Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Selge eller beholde Konaen

Startet av Audunk, lørdag 27. oktober 2018, klokken 05:55

« forrige - neste »

Audunk

Oppsummering nedre halvdel for de som ikke orker å lese alt. Setter pris på alle (saklige) innspill.

Jeg har endelig fått Konaen min men er i tvil om jeg skal beholde den eller ikke. Jeg hadde håpet at samboeren min hadde fått lappen innen jeg fikk den, men mest sannsynlig vil det ta inntil 2-3 mnd til før den er i boks. Så vi har foreløpig ikke behov for to biler, men jeg pendler og tilbakelegger endel kilometer i året. Siste året har jeg kjørt ca 33 000 km. Den andre bilen er en dieselbil som bruker ca 0,6 på mila og har gått 140 000 km. Har vel punga ut rundt 35 000 kr i verkstedsutgifter på den siste året, samt 4600 kr pr service. I tillegg bruker jeg nok 4-5000 kr i året på bompenger, siden jeg kjører inn til Oslo sentrum ca en gang i uka.
For elbilen økte jeg boliglånet med 340 000 kr. Den vil jo ha et drøyt verditap iom at det er mulig å kanskje tjene så mye som 50 000 på et salg nå.
Forsikring er 6200 kr i året med delkasko på dieselbilen vs 9200 kr/år med fullkasko på Konaen.
Et alternativ jeg vurderer sterkt er å selge konaen, beholde dieselbilen og kjøpe meg en brukt Ioniq, Leaf eller eGolf til rundt 200 000 når dama har fått seg lappen. Da vil jeg ha en elbil som jeg fortsatt kan pendle til jobb med (må kunne kjøre minimum 100 km uten å lade), men må belage meg på å lade på jobb, noe som stort sett går greit, men er litt ekstra hassle avhengig av hvor jeg jobber. Veksler mellom å jobbe i Oslo sentrum, Asker og Sandvika og bor i Vestfold. Har fra 75 til 100 km til jobb hver vei.

Under er regnestykket jeg har forsøkt å lage for å finne utgifter på de to bilene.

Diesel
Drivstoff 26-28 500 kr/år
Service 4600 kr ×2 = 9200 kr/år
Forsikring delkasko 519 kr/mnd = 6231 kr/år
Verkstedsutgifter 35 000 kr/år
Bompenger 3500-5000 kr/år
Totalt 80 000-90 000 kr/år

Kona
Lån 3000 kr ×12 = 36.000 kr/år i 10 år
Service 2000 kr ×2 = 4000 kr/år
Forsikring fullkasko 772 kr/mnd = 9264 kr/år
Strøm ?
Totalt 50 000 kr/år + strøm

Noe jeg mangler i regnestykket eller noe jeg har gjort feil? Ladestasjon har jeg ikke tatt med, det vil være en utgift jeg ikke får igjen noe for, da vi bor hos bestefaren min og mest sannsynlig vil flytte til et annet sted om noen år. Men jeg har en elektrikerkompis som kan hjelpe meg med installering av den, så om jeg finner noe rimelig på finn vil vel ikke det være så alt for dyrt. Vil også kunne spare litt penger på service og reparasjoner på dieselbilen siden jeg har en kompis som kan mekke. Garantien er uansett utgått på den da den er en 2012 modell.

Om noen er interessert i å ta seg tiden til å se på regnestykket og finne ut hva som vil være mest økonomisk og hvor stor gevinst det er snakk om for meg setter jeg meget stor pris på det.

Kårepåsporet

Det jeg reagerer på er forsikringspremien, har du ingen bonus?
Hvis du har bonus på dieselbilen kan du føre den over på elbilen. En får normalt 50-60% bonus hvis en kjøper en ekstra bil?
Jeg betaler kr 3873 for Ioniq for 16000 km og 75% i IF, jeg vet ikke hvor mye dobling av kjørelengde utgjør, kanskje 40-50% ekstra?

Jeg ville også betalt bilen ned raskere, 10 år er alt for lang tid synes jeg.

Einride

Enig, virka som fryktelig dyr forsikring på Konaen. Mange forsikringsselskap gir deg 60% startbonus på bil nummer to, enkelte gir samme bonus som første bil (Gjensidige, blant anna?).

Uansett, det du kan vurdere er om Konaen vil kunne bli primærbilen i husstanden på sikt. Viss ikkje har du eit ganske godt argument for å selge den (med gevinst!) og så seinare kjøpe ein brukt elbil med nok rekkevidde til at den kan fungere som bil nummer to i ein del år. Ein tre år gamal Kia Soul vil fortsatt ha 4 års garanti igjen, for eksempel, det kan jo vere betryggande for mange.

I løpet av det neste året og to ser det jo ut til at utvalget av elbilar med lengre rekkevidde blir betraktelig betre, også om du trenger bil med litt større plass (og ikkje vil svi av 700 000 eller meir på ein premium elbil).

Limodriver

Det ser ut som du skriver ned Kona i løpet av 10 år (anser det dunhar satt opp som lån som verditap).

Du har ikke regnet noe verditap på dieselbilen

Strengt tatt bør du inkludere både rentekostnad, men ikke avdrag. I tillegg bør du betegne et verditap både for Kona og for dieselbilen. Verditapet på Kona bør også regnes utifrå hvor mye du kan selge den for nå, ikke kostprisen din.

02jan

Ville tatt bort lån, men lagt inn kredittkostnadene + verditap for ice bilen. +dekkostnader (5k pr år ?) og reppkostnader for Kona over 10 år fordelt pr år.

2012 mod ice bil ha den i nye 10 år, eller må du bytte den ut etter 5 år, så har du en kostnad her også ( hvis beregning er over 10 år).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

I vurderingen bør man vel også ta med at man per i dag kan selge en Kona med en fortjeneste på 70/80.000, kanskje enda mere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Limodriver

Ved sammenligning av to biler for å finne differansen er det ikke nødvendig å legge inn kostnader som er like f eks dekk/vask osv.

Verditap, rentekost på merverdien av Kona fremfor dieseldyret (den billigste har også en rentekostnad selv om en ikke har lån på bilen, alternativet er lavere huslån).

For sammenligningens skyld er det forskjellene som skal belyses ikke et totalkostnadsbilde.

Audunk

Takk for alle svar. Forsikringa er faktisk med 16 000 km på begge bilene og 60% bonus, hos Nemi forsikring. Har ikke hatt egen (norsk) bil før i fjor, så har ikke fått spart meg opp så mye bonus. Skal bytte selskap igjen så fort jeg har hatt Nemi et halvt år.

Det er forsåvidt ingenting i veien for å selge dieselbilen og beholde Konaen, bortsett fra at det vil være adskillig mindre stress å slippe løs dama med dieselbilen enn den splitter nye Konaen, som det ser ut som har en markedsverdi omtrent 10x av hva dieselbilen har for tiden.... Jeg antar jeg vil få rundt 40 000 for Peugeoten, +- 5000.

Men da vil jeg kunne kjøpe en ny elbil som bil nr to når dama har fått lappen, tenker i så fall en trilling eller gammel Leaf. Noe til max 60 000. En Saxo eller P106 med lithiumbatterier hadde vært perfekt.
Om jeg selger Konaen og kjøper en billigere elbil når dama har tatt lappen vil jeg ikke ha en elbil som fungerer som hovedbil, og vil i så fall beholde dieselbilen så lenge den funker.

GreenEyez

Hva gikk Konaen for. Hvormye ble fortjenesten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA