Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?

Startet av Bjoris, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Bjoris på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:15
Fortsatt ikke EN som skriver at de vil ta ut bil, hehe.

Joda, her er en! Bilen vil bli billigere enn hva jeg solgte Kona'n for så for egen del går det greit "opp". Eller mulig jeg selger Niro'n også (og venter på neste Niro som fruen har kølapp på) hvis markedet fortsatt er like crazy som det er i dag. Time will tell.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

KLH

Etter å ha kranglet med BOS om Mercedes-rust, lovet jeg meg selv at jeg ikke skulle handle bil av BOS igjen.

Var forberedt på å bryte løftet da jeg satte meg på ventelisten til eNiro.

Etter at prisene kom i dag, ser det ut til at det ikke blir løftebrudd og kjøp av Kia. Den starter jo på 100K over det jeg betalte for min Ioniq med metallic lakk, teknikkpakke, skinn og vinterhjul. Så mye er ikke den ekstra batterikapasiteten verdt for min del. Da er det bedre å beholde Ioniqen og ta en ekstra hurtiglading de gangene jeg skal på langtur.

Utstyrsmessig ser det heller ikke ut til at eNiro blir så mye bedre enn Ioniqen. Er en del jeg savner i Ioniqen, men det meste ser ut til å mangle i Niro også:
- Hengerfeste
- Skiluke eller tredeling av baksete
- App
- Trafikkskiltgjenkjenning (hardkoding i navigasjon er for dårlig)
- Lyktespylere
- Ryggekamera som holder seg rent om vinteren
- Gode fjernlys
- Mindre hjulstøy

Niro får bakrutevisker og mulighet for takstativ, men det er heller ikke nok til å forsvare "røverprisen" til BOS som noen andre så treffende kalte det.
2017 Hyundai Ioniq - Ligger ute på Finn.no
2019 Tesla Model 3 - Bestilt
2018 DS - Kansellert
2018 Kie eNiro - Reservasjon 4xx
2018 Audi e-tron - Reservasjon 9xx
2018 Jaguar i-Pace - Kansellert
2017 Volkswagen e-Golf - Kansellert

Gordon Retriever

Sitat fra: Bjoris på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02
skuffende at BOS putter penger i lommen. De hadde nok aldri priset den slik om de kom før ut enn Kona, men nå har det latt seg lokka av ekstreme priser på finn.no. Faren er at de undervurderer det negative det er at en importør åpenbart legger penger i lomma pga den situasjonen som er...

Jeg er ikke enig i "BOS putter penger i lommen"-tankegangen - prisen er nok satt i samarbeid med, og kanskje etter påtrykk av Kia sentralt.

Det har lenge vært kjent at Hyundai-konglomeratet planlegger å produsere relativt få e-Niro pr. år. I tillegg fordeles Kia elbilene via kvoter til hvert enkelt land utfra hvor mange fossilbiler den enkelte importøren selger årlig, og her kommer ikke Norge veldig heldig ut.

Høyere priser kan derfor sees som et ønske om å selge færre biler, og dermed unngå årelange ventelister.

Konsekvensene over tid ved denne framgangsmåten behøver ikke være spesielt problematisk, siden Kia har muligheten til å tilpasse prisingen av den neste Soul-utgaven, og ta ut deler av elbiletterspørselen gjennom denne modellen.

Det er heller ikke sikkert det langsiktige salgspotensialet i e-Niro under noen omstendighet ville vært spesielt stort etterhvert som Tesla får fart i de internasjonale leveransene av Model 3.




Gordon Retriever

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:39Kanskje 10% av Kona ble «flippet»

Såvidt jeg kan se er tallet noe høyere enn 10%.  Usikkerhetsmomentet er hvor stor andel av privatannonsene på finn.no som er kjøpt opp av forhandlere og solgt på nytt.
Hvis vi holder demobilene utenfor, tror jeg rundt 15% av bilene er videresolgt.

02jan

Hadde plan om å bytte ut ferdig nedbetalt bensin Honda crv , som er passe stor, bakkeklaring 4x4 og hengerfeste 1500kg.
Med niropris på 420'kr utgår den planen, slipper å tenke på det, så for meg pris 280' for 40utgave  og 310-20 for 60utgave.




Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Laffa

Nei skal ikke ta ut bilen ;Så om noen nå ønsker seg en bil levert med de første så kan de godt overta min:-)


Counterpointer

Ca 450 Kona registrert er det noen som VET hvor mange som har blitt lagt på Finn?
Mange av disse er solgt to ganger og forhandlerne har vært aktive.

Prosenten av Niro på Finn blir langt lavere, det er hvertfall sikkert.

xyzzy

Sitat fra: gr på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:37
FE er allerede en godt speccet Niro, den har alt utstyr som er mulig å få på Niro, med unntak av soltak. Det er nok en risiko for at en likt speccet Niro etter FE vil bli enda dyrere, dette bør være en pakke med "pakkerabatt".

Har forøvrig svart Ja på at jeg tar ut bil, men kun fordi jeg står veldig tidlig i køen.

Om man sammenligner med Jaguar hadde deres First Edition nesten alt av utstyr til en grei pakkerabatt. Ikke så lenge etter at leveransene startet avsluttet de salget av denne utgaven, mens siste leveranser foreløpig ser ut til å bli i Q2.

Forøvrig hadde vel Jaguar langt mer utstyr i FE man kan klare seg uten enn Niro, men inntil Audi og Mercedes kommer er det vel den eneste egentlige premium-elbilen.

Glan

Jeg har kø nr. Ca. 280 men står over.
Betaler ikke 400.000 for en plastbil fra asia uten app og uten hengerfeste.
Blir vell å vente videre på model 3 da.

Arthur Morgan

Sitat fra: navyelsen på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:31
Sitat fra: lirekassa på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:25
Dog er prisen skuffende, men jeg tror så lenge folk får tilbud om å ta ut bilen til den prisen, så er det mange som vil gjøre det. Hvilke konkurrenter finnes i dette segmentet for neste år? Ikke så mange...


Venter heller på nye Leaf 60. Tror denne kan danke ut e-niro både på pris, komfort (les: veistøy), og ikke minst levringskapasitet!


Håper setene blir bedre og sitte i. Samt lengde justering av ratt,
( kun opp og ned på 40 kw ) ønsker også den crossover følesen der man går inn i bilen i stedenfor ned)

arthur

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 29. oktober 2018, klokken 17:33
Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:39Kanskje 10% av Kona ble «flippet»

Såvidt jeg kan se er tallet noe høyere enn 10%.  Usikkerhetsmomentet er hvor stor andel av privatannonsene på finn.no som er kjøpt opp av forhandlere og solgt på nytt.
Hvis vi holder demobilene utenfor, tror jeg rundt 15% av bilene er videresolgt.

For egen del tror jeg at få, om noen, av de bilene som selges av "forhandlere" IKKE er kjøpt opp fra private og resolgt! Solgte selv til forhandler som solgte igjen på Finn, og de hadde ikke tatt inn en eneste bil selv direkte, kun resalg, og det er et av de aktive selskapene på finn. Har fulgt markedet for disse bilene nokså nøye og vil tro at så langt er det kun 15-20, kanskje 25, biler som er solgt fra opprinnelig kjøper til markedet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

xyzzy

Sitat fra: Glan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 00:10
Jeg har kø nr. Ca. 280 men står over.
Betaler ikke 400.000 for en plastbil fra asia uten app og uten hengerfeste.
Blir vell å vente videre på model 3 da.

Du kan vel bare si at du venter på app, samt hengerfesteavklaring? Ikke bare slipper du å kjøpe en bil uten app, men du kan også se hvordan situasjonen utvikler seg for konkurrentene, hvordan prisen utvikler seg etc.

Cowboystrekk

Sitat fra: Glan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 00:10
Jeg har kø nr. Ca. 280 men står over.
Betaler ikke 400.000 for en plastbil fra asia uten app og uten hengerfeste.
Blir vell å vente videre på model 3 da.
Bilen får jo app trolig mot slutten av neste år. TM3 kan muligens leveres med hengerfeste etterhvert, men regn med at du må ha AWD for å få det og da må du også opp i godt over 400k da det ser ut som om bare LR\P får AWD.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Enlace

#44
Etter og ha sovet på saken og tenkt har jeg bestemt å avbestille.
1. Bilen blir for dyr i forhold til kvalitet
2. Leveringstid for lang
3. Det kommer mange og gode el.biler i 2019 og 2020 med 4x4, hengerfestemulighet og app
4. Den store tilstrømming av el. biler som kommer fra slutten av neste år vil redusere prisene og vil gi vesentlig verditap på en Koreabil som denne
5. Jeg har Opel Ampera E og en utmerket Mazda CX 5

Til slutt, irriterer meg over BOA som utnytter situasjonen til å øke sine marginer. Det passer dem utmerket da salget av fossile biler er fallende.

Hadde jeg ikke hatt el.bil i dag ville min vurdering kanskje vært annerledes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA