Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når styret i sameiet trekker ut stikkontakten

Startet av TerjeG, søndag 28. oktober 2018, klokken 13:33

« forrige - neste »

TerjeG

Jeg bor i et sameie i Kongsberg. Det har vært mye styr rundt lading av elbil - mye uvitenhet og antakelser. For å gjøre forhistorien kortest mulig har de som lader elbil installert egne kurser og trukket kabel frem til sin plass. Jeg har også det. Jeg har to elbiler som jeg uproblematisk lader på min plass i fellesgarasje.
En av mine biler, en Mitsubishi i-Miev, har muligheten til å slå på kupevarmer via fjernkontroll. Derfor benytter jeg meg av kontakt via fellesanlegget om vinteren for å få varm bil og isfrie ruter. Dette faller enkelte tungt for hjertet, fordi det er nedlagt forbud mot bruk av felles anlegget for å lade elbil.
I fjor ble jeg kontaktet av styret i forhold til dette, og hadde en praktisk gjennomgang med dem, hvor jeg viste dem hvordan dette fungerer. Når jeg kobler til ladekabel kan jeg begrense ladingen til 30 min. Bilen vil da (etter 30 min) stå koblet til strøm, men lader ikke. Om morgenen setter jeg på kupevarmeren, som går i 30 min før den slår seg av. Styrerepresentantene som deltok i den praktiske gjennomgangen mente at de forsto og at dette var greit. Det foreligger ingen andre forbud mot bruk av fellesanlegget enn til lading av elbil.

Nå har det begynt å bli kaldt igjen, så jeg har begynt å koble bilen til strøm. I går mottok jeg en ny mail fra styret hvor de forteller at de har mottatt mange klager på at jeg lader. Dette vet jeg ikke er lov, og det må opphøre. Samtidig har noen trukket ut ladekabelen fra strømkontakten. Jeg gikk ut og koblet kabelen til på nytt, men noen har igjen trukket den ut. Dette skjedde også i fjor, før jeg hadde en gjennomgang med styret. Jeg har ikke selv sett hvem som trekker ut kabelen, men jeg oppfatter indikasjonen som stor når det kun skjer i sammenheng med at styret sender mail.

Spørsmålet er hva gjør jeg?
Jeg kjenner at jeg blir mektig sint, siden dette har vært utfordrende siden vi flyttet inn i 2014. Jeg har gjentatte ganger forklart styret om lading av elbil og sendt dokumentasjon. Jeg har forholdt meg til det styret har bestemt, og installert egen kurs og lader. Jeg har dessuten hatt en gjennomgang med dem for å vise at jeg faktisk ikke lader på felles anlegg (det vises tydelig inne i bilen når den lader eller ikke, og et lys på ladekabelen indikerer også). Nå kjenner jeg at det er nok. Styret klarer ikke å forholde seg til fakta, og påberoper seg politimyndighet ved å fysisk koble min bil fra strøm.
Dette er først og fremst et prinsipielt problem, men rett skal være rett. Jeg ønsker på den ene siden ikke å overreagere. Samtidig klarer jeg ikke bare å la være å varme opp bilen heller.

MrBacardi

Gå til styret igjen, forklar situasjonen igjen, be de sende ut et infoskriv til samtlige husstander i sameiet.

Problemet her er jo at de andre i sameiet ikke har fått informasjon om at du faktisk ikke lader bilen når den er tilkoblet fellesanlegget, selv om det ser slik ut. Styret må gi de andre i sameiet den informasjonen.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

TerjeG

Så enkelt er det nok ikke, men jeg skal følge rådet ditt og forklare på nytt.

Utfordringen er at jeg nå har forklart i snart 5 år. Det har vært problematisk hele tiden. Styret fremstår som at de ikke har kompetanse selv, og de velger konsekvent å ta enkelt personers meninger til følge. Som i samfunnet for øvrig finnes det i sameiet enkelte som ser på elbiler som en vits og eierne som snyltere. De må bekjempes, med makt om nødvendig. Jeg mener også at det prinsipielt er svært problematisk når enkeltpersoner mener seg berettiget til å koble bilen fra strømnettet. Det er å ta loven i egne hender.

_OE_

Skjønner ikke helt hvorfor du ikke benytter den kursen/stikkontakten som du har lagt opp som jeg regner med går til egen måler ?.....det at det er en stikk på hver p.plass tilknyttet fellesanlegget gir bare problemer...du kan jo selvfølgelig begynne å trekke ut kontakter til de som bruker motorvarmer... hvis det finnes enda

Amoss

Heng opp ett skilt/en plakat på stikkontakten som forteller "Denne kontakten brukes til oppvarming, ikke lading". Føy gjerne til en forklaring på hvordan en utenforstående skal kunne se forskjell på dette og vis til borettslagets regler som sier at oppvarming av bil er greit på fellesanleggets kontakter.

Da kan ingen lengre gjemme seg bak at de ikke viste eller forsto.
Model S 85D

Måkemannen

#5
Blir litt forvirret av hovedinnlegget. Er det snakk om en egen kurs + fellesanlegg? Hvorfor forvarmer du ikke bilen på din egen kurs?

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

TerjeG

Jeg har to biler. Kona bruker den ene til Drammen hver dag, mens jeg stort sett kjører lokalt. Hun har behov for å lade oftere enn meg, og står stort sett på plassen vår og lader via egen kurs.
Når jeg har behov for å lade gjør også jeg det.
I de tilfellene hvor i-Miev ikke står på ladeplass fordi den andre bilen gjør det, parkerer jeg utenfor kobler meg til felles anlegget. Bilen lader da i 30 min fordi det er det minste jeg får til (begrenses via fjernkontrollen). Dette gikk jeg praktisk gjennom sammen med styret i fjor.

_OE_

#7
Ok da lader Du i 30 minutter.... kan du ikke be om få betale en sum i måneden som erstatter dette ?
Feks 100 nok i vintermånedene og en oblat på vinduet som viser at du har betalt ?

TerjeG

Dette dreier seg ikke om pengene. Det er ikke lov å lade i felles anlegget.
1. Strøm er strøm. Alle kan bruke felles anlegget; batt lader, motor/lupe varmer eller andre ting. Dette betaler alle for i fellesskap. Styreleder mener 1 times bruk per dag er OK.
2. Ved gjennomgang i fjor fikk de all info, også at det lades i 30 min fordi det er det minste alternativet jeg har. Det var greit.

Oivind

Hei. Eneste måte du kan unngå innblanding på er ved å benytte egen kurs som går på egen måler. Du kan jo snu på det: hvorfor skal fellesanlegget benyttes til oppvarming (og lading) av din bil? Hvis dette har vært et tema i 5 år så skjønner jeg at både du og styret begynner å bli lei. Det er uansett umulig å diskutere med elbilhatere. Selv flytter jeg fra borettslag nå, delvis pga liknende problemstillinger.

TerjeG

Vi har egen kurs med egen måler. Den bruker vi til lading av begge bilene.
Hvis alle andre kan bruke felles anlegget til oppvarming, skal jeg få problemer fordi bilen er elektrisk?
Jeg er også med og betaler felles regningen.

Ikke minst ble dette avklart i fjor. Nå er det plutselig tema igjen.

_OE_

He he du får kjøpe et bensinaggregat som du plugger til bilen....monter det på taket

Måkemannen

Sitat fra: TerjeG på søndag 28. oktober 2018, klokken 14:42
Jeg har to biler. Kona bruker den ene til Drammen hver dag, mens jeg stort sett kjører lokalt. Hun har behov for å lade oftere enn meg, og står stort sett på plassen vår og lader via egen kurs.
Når jeg har behov for å lade gjør også jeg det.
I de tilfellene hvor i-Miev ikke står på ladeplass fordi den andre bilen gjør det, parkerer jeg utenfor kobler meg til felles anlegget. Bilen lader da i 30 min fordi det er det minste jeg får til (begrenses via fjernkontrollen). Dette gikk jeg praktisk gjennom sammen med styret i fjor.
Takker. Det oppklarte en hel del.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Vollis47

@TerjeG, jeg synes du skal gi deg. Ikke fordi jeg mener du tar feil i det du gjør, men fordi du er med på å fyre opp under elbilhatet når du har så mange ignorante naboer. Aksepter at bilen er kald eller bytt til en som kan varmes opp uten å være tilkoblet.

Det er ikke alltid så lett i borettslag og sameier. Selv brukte jeg ca 2 år på å få godkjennelse til å lage et fremtidsrettet anlegg for lading av mange elbiler (og jeg er styreleder).
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

arthur

Nei, ingen grunn til å gi seg når man både har saklig og objektiv rett samt styrets velsignelse etter hva jeg forstår. Sett opp et skilt som legges på bilruten din.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA