "livstidsgaranti" siden nevnte foreldelsesfrist spiller en rolle.

arthur

Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen.

https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/hvilke-reklamasjonsfrister-gjelder/370775
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlaM

Men "varen" er det du har kjøpt. Ikke delen som har blitt byttet inn. "Omlevering av varen" ville vært ny bil. Å bytte ut MCU på reklamasjon er reparasjon av bilen, ikke omlevering av MCU. Hvis du kjøpte MCU for egne penger og den røyk, da ville det vært en omlevering av MCU.

SitatNy frist ved reparasjon og omlevering?

Her forutsettes at forbruker har reklamert i tide og at det foreligger en kjøpsrettslig mangel ved varen som er reparert, eventuelt at forbruker har fått omlevering til ny vare av selger. Spørsmålet som oppstår er om forbruker får ny absolutt reklamasjonsfrist på den omleverte varen.


Gjelder det samme for den reparerte varen?

Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen. Grensen mellom omlevering og omfattende reparasjoner er ikke alltid like enkel å fastsette, og i de tilfeller hvor reparasjonen er så omfattende at det i realiteten kan likestilles med en omlevering er det antatt at ny reklamasjonsfrist også begynner å løpe i slike tilfeller, se for eksempel Forbrukertvistutvalgets sak 2007/212, hvor det ble gitt ny frist ved omfattende reparasjon av et solvarmeanlegg.

Hvis du skal bytte både hode og skaft på en hammer så er det i praksis omlevering. Men å bytte ut en MCU er ikke likestilt med en omlevering, ikke i nærheten en gang, selv om bilen ikke funker uten MCU.
'21 3LR

Muffinman

Vet at bilbransjen hadde en del ansatte på kurs i dette for noen år siden. Det ble nevnt når dynamoen røk på min daværende bil. Den ble byttet innenfor reklamasjonsfristen, og kundebehandleren kunne stolt meddele at det var nye fem års reklamasjonsfrist på dynamoen. Dette det var jo også i tråd med rettspraksis.

Om det ikke var slik kunne jo en leverandør bare bytte skit med ny skit som gikk i stykker etter kort tid, og være ansvarsløs etter fem år.

OlaM

Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. november 2018, klokken 10:24

Om det ikke var slik kunne jo en leverandør bare bytte skit med ny skit som gikk i stykker etter kort tid, og være ansvarsløs etter fem år.

Akkurat dette var tilfelle på en del VW låskasser og vindusheiser. På deler der det er tilbakekalling skifter de uansett alder, men der det ikke er så er det 5 år som gjelder. Som jeg sa, mange velger å gi ekstra utover lovens minimum fordi det koster mindre enn konflikt og dårlig PR.
'21 3LR

noto

Tilbake til MCU så er det vel en betydelig oppgradert versjon i forhold til den originale 2013-versjonen og med betydelig lengre forventet levetid, garanti eller ikke garanti. Vet ikke om det følger med 4G også? I så fall en oppgradering noen kunne vurdere å ta for 30k.

Torpedo Ted

#24
Det er vel ingen som helst tvil om at MCU er ment å vare hele bilens livsløp. Ergo, blir denne delen ødelagt etter få år, er det å anse som en defekt.

Om den blir ødelagt etter 4,5 år, må Tesla bytte den på reklamasjon. Dersom samme problemet oppstår med den nye, f.eks 3 år etter den ble byttet, er jo det å anse som et utilstrekkelig utbedringsforsøk - de har satt inn en del som hadde en defekt.

tuslaman

Noen som forstår hva de har gjort?

Corrections: MCU General Diagnosis
Checked touchscreen
Not able to get the touchscreen on
Worked with engineering to get the touchscreen back on
performed 2FW updates after Engeeneering was done with their work
touchescreen works as normal after repair and faults are gone


Hmm..Hva har de egentlig reparert? Bare tatt hovedsikringen og oppdatert? Da antar jeg at skjermen fortsatt er full av datalogging og vil krepere når som helst igjen? Eller er det noe jeg har misset her?


OlaM

Sitat fra: tuslaman på torsdag 01. november 2018, klokken 15:58
Noen som forstår hva de har gjort?

Corrections: MCU General Diagnosis
Checked touchscreen
Not able to get the touchscreen on
Worked with engineering to get the touchscreen back on
performed 2FW updates after Engeeneering was done with their work
touchescreen works as normal after repair and faults are gone


Hmm..Hva har de egentlig reparert? Bare tatt hovedsikringen og oppdatert? Da antar jeg at skjermen fortsatt er full av datalogging og vil krepere når som helst igjen? Eller er det noe jeg har misset her?

2FW er vel en form for firmware oppdatering. Godt mulig det ikke var noe fysisk i veien, men at det var noe feil med software. Ikke veldig betryggende at den kan bricke seg selv, men fint at de kan fikse det.
'21 3LR

tuslaman

#27
Sitat fra: OlaM på torsdag 01. november 2018, klokken 16:01
Sitat fra: tuslaman på torsdag 01. november 2018, klokken 15:58
Noen som forstår hva de har gjort?

Corrections: MCU General Diagnosis
Checked touchscreen
Not able to get the touchscreen on
Worked with engineering to get the touchscreen back on
performed 2FW updates after Engeeneering was done with their work
touchescreen works as normal after repair and faults are gone


Hmm..Hva har de egentlig reparert? Bare tatt hovedsikringen og oppdatert? Da antar jeg at skjermen fortsatt er full av datalogging og vil krepere når som helst igjen? Eller er det noe jeg har misset her?

2FW er vel en form for firmware oppdatering. Godt mulig det ikke var noe fysisk i veien, men at det var noe feil med software. Ikke veldig betryggende at den kan bricke seg selv, men fint at de kan fikse det.

Ja..høres rimlig ut. Likevel litt nedtur da jeg håpet å få helt ny MCU siden garantien går ut om 7 dager. :)
Nå blir hver dag en potensiell økonomisk katastrofe  :o

Slik jeg har forstått det etter å ha lest på alt for nerdete forumer så clogger CMU'ene seg med logging data til de blir ødelagt. Jeg er jo såklart redd for at min er i ferd med å clogge seg. Nå har de oppdatert den (limet og plastret litt) også går det tre uker så tar den likevel kvelden fordi den er full av data.

Amoss

Sitat fra: tuslaman på torsdag 01. november 2018, klokken 16:03
Nå har de oppdatert den (limet og plastret litt) også går det tre uker så tar den likevel kvelden fordi den er full av data.

I så fall har du vel reklamasjon på reparasjonen dersom samme feil oppstår igjen innen reklamasjonsfristen?
Model S 85D

tuslaman

Sitat fra: Amoss på torsdag 01. november 2018, klokken 16:23
Sitat fra: tuslaman på torsdag 01. november 2018, klokken 16:03
Nå har de oppdatert den (limet og plastret litt) også går det tre uker så tar den likevel kvelden fordi den er full av data.

I så fall har du vel reklamasjon på reparasjonen dersom samme feil oppstår igjen innen reklamasjonsfristen?

Det skal jeg i hvert fall notere meg at er en mulighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA