Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?

Startet av Bjoris, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02

« forrige - neste »

Bjoris

Ja, reaksjonen er jo udelt negative på prisene som ble lansert nå. Det er helt åpenbart at importør tar 30.000 i lomma fordi etterspørselen er så stor og leveringsevnen er så liten.

Det er tilbud og etterspørsmål og like lovlig som det er å selge bilen og tjene penger på den privat, men det er ett men her. De som kjøper FE vil jo før eller siden få dette på toppen av verdifallet, men samtidig er det mange som sparer mye på å komme inn i markedet tidligere så det er pluss og minus, men skuffende at BOS putter penger i lommen. De hadde nok aldri priset den slik om de kom før ut enn Kona, men nå har det latt seg lokka av ekstreme priser på finn.no. Faren er at de undervurderer det negative det er at en importør åpenbart legger penger i lomma pga den situasjonen som er...

Selv vil jeg be om utsettelse, men det ser ikke ut som det haster å be om dette, med 812 i kønr får vi neppe bilen før til ferien likevel og jeg har en sterk mistanke om at jeg får Leaf plus like raskt...

Nå vil det nok skje ting i køen, siden dette neppe blir det optimale spekulasjonsobjekte lengre. Tviler på om en kan få mer enn 450 for denne på finn.no. Slik jeg ser det så blir det nok fort 420.000 for vår med soltak, levert vestlandet med vinterhjul

navyelsen

Priset mer enn 50.000 over Kona hadde jeg aldri gjettet. Det blir fort 40.000 mer i billån enn jeg hadde regnet med. Da kan jeg like gjerne betale for bensin og bom i to år til, og vente på en mer komplett bil.

Leaf 60 er like rundt hjørnet. Forhåpentligvis kommer prisene på denne snart. Hvis Leaf Plus kommer under 350.000, er min reservasjon på Niro så godt som kansellert!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Bjoris

#2
Sitat fra: navyelsen på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:15
Priset mer enn 50.000 over Kona hadde jeg aldri gjettet. Det blir fort 40.000 mer i billån enn jeg hadde regnet med. Da kan jeg like gjerne betale for bensin og bom i to år til, og vente på en mer komplett bil.

Leaf 60 er like rundt hjørnet. Forhåpentligvis kommer prisene på denne snart. Hvis Leaf Plus kommer under 350.000, er min reservasjon på Niro så godt som kansellert!
En Tekna 60 havner på det samme som FE og det er ganske likt utstyrt så sånn sett kan en jo si at prisene er greie nok, men Kia er ikke Nissan for meg og Kiaen har ikke fortrinnet med hengerfest som vi trodde og heller ikke app. Når da støynivå og kvalitetsfølelsen er en klasse under Leaf så mener jeg de har priset bilen feil, 350 for FE hadde vært riktig og der også prisen de skulle tatt, men her putter det 30.000 i lomma fordi de KAN, en pris de som kjøper FE nå får betale i ekstra verditap om kort tid. Tipper Kia må ned pris på denne modellen om Leaf kan levere skikkelig antall biler fra sommeren av slik de har hevdet...

Det som er en reell fare nå er jo at Nissan også ser at de kan ta mer for disse langtrekkende bilene enn de klarer i andre land og derfor tenker at de kan legge seg over e-Niro igjen.

DA er det iallefall tilbake til Tesla, de har en ok prisstrategi og tar det samme i alle markeder, bare justering i valuta og frakt

navyelsen

Og hvordan kan de kreve ekstra for metallic, når dette var eneste valget på FE?
Da kan de like gjerne plusse dette på prisen og si 383.000 med en gang.

Når leveringsomkostninger kommer i tillegg er vi sikkert oppe i 393.000 før noe annet utstyr er lagt til.
Pluss på 17.000 kr for vinterdekk, 4000 for lastebøyler, pluss noen tusen ekstra for bagasjeromsmatte, lastenett og gulvmatter. Dette lukter 420.000 kr ferdig ut på veien. Ikke greit for en koreansk billigbil :(
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

HCO

Her tror jeg Kia Bil Norge har begått tidenes selvmål.

Årsaken til at jeg satte meg på liste for Niro var at jeg tenkte dette kunne være en grei "ventebil" inntil vi visste mer om pris og leveringstidspunkt for Model 3.

For tross alt: Niro er bare en bil, mens Model 3 (selv i kjipeste versjon) har utseende og ytelser tilsvarende biler jeg aldri trodde jeg skulle ha mulighet til å eie.

Vi har allerede 2 elbiler, begge er Zoe og den nyeste har reell sommerrekkevidde på ca. 320 km og vinterrekkevidde på minst 180 km. Vi har dessuten mulighet til å byttelåne mot en stor stasjonsvogn med takboks ved behov. Så vi er på ingen måte i en situasjon der vi "må" kjøpe Niro, verken med tanke på behov eller at det er en bil som gir høy puls.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

borge

Dette blir en dyr sør-koreansk putekasse virker det som dessverre.

tugit

Niro er den bilen som, for meg personlig, gir mest "mann med hatt" assosiasjoner.
Men man klarer å svelge noen kameler for en billig el-bil med lang rekkevidde.

Bjoris

#7
Fortsatt ikke EN som skriver at de vil ta ut bil, hehe. Det kan være at noen i BOS klør seg litt i hodet nå, kanskje ikke forberedt på at dette skulle bli tatt så negativt opp.

Alternativt er det ikke oss BOS vil selge bilen til, men til den kjøperen som absolutt skal ha en langtrekkende elbil. Det er helt sikkert nok kunder til at de får solgt til den prisen, men kanskje en litt dum strategi på lengre sikt.

navyelsen

Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:56
Niro er den bilen som, for meg personlig, gir mest "mann med hatt" assosiasjoner.
Men man klarer å svelge noen kameler for en billig el-bil med lang rekkevidde.

Da må du ha stort magemål, for her må man dessverre svelge 50.000 kameler!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

HCO

Det BOS heller ikke har tatt med i betraktning, er at selv om Kona er en mindre bil så har den en mye mer ungdommelig appell enn Niro. Og Elbilkjøperne er i snitt vesentlig yngre enn andre bilkjøpere. Dessuten er Hyundai et merke med bedre "standing" i Norge.

Jeg tipper de får solgt alle First Edition-bilene, men ingen av de til meg selv om jeg har kønummer på 300-tallet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

lirekassa

Sitat fra: HCO på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:19
Det BOS heller ikke har tatt med i betraktning, er at selv om Kona er en mindre bil så har den en mye mer ungdommelig appell enn Niro. Og Elbilkjøperne er i snitt vesentlig yngre enn andre bilkjøpere. Dessuten er Hyundai et merke med bedre "standing" i Norge.

Jeg tipper de får solgt alle First Edition-bilene, men ingen av de til meg selv om jeg har kønummer på 300-tallet.

Dog er prisen skuffende, men jeg tror så lenge folk får tilbud om å ta ut bilen til den prisen, så er det mange som vil gjøre det. Hvilke konkurrenter finnes i dette segmentet for neste år? Ikke så mange...

tugit

Sitat fra: navyelsen på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:16
Sitat fra: tugit på mandag 29. oktober 2018, klokken 12:56
Niro er den bilen som, for meg personlig, gir mest "mann med hatt" assosiasjoner.
Men man klarer å svelge noen kameler for en billig el-bil med lang rekkevidde.

Da må du ha stort magemål, for her må man dessverre svelge 50.000 kameler!

Klarer nok ikke å svelge så mye, men får heldigvis en liten Hyundai til mye hyggeligere pris før jul.
Så får vi se hva som skjer med reservasjonen på eNiro. Går vel i søpla tenker jeg.

PionerThink

Har Kia sagt noe antall som gjelder FE utgaven? Er det de første 1000 dette gjelder f.ex?
Hvordan de vil gjøre det etterpå med prisen er vel heller ikke helt avklart? Vil de f.ex starte på 360' for en "ribbet utgave" og så må man legge på de ulike pakkene som på Kona betydde 25 000 opp i pris? Pluss vinterhjul? Pluss Hengerfeste men inkludert App?
Synes det er veldig mange ubesvarte spørsmål her?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

navyelsen

Sitat fra: HCO på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:19
Det BOS heller ikke har tatt med i betraktning, er at selv om Kona er en mindre bil så har den en mye mer ungdommelig appell enn Niro. Og Elbilkjøperne er i snitt vesentlig yngre enn andre bilkjøpere. Dessuten er Hyundai et merke med bedre "standing" i Norge.

Enig. Kona ser mye lekrere ut, og har fancy finesser som f.eks. HUD.
Jeg hadde lett valgt Kona over Niro, men plassen i baksetet ble dessverre for liten for barneseter...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

navyelsen

Sitat fra: lirekassa på mandag 29. oktober 2018, klokken 13:25
Dog er prisen skuffende, men jeg tror så lenge folk får tilbud om å ta ut bilen til den prisen, så er det mange som vil gjøre det. Hvilke konkurrenter finnes i dette segmentet for neste år? Ikke så mange...

Venter heller på nye Leaf 60. Tror denne kan danke ut e-niro både på pris, komfort (les: veistøy), og ikke minst levringskapasitet!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA