Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørreundersøkelse Tesla Model X

Startet av Slubowski, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:32

« forrige - neste »

Vhagar

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:27
Sitat fra: Vhagar på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:33
Good news; Det er ikke alkoholavgift på vann!
Men hvorfor trekke inn vann?

Var ikke jeg som trakk inn vann (eller tobakk tidligere i tråden). Good news var sarkastisk ment om det ikke kom frem klart nok med gif'en og teksten. Som jeg kommenterte det tidligere, en kan vri på hele universet og fortsette slik, det er ikke en nyttig part av diskusjonen rundt avgiftsfritaket på elbiler.

Jeg har argumentert nok for mitt syn. Jeg mener at jeg har vist at jeg har støtte for mitt syn på at avgiftsfritaket (mva) er omfattet av begrepet skjult subsidiering (som ikke er noe negativt i seg selg, tross bruken av ordet skjult). I tillegg støttet av eksempler rundt fergetakst og skjult subsidiering av bøker/aviser/mat.

Så er det lov å være uenig, men da kan man ikke komme trekkende med vann som ikke er vin, men heller argumentere for hvorfor det ikke er skjult subsidiering og hva det i såfall er. SNL som ble linket til kaller det jo til og med skjult subsidiering, så blir spennende å vite hva det heller burde være.

Studentene brukte begrepet subsidier, det ble klaget på det og vist til avgiftsfritak og der startet det hele. Hadde studentene brukt begrepet skjult subsidie så hadde det nok gått så mye bedre. Eller ikke. For elbileiere reiser visst bust når de hører begrepet subsidier uansett fortegn. Samfunnet er gjennomsyret av (skjulte) subsider så jeg skjønner ikke helt den store reaksjonen. Jeg personlig nyter godt av skjule subsidier hver dag, ikke bare i form av elbilen jeg kjører.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: jlan på onsdag 31. oktober 2018, klokken 23:05
Hvis en fortsetter med denne halv pris politikken (som er grei nok), så vil det jo etterhvert bli oppfattet som at det er normaltaksten, og fossilbiler betaler en 100% straffeavgift.

Men jeg må jo si jeg lurer litt når jeg betaler 58 kroner for elbil med fører på fergen til Stord ( 231 - elbilrabatt 50% - ferjekortrabatt 50%), mens jeg må betale 60 kr for passasjeren (72 - ferjekortrabatt 17%). Da blir jeg vel subsidiert med 2 kr for å kjøre elbil i stedet for å gå eller sykle.

Til det første er det bare å si at det er derfor det krangles om tidspunktet for utfasing av desse insentivene. De er der for å trigge en rask overgang til elbiler. Men samtidig må en ikke tråkke for hardt på tærne til resten av markedet. Det er nok mye det som skjer etter reaksjonene å dømme. Den store massen anklager elbileiere for å være snyltere. Så politikerene har ikke vært helt heldig.

Til det andre er det et eksempel på uheldig utslag av flere ting. Ser en på miljøaspektet er det helt klart dumt at å kjøre bil er billigere enn å gå/sykle. Men ser en kun på takstene så må en huske på at det er to ulike takstgrupper. Den ene for kjøretøy og den andre for gående/syklende. Det uheldige her er at rabbatt gitt på den ene gir et skjevt utslag i forhold til taksten på en annen takstgruppe (gående/syklende). En kan her heller snu på det, prisen for gående/syklende er i utgangspunktet for høy. En kan argumentere for at den siste takstgruppen der til en hver tid burde være billigste takst på.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 08:47
Jeg er med på at mva-fritaket kan regnes som en subsidie, ettersom mva er noe som gjelder alle varekjøp, og den eneste grunnen til å unnta elbiler er for å gjøre det mer attraktivt å kjøpe de. Men så har man også de som sier at en Tesla er subsidiert med flere hundre tusen kroner i fritak for engangsavgift. Da trekker man begrepet veldig langt, ettersom de fleste Tesla ville ikke ha løst ut noen engangsavgift uansett. Utslippet er så lavt at det blir ikke noen avgift.

Enig, men det startet ikke så nyansert her i tråden. Det startet med en påstand om at elbiler ikke var subsidierte.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 08:47
Mva-fritaket er ca det eneste jeg vil vurdere som en subsidie, utover diverse småposter som gratis kommunal lading noen steder, subsidier til CHAdeMO/CCS ladere, og muligens differansen mellom gratis bompasseringer/parkering og 50% sats.

Subsidier til ladestasjoner er ikke så liten så vil ikke kalle det en småpost.
Men gratis bompassering blir forbruker mer direkte påvirket av så lettere å se at det ikke er en småpost det heller.

Det er vel for Ålesund nå satt opp et forslag om at bompasseringer skal koste 25 kr og at det blir et tak pr. mnd. på 60 passeringer som blir fakturert, altså en årlig kostnad på 18000 som elbileiere pr i dag slipper. Trolig blir det satt 50% rabatt på det, men vil tro at en årlig utgift på 9000 ikke regnes som småposter for mange. Regner en på halv takst på fergene i tillegg så utgjør det også en betydelig sum for pendlere. Hvorvidt dette regnes som småposter avhenger nok av inntekt og siden markedet mener at det bare er de rikeste av oss som har råd til Tesla så er det kanskje ikke så nøye.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 08:47
Mye av avgiftsfordelene ved kjøp og bruk av elbil er varige løsninger på hvordan avgiftssystemet er satt opp, akkurat som at sprit er pålagt alkoholavgift mens vann ikke er det. Man ønsker at folk drikker vann og ikke sprit, man ønsker at folk kjøper elbil og ikke fossilbil.
Enig, derfor blir sammenligningen noen gjør mot tobakk og vann lite relevant for diskusjonen om avgiftsfritaket på elbiler er skjult subsidiering eller ikke. Noe faller inn under hvordan avgiftssystemet er satt opp men avgiftsfritaket (på mva) faller inn under skjult subsidiering. Er nå fortsatt min mening.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jlan

Sitat fra: Vhagar på torsdag 01. november 2018, klokken 11:25
Til det første er det bare å si at det er derfor det krangles om tidspunktet for utfasing av desse insentivene. De er der for å trigge en rask overgang til elbiler. Men samtidig må en ikke tråkke for hardt på tærne til resten av markedet. Det er nok mye det som skjer etter reaksjonene å dømme. Den store massen anklager elbileiere for å være snyltere. Så politikerene har ikke vært helt heldig.
Det politiske her er en lang diskusjon ja. Nå var jeg akkurat her mer fokusert på den forholdsvis uviktige diskusjonen om hva som skal defineres som subsidier. Når noen må betale dobbel pris, så høres det liksom forskjellig ut enn å si at de andre får halv pris.

Det med å unngå å bli kalt snylter er forsåvidt vel så viktig. Så hva er grunnen? Det mest provoserende tror jeg er det som er mest synlig - Teslaer i kollektivfeltet. Og Tesla X med tilhenger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: Vhagar på torsdag 01. november 2018, klokken 11:25
Ser en på miljøaspektet er det helt klart dumt at å kjøre bil er billigere enn å gå/sykle.

Nei, slett ikke. Isolert sett for den ene fergeturen er det kanskje det, men jeg tror det er få (ingen) som gikk fra sykling til elbil fordi det var et par kroner billigere på ferga. Det var dette som var argumentet bak at det tidligere var persontakst for fører av elbil - det skulle ikke være billigere med bil enn å gå/sykle nettopp fordi det er enda mer miljøvennlig. Det var forresten på enkelte måter bedre; man kunne da kjøpe personkort som koster 1/10 av verdikort, og det var ikke mulig å slå inn feil takst. Med verdikort kan billettørene fortsatt slå inn takst for vanlig bil om de ikke følger med.

MEN: Hva om denne lille prisforskjellen bikker noen over til å kjøpe elbil? Er det ikke da sansynlig at de vil bruke den til de bilturene de ellers gjorde med fossilbilen? Det er sjeldent jeg ser folk med sykkel på ferga utenom pendler-fergene, og de som sykler til jobb gjør det nok hovedsaklig for å få treninga, dernest kanskje fordi det er billigere enn å kjøre. Miljøaspektet tipper jeg bare er en hyggelig "bonus" nederst på regnskapet.

Forøvrig kan en for person kjøpe månedskort på ferga, og da blir det langt rimeligere enn selv elbil, men for enkeltturer vil du kunne se utslag der det er billigere med elbil enn for passasjer, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Joda, men det blir altså vanskelig å hevde at elbil ikke er subsidiert når en får to kroner for å ta den med :) . Nå blir det vel snart autopass takst forresten, og da vil fotgjengere og passasjerer reise gratis - så da er vel de subsidiert?.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: jlan på torsdag 01. november 2018, klokken 14:30
Joda, men det blir altså vanskelig å hevde at elbil ikke er subsidiert når en får to kroner for å ta den med :) . Nå blir det vel snart autopass takst forresten, og da vil fotgjengere og passasjerer reise gratis - så da er vel de subsidiert?.
Fotgjengere må vel betale ombord på ferjene, slik som har vært normalt før også? Sjelden jeg har sett fotgjengere blande seg i mellom bilene i bommen.

Passasjerene er ikke subsidiert, de er inkludert i billetten, siden man kun betaler per kjøretøy.

tibber73

Fotgjengere betaler ikke på Flakk-Rørvik. Det er forøvrig et av de første samband hvor elbiler måtte betale vanlig takst minus bompenger (ca i februar 2014).
Det skyldes en rævva fylkeskommune og Ap. (kjør debatt ;-) )
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

hemi


jlan

#39
Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 14:33
Fotgjengere må vel betale ombord på ferjene
Nei ikke i følge denne:
https://www.bt.no/nyheter/brif/i/bKxK6d/Dette-ma-du-vite-om-Autopass-pa-ferger

Sitat fra: bt
På strekningen Halhjem–Sandvikvåg koster det i dag 231 kroner for en bil med fører. Det koster 72 kroner for voksne og 36 kroner for barn. Med de nye Autopass-takstene vil det koste 303 kroner for en bil, altså et påslag på 72 kroner. Siden det samtidig blir gratis for passasjerer, gående og syklende, vil prisen for bil med en voksen passasjer bli den samme som i dag, 303 kroner. Har du i tillegg med to barn i bilen, blir det 72 kroner billigere med de nye takstene. Disse prisene gjelder uten rabatt.

Hva blir prisen for elbiler?
El- og hydrogenbiler får en rabatt på 50 prosent av ordinær takst uavhengig av betalingsmåte. Av denne rabatterte prisen vil du i tillegg få 50 prosent rabbatt ved forskuddsbetaling, eller 10 prosent rabatt ved bruk av Autopass-brikke uten forskudd.
Så elbil med en passasjer går ned fra 118 til 76 med autopass ferjekort (som vil gjelde på alle samband med bare en forskuddsinnbetaling) !
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

Sitat fra: jlan på torsdag 01. november 2018, klokken 12:00
Sitat fra: Vhagar på torsdag 01. november 2018, klokken 11:25
Til det første er det bare å si at det er derfor det krangles om tidspunktet for utfasing av desse insentivene. De er der for å trigge en rask overgang til elbiler. Men samtidig må en ikke tråkke for hardt på tærne til resten av markedet. Det er nok mye det som skjer etter reaksjonene å dømme. Den store massen anklager elbileiere for å være snyltere. Så politikerene har ikke vært helt heldig.
Det politiske her er en lang diskusjon ja. Nå var jeg akkurat her mer fokusert på den forholdsvis uviktige diskusjonen om hva som skal defineres som subsidier. Når noen må betale dobbel pris, så høres det liksom forskjellig ut enn å si at de andre får halv pris.

Det med å unngå å bli kalt snylter er forsåvidt vel så viktig. Så hva er grunnen? Det mest provoserende tror jeg er det som er mest synlig - Teslaer i kollektivfeltet. Og Tesla X med tilhenger.

Når du omtaler "normalpris" som "dobbel pris" så blir jo premisset feil.
Tror ikke folk går rundt og tenker på at f.eks. barnebilletter betyr at voksne betaler "dobbel pris". Eller et mer relevant eksempel, at de som har honnørkort og således betaler halv pris (skjult subsidiering) betyr at resten betaler "dobbel pris". De betaler rett og slett bare full pris, 100% ikke 200%

På hvilken måte snylter Tesla X med henger? Eller elbil med henger generelt. Er det snylting at en elbil kan trekke henger? Tror vi da eventuelt er over på misunnelse og manglende argumenter fra de som ikke har byttet til elbil med hengerfeste enn at det oppfattes som snylting?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: cra på torsdag 01. november 2018, klokken 12:37

Jeg heller tror ikke på at noen kjøper elbil fordi det er 2 kroner billigere enn å være fotgjenger eller syklist på ei ferge. Og jeg har tidligere uttalt at jeg ikke tror de fleste kjøper elbil generelt pga miljøet. Men det er fortsatt et uheldig utslag i prisingen og sender et feil signal om at en mer belastende løsning for miløet er billigst. Og setningen du siterte var ment konkret til det aktuelle eksempelet med de 2 kronene.

Men generelt, tror du ikke at det er dumt om de mest forurensende alternativene er billigere enn de mest miljøvennlige alternativene? For å snu på det, hva om det var halv pris på vanlige biler og "dobbel pris" på elbiler, ville ikke det fra et miljøsyn være dumt?

Tror heller ikke at elbilfordelen kontra gående på 2 kroner bidrar til å bikke noen til å kjøpe elbil. 50% reduksjon i forhold til normalpris på fergene derimot kan være en faktor, men som med alle kortvarige insentiver så tror jeg den er beskjeden i forhold til de øvrige større faktorene. Tenker da på manglende mva og besparelsene på driftskostnader særlig i forhold til driftstoffprisene kontra strømregningene. Enig i at miljøaspektet kommer nederst på stigen for de fleste ja.

Ang. billetering og feiltakst, jeg sier alltid "elbil" på fergene, hvordan de da kan slå inn feil må i såfall bero på muskelhukommelse og feiltrykking men det sjekker jeg jo når jeg mottar kvitteringen.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Joda; feiltastingen kommer nok av at hodet er et annet sted og de slår inn på "muskelminne" som du sier. Er ikke verre enn at man må passe på litt ekstra, og de retter det enkelt og kjapt opp når det skjer. Det var bare enkløere før, og spesielt det med å slippe å forskuttere 3500kr var jo greit da. Ikke alltid det stod så mye penger på kontoen med kort den dagen det tilfelsigvis var tomt.

Angående prisforskjell person vs elbil i elbilens favør så er det nok ganske enkelt et utslag av at man har gjort det enkelt og sagt 50% (av 50% når men bruker verdikort), mens personer bare har 17% rabatt ved bruk av personkort. Hvorfor personer har så mye lavere rabat aner jeg ikke. At det er ment som noe signal om at mindre miljøvennlig skal favoriseres tviler jeg meget sterkt på; det er helt tilfeldig. Som sagt vil månedskort for person (fri kjøring på ferga; du kan sitte ombord og reise fram og tilbake hele døgnet om du vil - forslag til billig hybel for studenter?  :D) kunne gi en langt større rabatt enn 50%, men det kommer helt an på hvor mye man bruker det. Jeg pendlet ikke ofte nok til at det lønte seg med månedskort, så jeg gikk for persontakst. Men det er klart jeg godter meg litt når jeg kan fortelle de som hylte høyest om at det som på papiret het "elbil er gratis" (men det betales persontakst for fører) måtte opphøre at joda, nå er det egen takst for elbil, og det er enda billigere enn da det var "gratis". :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Sitat fra: Vhagar på torsdag 01. november 2018, klokken 15:28
Når du omtaler "normalpris" som "dobbel pris" så blir jo premisset feil.
Når det blir flere elbiler enn fossilbiler så blir vel elbilprisene normalpriser. Så får vi håpe at det ikke blir flere barn og honnørreisende enn de som må betale voksen billett :)
Sitat
På hvilken måte snylter Tesla X med henger?
Nei vi gjør jo ikke det. Men vi minner vel folk på at deres eneste grunn til å ha fossilbil er hengerfestet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: cra på torsdag 01. november 2018, klokken 15:42
mens personer bare har 17% rabatt ved bruk av personkort. Hvorfor personer har så mye lavere rabat aner jeg ikke. At det er ment som noe signal om at mindre miljøvennlig skal favoriseres tviler jeg meget sterkt på; det er helt tilfeldig.
Dere er blitt hørt. Med autopass, hvor prisen er basert på at man betaler for en passasjer uansett, så får denne passasjeren 75% rabatt (se utregning lenger oppe).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA