Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørreundersøkelse Tesla Model X

Startet av Slubowski, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:32

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Vhagar på mandag 29. oktober 2018, klokken 18:18
Avgiftsfritak på varegruppen "bil" gjelder kun undergruppen "elbil", med andre ord ikke alle bileiere, derfor kan avgiftsfritaket på elbiler defineres som skjult subsidiering.

Alle står fritt til å velge elbil og dermed nyte godt av avgiftsfritaket, på samme måte som det står alle fritt å velge vann i stedet for vin og dermed oppnå "subsidie" ved å ikke betale avgiftene som er pålagt vin. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tibber73

Jeg må bare beklage at jeg stilte spm ved ordet "subsidie" slik det ble brukt i spørreundersøkelsen. Det var feil av meg og jeg legger meg flat oppå pengehaugen jeg fikk i subsidier for å kjøpe en Tesla.  :laugh:
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Vhagar

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:31
Sitat fra: Vhagar på mandag 29. oktober 2018, klokken 18:18
Avgiftsfritak på varegruppen "bil" gjelder kun undergruppen "elbil", med andre ord ikke alle bileiere, derfor kan avgiftsfritaket på elbiler defineres som skjult subsidiering.

Fra Store Norske Leksikon:
Subsidier, overføringer, ensidige eller vederlagsfrie ytelser, som er knyttet til næringsvirksomhet. Tilsvarende ytelser til private husholdninger kalles stønader.

Så kan du godt fortsette å lese i linken din.
"Betegnelsen subsidier brukes mest om de åpne subsidier, som bevilges over offentlige budsjetter."
Altså slik subsidier til varegruppen elbiler virker.
"Det kan imidlertid også finne sted en betydelig skjult subsidiering..." eksemplene videre i den setningen kan overføres til avgiftsfritaket elbiler har. Altså skjulte subsidier ikke stønad.

Stønader er det NAV som driver med, tror ikke det er mange som har fått stønad fra NAV til å kjøpe elbil. Noen er det helt klart, men de inngår ikke i begrepet subsidier for hele varegruppen elbil som vi diskuterer i denne tråden. De vil faktisk ha fått både skjult subsidiering av bilen OG stønad fra NAV i så fall.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: cra på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:56
Sitat fra: Vhagar på mandag 29. oktober 2018, klokken 18:18
Avgiftsfritak på varegruppen "bil" gjelder kun undergruppen "elbil", med andre ord ikke alle bileiere, derfor kan avgiftsfritaket på elbiler defineres som skjult subsidiering.

Alle står fritt til å velge elbil og dermed nyte godt av avgiftsfritaket, på samme måte som det står alle fritt å velge vann i stedet for vin og dermed oppnå "subsidie" ved å ikke betale avgiftene som er pålagt vin. :)

Og poenget ditt var?
At du mener at du blir subsidiert av staten når du velger vann forran vin er en sammenligning jeg tidligere i tråden ikke gadd å kommentere også (o.b.lix sitt eksempel med røyk).
Slik kan en vri og vende på hele universet, men det endrer ikke det faktum at det finnes s.k. skjult subsidiering av en varegruppe. Selv om alle måtte stå fritt til å velge den varegruppen, så er det fortsatt bare den varegruppen som får subsidiene. Det handler altså om varegruppen, ikke kjøperen. Derav skjult subsidie i form av avgiftsfritak og ikke stønad.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Holst

Sitat fra: Slubowski på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:32
Hei!

Vi er tre studenter fra Handelshøyskolen BI Trondheim som trenger respondenter til vår spørreundersøkelse i Metode og markedsinnsikt. Alle svar er anonyme og vil slettes etter endt eksamen. Vi setter pris på så oppriktige og ærlige svar som mulig. På forhånd takk!

Link til spørreundersøkelsen: https://bino.qualtrics.com/jfe/form/SV_6rjFZI6CE21SkWV

Med vennlig hilsen,

Aleksander, Aksel og Kristian

Done,
Lykke til på eksamen

Ellemelle

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:18
Så kan du godt fortsette å lese i linken din.
"Betegnelsen subsidier brukes mest om de åpne subsidier, som bevilges over offentlige budsjetter."
Altså slik subsidier til varegruppen elbiler virker.
Du mener at det bevilges -2 milliarder i Elbilavgifter over statsbudsjettet?

Tror du vrangleser det sitatet en smule.
Det de mener med åpne subsidier, er nettopp åpne subsidier. Som for eksempel refusjonsordningen for sjøfolk og lignende.

Electricfuture

Mine el-biler er IKKE subsidiert. Jeg har betalt fullt ut for alle.

Derimot er strømmen jeg lader med, ofte subsidiert. Slettes ikke alltid jeg betaler for den selv!



Vhagar

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 19:42
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:18
Så kan du godt fortsette å lese i linken din.
"Betegnelsen subsidier brukes mest om de åpne subsidier, som bevilges over offentlige budsjetter."
Altså slik subsidier til varegruppen elbiler virker.
Du mener at det bevilges -2 milliarder i Elbilavgifter over statsbudsjettet?

Tror du vrangleser det sitatet en smule.
Det de mener med åpne subsidier, er nettopp åpne subsidier. Som for eksempel refusjonsordningen for sjøfolk og lignende.

Ja, beklager det gikk litt fort der. Settningen under det første sitatet skulle komme under neste sitat igjen for å gi rettere mening.

Vet ikke om vi er enig eller uenig så tillater meg å utdype hva jeg mener.

Jeg har ikke statsbudsjettet forran meg her, så har ikke ordlyden de har brukt. Men de har helt klart ikke bevilget noen konkret sum da de ikke har gitt noen konkret støtte eller åpen subsidie og umulig kan vite kostnaden da de ikke kan vite eksakt hvor mange elbiler markedet kommer til å kjøpe i perioden den skjulte subsidien (avgiftsfritaket) gjelder.

Det sagt, så har de nok regnet på ulike prognoser for elbilsalget og på den måten har en viss kontroll på hvor mye den skjulte subsidieringen (avgiftsfritaket) "koster" i form av tapte inntekter på statsbudsjettet. En kostnad som må dekkes inn andre plasser. Det viser at en skjult subsidie får konsekvenser på lik linje med vanlige subsidier for de som ikke nyter godt av subsidiene. Eller i dette tilfellet kanskje større, da elbilsalget må sies å ha eksplodert og trolig derfor fører til en høyere kostnad enn beregnet. Noe som i seg selv fort kan føre til frafall av goder for elbileiere som f.eks. reduserte fergetakster og bomveiavgifter og i neste omgang øvrige avgifter. Her kommer politisk ønske om farten av skiftet til elbiler inn så klart.

Uansett, avgiftsfritak er subsidiering og definert som skjult subsidiering. Det kan derfor ikke bevilges et konkret kronebeløp, men estimeres en kostnad og settes et tak for denne kostnaden for når det vil være ønskelig å fase ut igjen tiltaket for å begrense kostnaden.

Ble litt raskt dette, så håper jeg ikke snublet i noen ord her.

Electricfuture: Har du betalt engangsavgiften og mva når du kjøpte elbilen din? Betaler du full pris på fergene du eventuelt benytter? Betaler du full sats i bomringer? Om du svarer nei på de spørsmålene så har du ikke betalt "fullt ut" men fått avgiftsfritak også kjent som skjult subsidiering. Og du sier at du ikke alltid betaler for strømmen, altså en skjult subsidiering da jeg regner med at du ikke får betalt (stønad) for strømmen du bruker?

Ha en fin dag alle sammen. Er tilbake på forumet i morgen da jeg er på reise resten av døgnet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Elbiler betaler full pris på ferga etter gjeldende takster. At ulike kjøretøy har ulik pris er ikke noe nytt, og det at de fleste typer koster mindre enn den dyreste gjør vel ikke at alle de "ikke-dyreste" er subsidierte?? ;)

Alternativt så er det fastslått at vann er "skjult subsidiert" fordi det ikke er alkoholavgift på det. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:18
Så kan du godt fortsette å lese i linken din.
"Betegnelsen subsidier brukes mest om de åpne subsidier, som bevilges over offentlige budsjetter."
Altså slik subsidier til varegruppen elbiler virker.
"Det kan imidlertid også finne sted en betydelig skjult subsidiering..." eksemplene videre i den setningen kan overføres til avgiftsfritaket elbiler har. Altså skjulte subsidier ikke stønad.

Fortsatt er subsidier for næringslivet. Skjulte eller ikke.

SitatSubsidie:
Finansiell støtte. Overføring fra det offentlige til bedriftene, det vil si en utbetaling, uten krav om direkte motytelse (det motsatte av avgift).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Vhagar

Sitat fra: cra på onsdag 31. oktober 2018, klokken 13:49
Elbiler betaler full pris på ferga etter gjeldende takster. At ulike kjøretøy har ulik pris er ikke noe nytt, og det at de fleste typer koster mindre enn den dyreste gjør vel ikke at alle de "ikke-dyreste" er subsidierte?? ;)

Alternativt så er det fastslått at vann er "skjult subsidiert" fordi det ikke er alkoholavgift på det. :D

Som vi vet så ble det fra 1. juli i år innført et krav fra regjeringen om at taksten for elbiler på ferger skulle være maks 50% av taksten for tilsvarende stort konvensjonelt kjøretøy. Så at elbiler betaler full pris på fergene blir vel en feil påstand og ikke lovlig engang da kravet er maks 50% Min påstand er at den 50% reduksjonen kan betegnes som en skjult subsidie. Elbil taksten har ikke noe med prisdifferensiering på ulike kjøretøygrupper å gjøre, men om et konkret politisk bestemt fritak på 1 (ett) av kjøretøysgruppene uavhengig av størrelse og andre normale forhold. Derfor er elbil taksten en (skjult) subsidie og prisdifferensiering ellers på kjøretøy ikke (skjult) subsidiering. Rabattene en kan få i tillegg oppå denne takstreduksjonen er også skjult subsidiering etter definisjonen.


^^
Good news; Det er ikke alkoholavgift på vann!
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 31. oktober 2018, klokken 16:38
Fortsatt er subsidier for næringslivet. Skjulte eller ikke.

Subsidier gis til næringslivet ja, men skjulte subsidier når i aller høyeste grad frem til forbrukere og er også ofte myntet direkte på forbrukere når de vedtas.

Det finnes også skjulte subsidier som ikke er så direkte myntet på forbukrerene i første omgang (f.eks. kraftkrevende industri sine skjulte subsidier), men de kommer ofte sluttbruker til gode in the end i form av lavere varepriser. Slike skjulte subsidier er ofte gitt for å la norsk industri være konkurransedyktig.

Det er ikke for å være snill med Tesla at myndighetene gir avgiftsfritakene til elbiler. Det er for at kjøperene skal benytte seg av insentivet slik at de når målet sitt om at nybilsalget kun skal bestå av elbiler. Hadde det skjulte subsidiet vært myntet på Tesla så hadde jo Tesla bare puttet gevinsten i egen lomme og solgt bilene til full pris.
På samme måte som det ikke er for å være snill med Tine og Gilde og Norgesgruppen osv at det er lavere mva på matvarer. En skjult subsidiering som absolutt er myntet direkte på forbrukere. Eller at bøker og aviser ikke har mva, igjen skjult subsidiering myntet direkte på forbrukere. For det er ikke noe mål i seg selv at forlag og avishus skal selge masse bøker/aviser, men et mål at forbrukere skal lese de og for å ha råd til å kjøpe de så gis det avgiftsfritak (skjult subsidiering).

En grunn til at det blir gjort slik er for å gjøre det mindre byråkratisk. Alternativet hadde vært at alle måtte betale full pris og deretter fått utbetalt en stønad i ettertid. En slik løsning kan vel minne litt om hvordan de har løst det i USA med skattefradraget. Men skjult subsidiering har en mer direkte fordel i økt salg da folk slipper å legge ut flere hundre tusen og vente på en tilbakebetaling på et senere tidspunkt. Og nettopp den raske økningen i salg av elbiler er det denne skjule subsidieringen skal stimulere til.

Så subsidier gis til næringslivet, til private heter det stønad. Så langt er vi enig. Men når det gis skjule subsidier så kan de gis både til næringslivet (som gir billigere varer til forbrukerene in the end) eller som vi ser i eksemplene over med avgiftsfritak, så blir den skjule subsidien en direkte fordel til forbruker.

Da er det go to gate her igjen, jeg avslutter for min del i denne tråden. Forumet får heller opprette et subforum for juridiske avklaringer.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Ellemelle

Sitat fra: Vhagar på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:33
Good news; Det er ikke alkoholavgift på vann!
Men hvorfor trekke inn vann? Med slik logikk er jo alle biler subsidiert. Lette biler har mindre avgift enn tyngre biler. Subsidiert! Biler med få hestekrefter har mindre avgifter enn biler med mange hk. Subsidiert! Biler med lite Co2/Nox-utslipp er billigere enn biler med høyere utslipp. Subsidiert!

De eneste som ikke kjører subsidierte biler, er de som kjøper en Bugatti til 20 millioner kroner med dieselaggregat i hekken.

jlan

Hvis en fortsetter med denne halv pris politikken (som er grei nok), så vil det jo etterhvert bli oppfattet som at det er normaltaksten, og fossilbiler betaler en 100% straffeavgift.

Men jeg må jo si jeg lurer litt når jeg betaler 58 kroner for elbil med fører på fergen til Stord ( 231 - elbilrabatt 50% - ferjekortrabatt 50%), mens jeg må betale 60 kr for passasjeren (72 - ferjekortrabatt 17%). Da blir jeg vel subsidiert med 2 kr for å kjøre elbil i stedet for å gå eller sykle.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

#29
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:27Men hvorfor trekke inn vann? Med slik logikk er jo alle biler subsidiert. Lette biler har mindre avgift enn tyngre biler. Subsidiert! Biler med få hestekrefter har mindre avgifter enn biler med mange hk. Subsidiert! Biler med lite Co2/Nox-utslipp er billigere enn biler med høyere utslipp. Subsidiert!

De eneste som ikke kjører subsidierte biler, er de som kjøper en Bugatti til 20 millioner kroner med dieselaggregat i hekken.
Jepp, det er fort der man havner, om man er litt for ivrig med å si at elbiler er subsidierte.

Jeg er med på at mva-fritaket kan regnes som en subsidie, ettersom mva er noe som gjelder alle varekjøp, og den eneste grunnen til å unnta elbiler er for å gjøre det mer attraktivt å kjøpe de. Men så har man også de som sier at en Tesla er subsidiert med flere hundre tusen kroner i fritak for engangsavgift. Da trekker man begrepet veldig langt, ettersom de fleste Tesla ville ikke ha løst ut noen engangsavgift uansett. Utslippet er så lavt at det blir ikke noen avgift.

Mva-fritaket er ca det eneste jeg vil vurdere som en subsidie, utover diverse småposter som gratis kommunal lading noen steder, subsidier til CHAdeMO/CCS ladere, og muligens differansen mellom gratis bompasseringer/parkering og 50% sats.

Mye av avgiftsfordelene ved kjøp og bruk av elbil er varige løsninger på hvordan avgiftssystemet er satt opp, akkurat som at sprit er pålagt alkoholavgift mens vann ikke er det. Man ønsker at folk drikker vann og ikke sprit, man ønsker at folk kjøper elbil og ikke fossilbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA