Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekk og felg I-Miev?

Startet av Ronnyschafer, søndag 28. oktober 2018, klokken 12:37

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emagic

Sitat fra: tomrh på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:44
Piggdekk :P

Jeg har tenkt på det faktisk... Jeg arvet for et par år siden en Saab 9-3 som jeg hadde et par vintre med piggdekk.  Og jeg må vel si at det er noe helt merkverdig annerledes med å kjøre på pigg enn å kjøre piggfritt.   Ja det fungerer normalt greit med piggfritt, men steike hvor mye bedre piggdekkene var...

tomrh

Sitat fra: emagic på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:21
...selv om det er de urstygge originale som satt på I.miev når den kom :-)
Solgte btw disse urstygge felgene for noen år siden, fikk 1600 for dem, delfinansierte kinafelgene som ser vesentlig bedre ut. Men klarte aldri senere å få tilbake rekkevidden jeg hadde, så tross utseendet er det nok mye aerodynamisk kvalitet i dem.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elekTrond

1) Hvordan ser disse åtte-ekede OEM felgene ut? Har bare sett 3, 6 og 7 eiker.

2) Jeg har ørlite sansen for de tre-eika, de hører like mye hjemme her som på ymse SAAB. Bytter gjerne bort et sett 5-eike felger fra '16 C-Zero eller fire OEM Mitsu "bue" 7-eiker. Sistnevnte er maken de på høgger-iOn'en i den faste FINN-annonsen til Grønvolds.
      

3) Billig-trillingene ble/blir(?) levert med stålfelg. Dvs. typisk de uten hurtiglading. De er en perfekt match til MOON-kapsler (se bilde #3 over).

4) Jeg har opplevd at felglakken slipper på (dekk)innsiden, dog på tredve år gamle Volvo-alufelger. Vil det er små slag eller stensprut som slår hull på pulverlakken, slik at det korroderer fra baksiden og ut. Da er det bare å sand/glassblåse til det er rent og ha på ny lakk.

5) Dekk sier du? Jeg ser folk bytter ut CVC6 med CVC7, og R2 med R3 om dagen. Sjøl gikk jeg fra slitne CWC TS760 og TS800 til CVC6. Syns ikke det ga noen halleluja-stor forskjell i ytelse.  ::) Kan hende det bare er meg og blyfoten min.  :D Piggdekk er forbeholdt gamle tanter, trøndere og øvrige lyttere til motormagasinet «På fire hjul i svingen» (for nervøse bilførere).
:angel: :police:
'13 Mjau

emagic

Sitat fra: elekTrond på torsdag 01. november 2018, klokken 00:33
1) Hvordan ser disse åtte-ekede OEM felgene ut? Har bare sett 3, 6 og 7 eiker.

2) Jeg har ørlite sansen for de tre-eika, de hører like mye hjemme her som på ymse SAAB. Bytter gjerne bort et sett 5-eike felger fra '16 C-Zero eller fire OEM Mitsu "bue" 7-eiker. Sistnevnte er maken de på høgger-iOn'en i den faste FINN-annonsen til Grønvolds.
      

3) Billig-trillingene ble/blir(?) levert med stålfelg. Dvs. typisk de uten hurtiglading. De er en perfekt match til MOON-kapsler (se bilde #3 over).

4) Jeg har opplevd at felglakken slipper på (dekk)innsiden, dog på tredve år gamle Volvo-alufelger. Vil det er små slag eller stensprut som slår hull på pulverlakken, slik at det korroderer fra baksiden og ut. Da er det bare å sand/glassblåse til det er rent og ha på ny lakk.

5) Dekk sier du? Jeg ser folk bytter ut CVC6 med CVC7, og R2 med R3 om dagen. Sjøl gikk jeg fra slitne CWC TS760 og TS800 til CVC6. Syns ikke det ga noen halleluja-stor forskjell i ytelse.  ::) Kan hende det bare er meg og blyfoten min.  :D Piggdekk er forbeholdt gamle tanter, trøndere og øvrige lyttere til motormagasinet «På fire hjul i svingen» (for nervøse bilførere).
:angel: :police:

Jeg ser jo nå at det er 7 eiker, "flate" omtrent som disse:



Min ble levert med TS800 både foran og bak.   Dårligere dekk på vinterføre har jeg aldri hatt på noen bil.  Når man bor et sted saltkaret kommer i god tid før brøytebilen så funka de ekstremt dårlig.   Vet at TS760 fungerte ekstremt mye bedre.

Forøvrig er det trolig mer behov for piggdekk i tettbebygd område i osloområdet enn noe annet sted i landet siden kvaliteten på brøytinga bare går nedover og nedover...

Forøvrig kan det nok stemme at de originale tre-eikede er bedre aerodynamisk enn de andre, det er utvilsomt en grunn til at både e-golf og i3 også leveres med svært flate felger.

emagic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA