Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading/boks pris

Startet av frickadelia, mandag 29. oktober 2018, klokken 20:20

« forrige - neste »

frickadelia

Jeg har bestilt en ny Nissan Leaf, og får den i neste uke. Jeg trodde man kunne lade den hjemme over natten uten videre installasjoner, men har nå forstått at jeg må minimum ha en egen egen kurs på 10amp til dette?  Eller en ladeboks med eller uten hurtiglading.

Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne si noe om hva ca pris på å få dette installert er, både en vanlig kurs - og en sånn ladeboks? Er det noen ladebokstyper som er bedre enn andre? Jeg skjønner at dette varierer litt i pris hos ulike elektrikere, men vil gjerne vite sånn ca..
Bilen skal hovedsaklig  bli brukt til jobb kjøring, og små kjøring, ca 6 mil om dagen...



Sense

#1
Vi gikk for ladestasjonen Centech Cenika der du kan velge ladehastighet fra 10A til 32A. Kostet ca 7300. Inkl. montering endte vi på ca 9500,-
Sjekk litt rundt for pris, for jeg ser at prisen for kun ladeboksen er kr.  9500,- på enkelte nettsteder.  Det er uten montering må vite.
Det finnes flere tråder på forumet som beskriver andre ladebokser og erfaringer.

Kan legge til at det foreligger krav om overspenningsvern type B i skrivende stund. Ladestasjonen vi valgte har dette innebygget. Ellers må du påregne ytterligere overspenningsvern-boks. Regn med et par tusen ekstra der, hvis du  ikke velger en ladestasjon som har dette integrert.
Flere har dette integrert, så du ikke tror jeg forsøker å selge inn den vi valgte.

Pew

Jeg lurer litt på hvilken løsning jeg skal gå for også. Elektrikeren min foreslo Schneider Electric sin Evlink wallboks, så om prisen inkludert montering er ok, så går jeg muligens for den. Noen som vet hva maks effekt er med hjemmelader? Jeg håpte på 7,4 kW, men vet ikke om det er mulig hos oss.

Joltus

Kommer an på hvor høyt strømtrekk du tåler.

  maks utnyttelse av Leaf vil være 32A kurs.

Eg har ev link. Vil tro du får billigere og mer "tilrettelagte" ladestasjoner.

Snakke med elbilhjelpen her på forumet? Se på easee laderen som nettopp er kommet?

Zappi er jo alltid poppis med dynamisk lading. Easee og har dette. Da trenge du ikke tenke på elbilen gjør at man trekker for mye strøm.


Tiger123

Sitat fra: frickadelia på mandag 29. oktober 2018, klokken 20:20
Jeg har bestilt en ny Nissan Leaf, og får den i neste uke. Jeg trodde man kunne lade den hjemme over natten uten videre installasjoner, men har nå forstått at jeg må minimum ha en egen egen kurs på 10amp til dette?  Eller en ladeboks med eller uten hurtiglading.

Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne si noe om hva ca pris på å få dette installert er, både en vanlig kurs - og en sånn ladeboks? Er det noen ladebokstyper som er bedre enn andre? Jeg skjønner at dette varierer litt i pris hos ulike elektrikere, men vil gjerne vite sånn ca..
Bilen skal hovedsaklig  bli brukt til jobb kjøring, og små kjøring, ca 6 mil om dagen...

Lader rett i stikkontakta i garasjen. Det er ikke annet enn en utelampe på den kursen, så jeg har foreløpig ikke investert i boks.

Sense

I dag er det krav til minimum en egen kurs med overspenningsvern type B, ifølge min elektriker.
Leste nylig en undersøkelse fra elbilforeningen der omtrent 30 % fortsatt lader fra vanlig stikkontakt (schuko). Det er urovekkende tall. Husbranner har visstnok startet på den måten.

Grunnen til at vi valgte en egen ladestasjon, er fordi det øker fleksibiliteten med ladefart, hvis behovet melder seg, i tillegg til brannsikkerheten. Hadde eltilsyn på besøk i høst. De brukte ganske mye tid på å sjekke om alt var i orden med ladepunktene til begge våre elbiler. Fremkommer det avvik under eltilsynet, får man pålegg om utbedring.
Bare følelsen av å legge seg for natten og være utrygg på om ladingen kan utløse brann, er grunn god nok til å gjøre noe med saken.

muggost

https://norge.tibber.com/products/easee/

Denne ville jeg gått for i dag. Den har type B vernet innebygget og er et krav i dag. I tillegg må du ha elektriker til å gjøre jobben og legge opp ny kurs.

Så må du ha ladekabel fra stasjonen til bilen. Det koster 1500-2000 kr hvis du ikke har fått det med bilen. Spør selgeren din eller Tibber hvis du ikke vet om du har det.

Lykke til :)

Joltus

Elbilforeningen kjører også tilbud på easee.

Tibber har ikke noe med easee mer enn at de er de første til å tilby knyting mellom ladestasjon og strømmåleren/strømpriser.

Pew

Ser bra ut den easee boksen da, og med tilbudet så virker jo prisen helt ok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA