Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade på supercharger?

Startet av Hønefossmodelx, torsdag 25. oktober 2018, klokken 20:27

« forrige - neste »

jlan

Jeg ser "scan my tesla" rapporterer "DC charge total kWh". Kan det være denne som legges til grunn for eventuell redusert ladehastighet?

Jeg ser liten grunn til å kritisere noen for å hjemmelade på en supercharger hvor det er så mye ledig kapasitet at alle får sin egen dobbeltlader. Men for en som skal kjøpe brukt Tesla, så er det selvsagt kjekt å vite hvordan batteriet har vært behandlet. Da kan en altså sjekke "DC charge total", og "usable full pack".

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

#31
Hvis jeg opplever reduksjon på min bil, så kommer jeg til å kjøre Tesla hardt på det. De skal fortelle meg hvorfor min bil har blitt redusert, og skal også få dokumentere begrunnelsen for å gjøre det. Det er ikke noe som er varslet meg i forkant av kjøp. MEN, det hadde allikevel vært svært interessant å vite kriteriene FØR det eventuelt skjer også. Hvis det stemmer at det er DC Charge total, så er jo det bra, for jeg har tidligere hørt noe om antall DC-ladinger, og da er det kjedelig å "bruke opp" en lading på en 5-minutter med chademo f.eks. Eller på å flytte lader underveis fordi det blir ledig en SuC stall som ikke er delt. Litt synd også hvis det stemmer at de ikke skiller på chademo og SuC, for chademo er en tredjedel av farten på SuC, og er neppe en belastning som er noe problem.

Er forøvrig enig i at det er uproblematisk å bruke SuC som hjemmelader så sant man er litt solidarisk i oppførselen, men jeg ville allikevel ikke hatt elbil og basert meg kun på hurtiglading.

Angående lading under 10% på nyere batteripakker, her er min X75:

%     kW
3   47
4   48
5   50
6   60
7   71
8   81
9   91
10   92

Ikke akkurat noen krise å starte under 10%, selv om det tar litt mer tid de første prosentene.

(Fortsetter jevnt til 101 på 43%, så daler det sakte ned igjen.)

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på fredag 26. oktober 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. oktober 2018, klokken 20:59
Ville uansett prøvd å finne alternative løsninger enn å bruke superlader til "hjemmelading" da superchargerene er tiltenkt langturer.

Dette er fortsatt feil muffin, de er like mye tenkt til de som ikke kan lade hjemme. Sjekk Tesla code of conduct:

SitatVi utvider kontinuerlig vårt globale nettverk av såkalte Supercharger-stasjoner for å muliggjøre langdistansereiser og for å tilby en ladeløsning for de uten øyeblikkelig tilgang til lading hjemme eller på arbeidsplassen, og dermed akselerere den utbredte tilslutningen av elektriske kjøretøy.
Kan ikke se at jeg skriver noe som er i motstrid til det du skriver. Superchargernettverket ER tiltenkt lengre reiser, men unntaket er midlertidig for for de som ikke har mulighet for hjemmelading, mens man etablerer andre løsninger. Å basere seg på permanent bruk av supercharger til hjemmelading er ikke i tråd med intensjonen.

Muffinman

Sitat fra: jlan på fredag 26. oktober 2018, klokken 12:58
Jeg ser "scan my tesla" rapporterer "DC charge total kWh". Kan det være denne som legges til grunn for eventuell redusert ladehastighet?
Det er spekulert i at det er antall DC-ladninger som telles, uavhengig av om det er supercharger eller chademo. En herremann i USA med chademo hjemme (ikke spør...) fikk redusert hastighet.

daktari

Superlad i vei, hvis du kjører 60 mil i uka så finner du nok fin anledning til å slenge på 10-15 minutter på retur til heimen (Hønefoss?) stadig vekk og holde batteriet rundt 60%.

Jeg mener at superlading ikke er mindre tiltenkt hjemmelading enn f.eks. Fortum/GK og andre. Det er faktisk verre å anbefale disse, da det er færre av dem og de lader i tillegg tregere og småbilene har også behov. Nekter å tro at Tesla mener folk som bor i blokk ikke kan eie en Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

På 90-batteriet vil mye hurtiglading redusere max.effekten mellom SOC 10-50% fra ca 115 kW effekt til 90 kW effekt, så fortsatt meget raskt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GOS


@O.B.L.I.X

Se også Tesla sine US sider. Der står det blant annet '...Superchargers are ideal while on a road trip, or while visiting from out of town, or while home charging is being established.', ergo er det greit med 'hjemmelading' midlertidig mens du etablerer løsning for hjemmelading. Som permanent løsning er det ikke akseptabelt!

PS. Kan godt vær det står det samme på de norske sidene, har ikke sjekket.


Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Lindberg

TS: Om du kjører 60 mil i uka, så må du da passere en supercharger innimellom?

Jeg leste en god huskeregel her på forumet da jeg ble elbilist for et drøyt år siden:"Lad når du kan, ikke når du må."

Ikke tenk at du skal kjøre "tanken" tom for å lade helt opp igjen, lad heller litt av gangen oftere.

Å bytte til skilt med E først krever en ny tankegang om sin egen bilbruk  :+1:

fonberg

Sitat fra: Lindberg på lørdag 27. oktober 2018, klokken 09:31
TS: Om du kjører 60 mil i uka, så må du da passere en supercharger innimellom?

Jeg leste en god huskeregel her på forumet da jeg ble elbilist for et drøyt år siden:"Lad når du kan, ikke når du må."

Ikke tenk at du skal kjøre "tanken" tom for å lade helt opp igjen, lad heller litt av gangen oftere.

Å bytte til skilt med E først krever en ny tankegang om sin egen bilbruk  :+1:

Enig i dette, og vil legge til:
Elbil er mest praktisk hvis man kan lade der man uansett parkerer. Dvs helst hjemme og/eller på jobb, sekundært f.eks handlesenter, spisesteder, hoteller osv. Superladere er og blir løsning primært beregnet for langkjøring.

En ting til (som også er et stort pre for Tesla): Destinasjonsladere. Vi har vel passert 120 slike steder i Norge nå, og antallet vokser raskt. https://www.tesla.com/no_NO/findus/list/chargers/Norway?redirect=no
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Hønefossmodelx


cra

Sitat fra: Hønefossmodelx på mandag 29. oktober 2018, klokken 00:20
Hva er destinasjonslader?

I praksis en vanlig ladestasjon av samme type som du kan montere hjemme, som lader med opptil 22kW. Det tar lenger tid å lade der enn på superlader, men siden det er på destinasjonen så ligger det i navnet at du kan stå der lenger. f.eks. lade over natta på hotell e.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hønefossmodelx


cra

Tror de fleste er det ja, men det kan variere litt om det er krav til at du er kunde (f.eks gjest på hotellet eller handler på kjøpesenteret som har laderen) for å få benytte den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

#43
Det kan nevnes at selv om ladepunktet skulle ha støtte for 22 kW, så er det maksimale bilens innebygde lader støtter enten 11 kW eller 16,5 kW. Da tar det 5,5-8,5 timer å lade en X90D 0-100%.

(Ved hurtiglading står laderen utenfor bilen, og derfor klarer man å få mye raskere lading. Opp mot 120 kW.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GOS

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 29. oktober 2018, klokken 09:02
Det kan nevnes at selv om ladepunktet skulle ha støtte for 22 kW, så er det maksimale bilens innebygde lader støtter enten 11 kW eller 16,5 kW. Da tar det 5,5-8,5 timer å lade en X90D 0-100%.

(Ved hurtiglading står laderen utenfor bilen, og derfor klarer man å få mye raskere lading. Opp mot 120 kW.)

Med mindre du har en eldre Tesla med dobbeltlader. De kan utnytte de 22 kw som destinasjonsladere kan gi.

Men når det er sagt, så er det mange av disse destinasjonsladerne som er satt  opp til å gi mye lavere effekt enn 22 kw.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA