Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørreundersøkelse Tesla Model X

Startet av Slubowski, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:32

« forrige - neste »

Slubowski

Hei!

Vi er tre studenter fra Handelshøyskolen BI Trondheim som trenger respondenter til vår spørreundersøkelse i Metode og markedsinnsikt. Alle svar er anonyme og vil slettes etter endt eksamen. Vi setter pris på så oppriktige og ærlige svar som mulig. På forhånd takk!

Link til spørreundersøkelsen: https://bino.qualtrics.com/jfe/form/SV_6rjFZI6CE21SkWV

Med vennlig hilsen,

Aleksander, Aksel og Kristian

tibber73

Det er litt morsomt at dere på BI ikke vet forskjell på subsidier og avgiftsfritak.
Alle varebiler har alltid hatt lavere avgift, men det er ingen som kaller det for subsidiering.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

geear

Det ER et subsidie, så du må heller finne noen andre å rette kritikken mot...

o.b.lix

Sitat fra: gr på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:07
Det ER et subsidie, så du må heller finne noen andre å rette kritikken mot...

Jeg får subsidie av staten hver dag, siden jeg ikke kjøper tobakk og dermed slipper tobakksavgift. ;)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sulle

Det er et dårlig eksempel. Fritak av avgift på en vare, som normalt har avgift (bil f.eks), er jevngodt med subsidiering av samme.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

tibber73

Jaja. Starta noe her nå...
Å kalle en imaginær avgift for subsidie blir feil i mine øyne, men riktig hos blåruss.

Jeg kjøpte forresten noe på eBay i går. Null avgift, dvs masse subsidier der også.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Øyvind.h

Sitat fra: Sulle på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:37
Det er et dårlig eksempel. Fritak av avgift på en vare, som normalt har avgift (bil f.eks), er jevngodt med subsidiering av samme.

Og med den tankegangen er kun den tyngst avgiftsbelagte varen den eneste usubsidierte. Alt annet er en eller annen grad av subsidiert.

Dvs en 1,6tdi golf er subsidiert fordi en Golf r32 betaler mer avgifter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

Forvirringen skjer når det (subsidier) i dagligtale blir brukt og forstått som et tilskudd.

Det er ingen teslaeiere så vidt meg bekjent som har fått penger av staten for å kjøpe bilen (subsidier gitt som tilskudd), men vi slipper unna en del avgifter og det faller inn under skjulte subsidier om vi liker det eller ei.

Avgiftsfritak er et slikt eksempel på skjult subsidiering. Det siste (subsidier) klinger nok dårligst i elbileieres ører og derfor unngås å nevne, det brukes heller avgiftsfritak. En annen forklaring kan være at samfunnet ikke liker subsidiering, da det lettere tolkes som å gå på bekostning av andre som må betale for elbilene. Da er det lettere å selge inn et avg. fritak så lenge det ikke fører til en økning hos andre grupper. Men det spørs hvem en lurer i lengden, for subsidiering er det uansett.

Eksempelet med varebiler er nettopp et eksempel på hvordan man lurer samfunnet til å tro at noe er bedre enn det er. Så kan man alltids diskutere om frafall av inntekt (skjult subsidie som elbiler får) er bedre enn om det hadde vært subsidier i form av tilskudd.

Differensierte avgifter er ikke ulik grad av subsidiering. Det handler om politisk styrte avgifter for å bende markedet til å kjøpe hva politikerene ønsker og skjer via måter å beregne avgiftene på. Hvor den billigste egentlig har "rettest" avgift og den dyreste egentlig mest feil avgift, og ikke omvendt hvor den dyreste har rett og billigste er subsidiert. (Så enig med Øyvind.h her og uenig med Sulle)
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

P85TMS

#8
-

k1


Vhagar

Sitat fra: P85TMS på mandag 29. oktober 2018, klokken 17:09Avgiftsfritak kan ikke regnes som skjult subsidie da det gjelder alle.

Avgiftsfritak på varegruppen "bil" gjelder kun undergruppen "elbil", med andre ord ikke alle bileiere, derfor kan avgiftsfritaket på elbiler defineres som skjult subsidiering.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Jon65

Om det regnes som subsidie eller bare lavere avgifter avhenger vel mye av årsaken til de ulike avgiftene.
Når det ikke er avgifter på importvarer under 350kr feks er andre årsaker enn at staten ønsker å subsidiere de som importerer småsaker men når elbiler slipper avgifter er det subsidier fordi staten ønsker å støtte de som kjøper elbil slik at det blir kjøpt flere elbiler. Så subsidier er en form for økonomisk støtte.

Lille Lance

Sitat fra: Slubowski på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:32
Hei!

Vi er tre studenter fra Handelshøyskolen BI Trondheim som trenger respondenter til vår spørreundersøkelse i Metode og markedsinnsikt. Alle svar er anonyme og vil slettes etter endt eksamen. Vi setter pris på så oppriktige og ærlige svar som mulig. På forhånd takk!

Link til spørreundersøkelsen: https://bino.qualtrics.com/jfe/form/SV_6rjFZI6CE21SkWV

Med vennlig hilsen,

Aleksander, Aksel og Kristian

Utført. Lykke til med undersøkelsen.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

CEM07

#13
Utført her også.
Tror forøvrig at disse studentene fra BI er mer interessert i selve undersøkelsen fremfor debatten om terminologi.
Model YP 2023 Sort
Model YP 2023 Hvit
E-tron 50 2020
e-Golf 2014

o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på mandag 29. oktober 2018, klokken 18:18
Avgiftsfritak på varegruppen "bil" gjelder kun undergruppen "elbil", med andre ord ikke alle bileiere, derfor kan avgiftsfritaket på elbiler defineres som skjult subsidiering.

Fra Store Norske Leksikon:
Subsidier, overføringer, ensidige eller vederlagsfrie ytelser, som er knyttet til næringsvirksomhet. Tilsvarende ytelser til private husholdninger kalles stønader.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA