Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservarsjons systemet til KIA? Hvordan fungerer den....

Startet av Jarv!s, onsdag 31. oktober 2018, klokken 13:00

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei.
Som tittel sier, hvordan fungerer dette egentlig?
Jeg kontaktet selger pr telefon, der han kunne bekrefte at jeg ikke hadde plass 6988 som jeg trodde utifra denne teksten: RESKIA006988.

Fikk derimot beskjed at antall reservasjoner er ca 6420~. Men dem kunne ikke si hvilken plass jeg har, da dem ikke kunne finne det med en gang. Jeg har litt lyst å få tilbakebetalt mine 7.777,- da jeg ikke ser for meg at jeg vil kunne kjøpe bilen i en nær fremtid, og at pris også var noe dyrere. Men i realiteten vet jo ikke en gang kia hvilken plass jeg har nå... Så da lurer jeg på om noen her vet hvordan dette fungerer... :/
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

geear

I følge selger hos BOS i Sandnes på søndag så hadde han fått info om at reservasjonsid-en var oppe i over 9000 nå, mens reellt køtall var ca. 6300, så med andre ord er det 2700 som ikke er reelle/nåværende reservasjoner, ergo 30%. Antar vi at de er fordelt jevnt over køen, så kan man gjette på en faktisk køplass 30% lavere enn det man har reservasjons-ID.

6988*0,7 = 4892.. basert på en haug forutsetninger og rykter.. ;)

navyelsen

Med 6400 betalte reservasjoner, og en utleveringstakt på 2000 biler i året, burde de seriøst vurdere å gjøre som Hyundai: å stenge for nye reservasjoner.
Hvis alle bestiller bil risikerer nye reservasjonsholdere å få bil i 2022, om tre og et halvt år...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

flink fuse


tuono

Sitat fra: navyelsen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 13:53
Med 6400 betalte reservasjoner, og en utleveringstakt på 2000 biler i året, burde de seriøst vurdere å gjøre som Hyundai: å stenge for nye reservasjoner.

Kilde mht. stenging av reservasjoner?

hELgenen

Men hvor lenge kan de sitte på reservasjonsbeløpet?

De 7777,- som alle vi som står i kø har betalt - er jo penger vi alle har tilgode - uansett om vi kjøper bilen eller ei.
Mercedes betalte vel tilbake beløpet etter ett år uten at de som stod i køen mistet plassen sin.
Med kø nr. 3xxx så må jeg vel stå i minst ett år til i kø før bilen event. kommer.
Mye kan endre seg på 12++ mnd  og akkurat nå føles det idiotisk å stå i kø i ett år til......

trykkertor

Det vet jeg ikke. Men Tesla har hatt 10.000,- av mine kroner i ca 1.5 år nå. Og jeg får nok ikke bil i løpet av et år.
Men jeg er inneforstått med at hvis jeg vil ha pengene tilbake, så mister jeg køplassen min.
Tenker det samme gjelder hos KIA.

navyelsen

Sitat fra: tuono på torsdag 01. november 2018, klokken 20:29
Sitat fra: navyelsen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 13:53
Med 6400 betalte reservasjoner, og en utleveringstakt på 2000 biler i året, burde de seriøst vurdere å gjøre som Hyundai: å stenge for nye reservasjoner.

Kilde mht. stenging av reservasjoner?

Husker ikke, men det er en kjent sak at Hyundai stengte reservasjonslisten etter  20.000 hadde skrevet seg opp. Det er nevnt i flere artikler, og et google-søk viser deg sikkert veien.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Joltus

Fikk vi ikke melding om at vi måtte bestille kona eller så forsvant plassen i den reservasjonskøen?

Men går man til hyundai i dag og sier man vil ha en kona så får man jo en plass i en ny kø?

setlerd

Det skulle jo bare mangle at de stopper reservasjoner på KIA og Hyundai. Det sies jo at det kun skal produseres litt i overkant av 20000 biler av hver model på verdensbasis?

Joltus

Mener du at det pr i dag ikke er mulig å bestille en kona?

setlerd


tuono

Sitat fra: navyelsen på torsdag 01. november 2018, klokken 22:07
Sitat fra: tuono på torsdag 01. november 2018, klokken 20:29
Sitat fra: navyelsen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 13:53
Med 6400 betalte reservasjoner, og en utleveringstakt på 2000 biler i året, burde de seriøst vurdere å gjøre som Hyundai: å stenge for nye reservasjoner.

Kilde mht. stenging av reservasjoner?

Husker ikke, men det er en kjent sak at Hyundai stengte reservasjonslisten etter  20.000 hadde skrevet seg opp. Det er nevnt i flere artikler, og et google-søk viser deg sikkert veien.

Det er en helt ukjent sak.

Resultatet av å gå inn på hjemmesiden (droppa google)
Den helt nye KONA electric kan nå bestilles hos din Hyundai-forhandler. Aktuell forventet levering er fra andre halvår 2020 for nye bestillinger gjort etter 2. juli 2018. Endringer vil kunne forekomme. Din forhandler vil ta kontakt med deg vdr. leveringssituasjonen etter at bestilling er lagt inn. Hyundai Motor Norway tar forbehold om prisjustering på nye bestillinger etter 2. juli 2018.

elKona

Sitat fra: tuono på fredag 02. november 2018, klokken 06:18
Sitat fra: navyelsen på torsdag 01. november 2018, klokken 22:07
Sitat fra: tuono på torsdag 01. november 2018, klokken 20:29
Sitat fra: navyelsen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 13:53
Med 6400 betalte reservasjoner, og en utleveringstakt på 2000 biler i året, burde de seriøst vurdere å gjøre som Hyundai: å stenge for nye reservasjoner.

Kilde mht. stenging av reservasjoner?

Husker ikke, men det er en kjent sak at Hyundai stengte reservasjonslisten etter  20.000 hadde skrevet seg opp. Det er nevnt i flere artikler, og et google-søk viser deg sikkert veien.

Det er en helt ukjent sak.
Det er riktig at de stengte for reservering på 20'000. De har teknisk sett ikke åpnet for reservering igjen heller, ettersom det de nå tillater er bestillinger.
Mulig de stenger for bestillinger etterhvert om køen blir for lang...

PS. Enig i at det opprinnelige innlegget er litt misvisende

Øyvind.h

At de stengte reservasjonslisten fikk selv jeg med meg som ikke skal ha Kona.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA