Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Beitostølen t/r - Ladesteder

Startet av SveinGu, mandag 29. oktober 2018, klokken 13:10

« forrige - neste »

SveinGu

Hei,

Jeg har planer om å kjøre Oslo - Beitostølen t/r med Ampera'en snart. Har noen tips til ladesteder underveis?

zbk

#1
Kjører du t/r direkte eller stopper over på Beitostølen? Skal du t/r direkte hadde jeg stoppa en eller to ladere før du trenger, så rekker du til neste hvis problemer/kø.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amatøren

Circle K etter Sundvollen ved E16
Hallingby - Kiwi ved E16
Nes i Ådal - Innkjøring mellom Veikroen og 7-eleven/Shell
Bagn - Circle K (NB kun en hurtiglader)
Leira - Kiwi nedenfor Amfi kjøpesenter
Skal visst nok være på Fagernes også - Ikke lett opp selv, derfor ikke bekreftet av meg! - Kjenner ikke til operatør.
Beitostølen - Kiwi.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Como

#3
Går ut fra at du starter med fullt batteri fra Oslo.
Oslo - Leira 190 km. Her er det 2 hurtigladere(Fortum - Skulevegen 2, 2920 Leira i Valdres). Dersom du har mulighet for å lade over natta på Beitostølen så holder det at du her lader til 55%. Hvis ikke vil jeg anbefale å lade til 65 - 70 %, stopp ladingen når lade-effekten faller fra 38KW til 24KW. Dette bør gi deg ca.40% på batteriet når du forlater Beitostølen mot Oslo. For hjemturen bør du sjekke lade-kart og ta en egen vurdering på hvor du skal lade.
https://map.chargedrive.com/no/
https://gronnkontakt.no/ladekart/
PS! Hvis batteriet ditt blir kaldt av at bilen ikke har ladet over natt på Beitostølen, vil hurtiglading gå svært sakte. Det kan fort ta 30 min før lade-effekten går fra 18KW til 38KW. Så dersom du ikke har mulighet for å lade over natta kan det være lurt å lade på Kiwi Beitostølen ved ankomst. Da vil du fortsatt få ok fart på ladingen da batteriet fortsatt er varmt.
God tur.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA