Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ødelagt MCU..

Startet av tuslaman, onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:48

« forrige - neste »

tuslaman

løst

Espen Hugaas Andersen

Skal uansett dekkes av reklamasjonsretten, og der er det ikke noen km-begrensning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tuslaman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:51
Skal uansett dekkes av reklamasjonsretten, og der er det ikke noen km-begrensning.

Hei
Hvorfor skal den det egentlig? De huffet og sa "dette kan desverre bli dyrt" da jeg var der (for de kom og sa at garantien likevel gjelder fordi den gikk ut om 1 uke)...Leser også på amerikanske forumer at folk som har havnet utenfor garanti på 5 år må ut med 2-3,000USD..

Eller mener du at reklamasjon kun går på 5 år og ikke km?

georglu

Sitat fra: tuslaman på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:53
Eller mener du at reklamasjon kun går på 5 år og ikke km?

5 års reklamasjonsrett er en lovbestemt rett (i Norge) som ikke bare gjelder biler. Og da gir ikke km-begrensing noe mening.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

tuslaman

Sitat fra: georglu på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:56
Sitat fra: tuslaman på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:53
Eller mener du at reklamasjon kun går på 5 år og ikke km?

5 års reklamasjonsrett er en lovbestemt rett (i Norge) som ikke bare gjelder biler. Og da gir ikke km-begrensing noe mening.

Selv om problemet antakelig er at den MCU'en logger basert på km..og rundt 100k så begynner de og streike fordi de er fulle?
Men det er jo fint! Da hadde jeg vanvittig flaks at dette skjedde en uke før garantien gikk ut. Så når jeg nå da får noe bruktdeler og de bytter ut skjermen med noe annet gammalt ræl..som sikkert streiker igjen etter 5 uker..kan jeg da komme og gnåle, eller må jeg punge ut med 30k for en ny skjerm da?

Torpedo Ted

#5
Dette er veldig enkelt, og hva Tesla sier betyr ingenting: 5 års reklamasjonsrett på MCU. Når den er byttet får du 5 nye år på den nye. Så du har ingenting å bekymre deg for.

Egentlig er du heldig at den røk nå! :)

tuslaman

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:10
Dette er veldig enkelt, og hva Tesla sier betyr ingenting: 5 års reklamasjonsrett på MCU. Når den er byttet får du 5 nye år på den nye. Så du har ingenting å bekymre deg for.

Egentlig er du heldig at den røk nå! :)

Veldig heldig! Faen så bra! :)
Takk for svar :D

Espen Hugaas Andersen

Jeg har også hørt at man får nye 5 år, men jeg tror dette er feil. Det er vagere enn som så. Det virker som reparasjonen må være fullgod for at selger har overhold sine plikter, men at det ikke er noen ny dato som gjelder:

Se her: http://swan.no/forbrukerkjop-reklamasjonsfrist-ved-selgers-mislykkede-forsok-pa-retting-av-mangler/
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tuslaman

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:23
Jeg har også hørt at man får nye 5 år, men jeg tror dette er feil. Det er vagere enn som så. Det virker som reparasjonen må være fullgod for at selger har overhold sine plikter, men at det ikke er noen ny dato som gjelder:

Se her: http://swan.no/forbrukerkjop-reklamasjonsfrist-ved-selgers-mislykkede-forsok-pa-retting-av-mangler/

Bare de ikke kan sette inn noe ræl som ryker etter 6mnd så...

Muffinman

Ingen må tro at Model S blir en billig bil å eie etter at alle rettigheter er utløpt. Det er veldig mange som bytter utslitte understellsdeler for flere titusener etter passerte 100.000km, inkludert undertegnede (på begge biler, 60-70k tilsammen). Så har man jo luftfjæring med sine dyre deler, MCU koster vel 45k eller deromkring osv. Tror man fint må regne med at disse bilene koster 10-12kr pr mil i løpet av levetiden alt inkludert.

tuslaman

Sitat fra: Muffinman på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:34
Ingen må tro at Model S blir en billig bil å eie etter at alle rettigheter er utløpt. Det er veldig mange som bytter utslitte understellsdeler for flere titusener etter passerte 100.000km, inkludert undertegnede (på begge biler, 60-70k tilsammen). Så har man jo luftfjæring med sine dyre deler, MCU koster vel 45k eller deromkring osv. Tror man fint må regne med at disse bilene koster 10-12kr pr mil i løpet av levetiden alt inkludert.

20-30 fikk jeg oppgitt, og ser at de betaler 3000USD i usa. 25NOK ca..

Kjenner også mange som har kjørt 200k uten å bytte noe understellsdeler. Luftfjæringene kan man jo gå på en smell på.

noto

Fikk høre av mekaniker på Tesla at utskiftede deler på garanti generelt får ett års ny garanti.

noto

«ser at de betaler 3000USD i usa. 25NOK ca..»

Der må du legge til 25% moms og sikkert litt Norgestillegg.

OlaM

Hvis du hadde kjøpt en ny MCU hadde du fått 5 års reklamasjonsrett på den. Litt som du kan kjøpe et splitter nytt stereoanlegg og montere i en gammel bil. Hvis det ryker 3 år senere uten noen ytre påvirkning så har ikke antall kilometer på den gamle bilen noe å si. Men du får ikke fem års reklamasjonsrett på en del de har erstattet på reklamasjon, reklamasjonen går jo på ditt opprinnelige bilkjøp.

At de gir 1 års garanti på garantibytte slik noto sier er nok blanding av goodwill og sunn fornuft. Delene koster mindre enn kranglingen.
'21 3LR

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA