Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan EV + IFTTT

Startet av supersonic, søndag 28. oktober 2018, klokken 10:23

« forrige - neste »

supersonic

Noen som har fått Nissan Leaf til å fungere med tjenesten IFTTT? Hadde vært morsomt å kunne bedt feks Siri på klokka om å sjekke batteritid, starte varmeapparat, ol.

Erik Ola Ulvestad

Har du funne ein Nissan channel på IFTTT? Utan det så blir det nok ein del mikk.
Kanskje 'evplugin' Pilliphe kunne laga eit 'Maker channel' kompatibelt API som ein kunne brukt i IFTTT?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Småfly

Det går an via webhooks og IFTTT. Starter klimaanlegget via et par tastetrykk på garmin-klokka. Litt knot å sette opp og du må gi fra deg passordet til kontoen hos nissan. Fungerer veldig bra når det først er satt opp. Har ikke merket at noen har "hacket" kontoen min. Når du har satt opp webhooks delen i IFTTT kan du bruke hva som helst som trigger. Prøv å søke på nissan leaf og IFTTT eller webhooks. Fant oppskriften i et forum mener jeg.

supersonic

Sitat fra: Småfly på søndag 28. oktober 2018, klokken 14:58
Det går an via webhooks og IFTTT. Starter klimaanlegget via et par tastetrykk på garmin-klokka. Litt knot å sette opp og du må gi fra deg passordet til kontoen hos nissan. Fungerer veldig bra når det først er satt opp. Har ikke merket at noen har "hacket" kontoen min. Når du har satt opp webhooks delen i IFTTT kan du bruke hva som helst som trigger. Prøv å søke på nissan leaf og IFTTT eller webhooks. Fant oppskriften i et forum mener jeg.

Ah, så bra at det er mulig. Bruker webhooks til en del annet. Ikke klart å finne noen oppskrift enda, men da får jeg google litt videre. Rop ut om du kommer på noe som kan peke meg i riktig retning ;)

Småfly

#4
Her https://www.speakev.com/threads/google-home-ok-google-heat-up-the-car.91921/

Les hele tråden, det er vel i post 6 cluet ligger. Slik ser kommandoen min ut i webhooks https://o5jlkbjchl.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/LeafStartHeat?username=*******@gmail.com&password=*************&region=NE&command=heat

Om du bruker heat eller cool som siste ord tror jeg ikke spiller noen rolle da leafen kjøler eller varmer automatisk utfra behov.

Så da er det vel bare å sette opp denne med Siri, google eller hva enn måtte ønske i IFTTT.

Erik Ola Ulvestad

https://www.speakev.com/threads/google-home-ok-google-heat-up-the-car.91921/

Tøft! (Men, må nok vente eit par veker med å prøve.)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

MrOtto

Jeg satte det opp i dag og prøvde varme på, men varmer startet ikke. Google asistant gav meg riktig tilbakemelding som vist i guiden. Ingen feilmeldinger. Var et par options for webhooks som ikke var omtalt. Brukte kun url vist i guide.

Småfly

Bruker det hver dag og det fungerer. Klart serverene til nissan er ikke helt på nett bestandig og da vil det ikke virke. Sjekk at kommandoen er helt riktig, en liten bokstav feil er nok til at det ikke virker selv om google sier så.

Joltus

Dette skulle vel fungere prikkfritt med smartthings også da....? Ifttt funker hvertfall. der.

Småfly

Burde funke med alt som går via IFTTT. Har prøvd det med google stemmestyring. Til vanlig starter jeg varmen med et par tastetrykk på garmin forerunner klokka da den har støtte for webhooks. (Og lyset hjemme, støvsugeren osv).
Når jeg starter varmen i leafen får jeg også ett varsel via appen etter en 20-30 sek om at varmen er skrudd på. (Så lenge serverene til nissan er oppe og går, det er ikke alltid :) )
Synes det er ganske smidig måte å gjøre det på istedet for å gå via en app.

MrOtto

Bruker IFTTT-appen til Android. Notification for når varme-appleten kjøres er på. Men får aldri notification når Google assistant svarer, "Ok, heating the car". Det står også at applet nevee run.

MrOtto

#11
"500 could not send preheat command"

Bruker samme url. Bruker samme brukernavn og passord jeg bruker i Nissan EV-app. Ser flere sier de får samme feil i tråden på SpeakEV.

Småfly

#12
Sitat fra: MrOtto på fredag 02. november 2018, klokken 11:17
"500 could not send preheat command"

Bruker samme url. Bruker samme brukernavn og passord jeg bruker i Nissan EV-app. Ser flere sier de får samme feil i tråden på SpeakEV.
Da vet jeg ikke, har alltid virket for meg. Bruker du brukernavn eller email-adresse til å logge inn? Når jeg hadde gamle leafen måtte jeg bruke ett brukernavn, på den nye må jeg bruke mailadresse for å logge inn.
Hva skjer hvis du prøver å kjøre adressen rett i en nettleser?

Her er lenken jeg bruker. Prøv å kopier den og bytt ut stjernene med ditt brukernavn eller email-adresse og passord og kjør den i en nettleser. Burde virke da.

https://o5jlkbjchl.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/LeafStartHeat?username=**************&password=************&region=NE&command=heat

MrOtto

Jeg har epostadresse som brukernavn og ser flere bruker det. Jeg har aldri brukt Carwings, kun Nissan EV. Jeg får samme feilmelding i nettleseren med linken du postet som jeg har fått tidligere.

Lampen

Den tråden som var linket, https://www.speakev.com/threads/google-home-ok-google-heat-up-the-car.91921/, hadde mye nyttig  :)
Sjekket litt i koden når jeg satt opp prosjektet i AWS Lambda, og ser at han bare har lagt til støtte for "heat", "cool" og "off" kommandoer (som alle styrer AC).

For de som kan litt kode: https://github.com/ScottHelme/AlexaNissanLeaf
Den er veldig nyttig for de som også vil sjekke batteriet, rekkevidde, om bilen lader osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA