Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere I-Pace, Hvilken erfaringer har I-Pace kjøpere?

Startet av Taben, lørdag 27. oktober 2018, klokken 21:32

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: daktari på mandag 26. november 2018, klokken 08:50
Meget interessant tilbakemelding (og forstemmende, om ikke overraskende) fra Fastned:

"All of our 175 kW chargers support up to 375A so there is no limitation of 200A. We have seen other vehicles like the Mercedes EQC and Audi e-tron that were able to get >300A on our chargers. We regularly see the Jaguar I-PACE at our stations and they are simply not requesting more than 200A from our chargers. We have discussed this issue with Jaguar several times without any results so far.
Hartelijke groet,"
Fikk en enda mer interessant oppfølging også:
"Indeed we cannot see what kind of software version the I-PACE uses, but we have camera's to check the type of vehicle as well. :)
We have referred Jaguar to ABB for a coordinated test since that is much easier than field testing. This is also the common approach with car makers so we hope that Jaguar will do the same. As it happened I receive an update from Jaguar that the I-PACE should be able to take 250A so it might very well be a software issue between the ABB charger and the I-PACE. Hopefully this can be resolved soon."

Så fortsatt uavklart altså - er det noe kompatabilitetskrøll mellom lader og bil, og hvor ligger feilen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vannkraft


Disqusor

#62
RayBomb: "Bilen må ikke full-lades for å kunne kjøres. Det er "bad practice" å full-lade bilen. Dette fordi ladings-farten reduseres betraktelig når batteriet nærmer seg 85% OG fordi batteriet ikke har godt av å bli full ladet ved hver lading."

Feil, 100% lading er ok, men da bør kjøre videre umiddelbart ! For daglig bruk, lad bilen til ca 80%, i egen garsje, langtidsparkering kanskje max 70%, hele tiden tilkoblet for å forhindre for mye drain.

Om iPace ikke har mulighet for å justere ladenivå, har du et stort problem, mildt sagt !

daktari

Sitat fra: Disqusor på lørdag 15. desember 2018, klokken 22:11
RayBomb: "Bilen må ikke full-lades for å kunne kjøres. Det er "bad practice" å full-lade bilen. Dette fordi ladings-farten reduseres betraktelig når batteriet nærmer seg 85% OG fordi batteriet ikke har godt av å bli full ladet ved hver lading."

Feil, 100% lading er ok, men da bør kjøre videre umiddelbart ! For daglig bruk, lad bilen til ca 80%, i egen garsje, langtidsparkering kanskje max 70%, hele tiden tilkoblet for å forhindre for mye drain.

Om iPace ikke har mulighet for å justere ladenivå, har du et stort problem, mildt sagt !
Akkurat dette å kunne sette max SOC er et savn, men Jaguar hevder det er ufarlig. Mistenker en liten buffer i topp, så 100 er egentlig 95%. Praktisk løsning hos meg er å sette en alarm og plugge ut laderen før leggetid. På min 32A boks lader den med 9-11% (den måten de oppgir det på i appen) i timen, så det blir noen få timer lading en gang i uka.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002

Å sette maks SOC var avbildet i reklamevideon for Jaguar Remote appen. Jaguar har også sagt i media at dette og andre funksjoner kommer i en oppdatering snart.

Tellus

Siste rykter vedrørende 100kW lading. Hvis dette er korrekt så er det et eller annet som gjør at (enkelte?) ladestasjoner ikke vil gi mer enn 200A. Og at dette er et hardware problem. Vil dette kunne bety problemer også for e-tron? Den lader vel på samme spenning som I-Pace.

Fra uk forum:
SitatA group of Dutch owners just had a meeting with JLR NL. JLR is currently dealing with all chargeproviders (like Allego, ABB, etc) to rise the output amperage. Because the car is not suitable for higher voltages the only way is to have more amperage. However the hardware of the charging stations have to be updated. After that, a new telematics update (not OTA but through dealer) will facilitate the 'new' communication between car and charging point and then 100kw will be possible. The update is expected in about 2 or 3 weeks from now.

daktari

Tviler på at det skal være bare hardware, det vi vet er at det mangler vannkjølte kabler noen steder. FastNed har vel også antydet samtaleproblemer mellom bil/lader, dvs CCS 2.0 protokoll, altså software.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JohnPGriff

Her er min efaring denne helgen med 50kW ladere.

Det var kaldt runde -10c og jeg kjørt ned fra hytte til Leria på lørdag, men hadde forvarmet bilen for nesten en timer for avreise.

Kjørt Leria til Fagernes og tilbakke til Leira og begynt å lader rundt 14:20

Jeg ladet på KIWI på Leira for 20min 16 sec og som du ser i bilder under fikk in bare 10,59kW som tilsvare 31,35kW/Timer. Jeg var de eneste som ladet.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Idag tirsdag (22.01) kjørt tilbakke til Bærum og stoppet på COOP OBS på Rud. Jeg hadde kjørt 183km uten å stoppe og temperturen var rundt -10c helevein. Startet med 98% SOC og forvarmet bilen for en timer for avreise.

Jeg ladet for 16 minuter på Rud og fikk ladet 8kW som er rundt 30kW/Timer.

Jeg trodde at på grunn av batteri skull har vaert oppvarmet (rekkevidde tap med AC på 22c vist bare 25Km mot 104Km når jeg begynte turen) at lader hastighet vil har vært rundt 48kW.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Det var en Kia Soul lading pa laderstasjon number 2 og etter 16 minuters lading den hadde ladet 12,3kW som tilsvare 46,1 kW/Timer

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg ladet på Skøyen 05.01 ikke noen langtur, temperatur rundt -1c og denne gangen fikk rundt 46kW/Timer

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Har noen av dere opplevd så lavt kW/Timer lading på en vanlig 50kW lader når det et kaldt?

I en av Tesla Bjørns videos han snakket om dårlig lader hastighet når batteri var kaldt men etter en tur av 180km ser ut som batterien fremdeles ikke er på en optimal temperatur. I begge tilfeller når jeg ladet, jeg merket ingen økning i lader hastighet som ga en indikasjon at batteri temperatur økt.

Det er en ting å ikke få løvet hastighet fra en 100kW lader men 30kW på timen når vi har noen kulegrader er helt uakseptabelt. Fra min efaring denne helgen, 280km er absolute max rekkevide du vil få ut av en I Pace når temperaturen er mellom -8 og -12c og du kjøre med varme på 22c, i Comfort modus og kjøre rundt farts grenser. Hvis det er snø kansje 250km. Det er mer eller mindre de samme jeg opplevd med min Model S 75D. Men kunne lader på Tesla's supercharger på Ness på vei opp til hytte for 20 minutter, som jeg ser når i winter var en kjempefordel. Vil ta dette opp med Jaguar, men vil hjelpe veldig hvis andre oppleve de samme problem.

E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Tellus

Stod bilen tilknyttet lader før du reiste ? Brukte du forvarming fra app eller hadde du satt satt avreiseklokkeslett ?

Hvis du ikke var tilkoblet lader vil ikke batteriet varmes opp. Mye tyder også på at ordinær forvarming heller ikke varmer batteriet, men kun kupeen. Setter du avresiseklokkeslett så skal også batteriet varmes opp til ideell temperatur.

Forøvrig vil batteriets holdes sånn nogenlundete så lenge du er koblet til.

Tellus

Når det gjelder rekkevidde så vil den variere fra 250 til 350km nå om vinteren. På landevei får du nærmere 350km selv i kaldt vær. Dette forutsetter at du reiser av gårde med varmt batteri. Bruk avreise funksjonen og ha bilen tilkoblet.

Hvis du ikke har mulighet til å koble til bilen vil du miste mye rekkevidde.

daktari

Etter min erfaring forvarmes batteriet litt også uten tilkobling.  Det tar dog en times kjøring før begrensninger på regen forsvinner. Ser det lett i instrumentpanelet som en strek når man har en rund viser.
Det har i grunn ikke vært mulig å se forskjell på dette m bruk av avreisetidspkt heller.

Leira-Fagernes-Leira virker litt kort for å varme batteriet skikkelig. Noen kraftige akselerasjoner kan hjelpe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Brude gå an å teste dette med når forvarming av batteri skjer. Trenger en litt kald periode med rundt -10 så kan man kjøre rett til nærmeste lader med rundt 50% fullt batteri. Vi har følgende scenarier.
1) Bil ikke tilkoblet og ikke forvarmet
2) Bil ikke tilkoblet, men forvarmet 30 minutter
3) Bil tilkoblet, men ikke forvarmet
4) Bil tilkoblet og forvarmet

Ops så har vi de to variantene med avreisetidspunkt som kommer i tillegg  8)

Kanskje letter å få Jaguar til å svare.

Hårek

Sitat fra: JohnPGriff på tirsdag 22. januar 2019, klokken 21:55
... 10,59kW som tilsvare 31,35kW/Timer.
Det blir veldig tullete det du skriver. Det er ingenting som heter "kW/Timer".
Bildet viser at du har motatt 10.59 kWh. Dette er energi, som er effekt x tid. Effekt oppgis i kW.

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

JohnPGriff

Hei Hårek,

Takk for din kommentar. Du er riktig at kW/Timen er feil og "Charging Power" er hva jeg egentlig prøve å sammenligne.

Problem med I- Pace er at i motsatt til mange andre elbil du kan ikke ser hva "Charging Power" i kW er når du lader, du ser bare i appen "Charge Added Per Hour" i %.  Dette beregning er "totally useless". Gjenstående Charging Time er ikke noen god indikasjon eller, for den er beregnet til 100% SOC, Der er ingen mulighet til å sett ønsket SOC til for eksempel 75%. Å bruke SOC % som basis for beregning av "Charging Power" er øgsa ikke en god alternative.

Som jeg har sagt, I flere andre biler "Charging Power" er synlige. De lader jeg har brukt ikke vise "Charging Power" så jeg har prøvd og ekstrapolate nåværende "Charging Power" basert på tid og kW batteriet har tatt inn. Hvis du har noen andre alternativ om hvordan je kunne sammenligne "Charging Power" med hva en 50kW hurtig lader kan levere, vil gjerne høre fra deg.

Hvis dette er en bevist valg av Jaguar til å ikke viser nåværende "Charging Power" i kW jeg vet ikke. Men, det betyr det er veldig vansklige for en eier og bekrefter om hvis vi får "Charging Power" Jaguar har løvet. Hyundai Kona, vises "Charging Power" men ikke i en I-Pace som koste mye mer.

Ionity hurtigladere vise "Charging Power" når du lader

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Så basert på at jeg lader på en 50kW lader og min SOC når jeg startet var rundt 45% jeg forventer at hvis jeg hadde ladet for en timer batteriet, vil har tatt in rundt 48kW. Ut fra min testing igår og på lørdag 30-31kW er hva jeg vil har fått in i etter en timer.

Average "Charging Power" for min I- Pace på en 50kW lader er ikke i naerheten av var Jaguar har løvet, men dette er de eneste måten jeg vet om, at jeg kan beregner "Charging Power".

I fremtiden jeg vil bruke "Estimert Charging Power" ikke kW/Timen.


E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Tellus

Som sagt er batteriets temperatur viktig. Har selv hatt gjennomsnittseffekt på rundt 50 kW på en 50kW lader så problemet her er sannsynligvis temperaturen å batteriet ditt. Du fikk noen spørsmål lengre opp om bilen stod tilkoblet lader, om det var satt avreisetidspunkt og/eller om du forvarmet. Hadde vært kjekt å starte der.

I-Pace gir deg ikke ladeeffekten. Det eneste du har er en ladeprosent. Hvis vi visste hva 100% var så kunne vi enkelt regne ut ladeeffekten. Vi kan jo gjette at 100% tilsvarer ca 85 kWh, men det vet vi ikke. Ikke vet vi heller om denne prosenten er regnet ut fra lader eller netto inn i batteriet.

Men det er jo gjennomsnittseffekten som teller. Sånn sett er det tallet du regnet ut selv det mest interessante.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA