Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lade på supercharger?

Startet av Hønefossmodelx, torsdag 25. oktober 2018, klokken 20:27

« forrige - neste »

Hønefossmodelx

Vi får vår første elbil på lørdag, en Tesla Model X. Vi kan ikke lade der vi bor så må benytte oss av supercharger. Vår bil er en 2016 modell, altså har vi gratis lading på supercharger. Hvordan gjør vi det rent praktisk nå? Her må det inn med t-skje altså...

turfsurf

Prøver å finne en annen løsning? Lade på type2 på kjøpesenter o.l. er mye bedre for batteriet. Ellers er det lurt å lade på Superlader etter en lengre kjøretur, siden batteriet da er varmt, og bilen lader raskere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hønefossmodelx

Vi må kjøre to mil for å komme til nærmeste superlader så batteriet vil nok være litt varmt da. Men det jeg lurte på var hvordan vi reint praktisk gjør det? Er det bare å plugge i laderen? Hvordan vet laderen at vi har gratis lading? Husk at jeg aldri har brukt supercharger tidligere

Sulle

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Hønefossmodelx

Tuller du? Enn hvis vi hadde hatt en 2018 modell? Hvordan hadde den tatt betalt da?

Sulle

Bilen blir identifisert når du plugger i kabelen.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Hønefossmodelx


Muffinman

#7
Ville uansett prøvd å finne alternative løsninger enn å bruke superlader til "hjemmelading" da superchargerene er tiltenkt langturer. Det man sparer på strøm taper man uansett mtp økt degradering på batteriet, selv om forskjellen ikke er enorm. Jeg ville kartlagt alle muligheter for treglading over natta, og benyttet meg når det er ledig. Å basere meg på hurtiglading - som ofte innebærer at man må vente mens bilen lader - tror jeg ikke jeg hadde orket.

Hvis du ser på ladestasjoner.no ser du at det er en hel del gratis ladepunkter (schuko) rundt om i Hønefoss. Ta en titt og se om noen ligger i nærheten :)

EDIT: Starter du på kaldt batteri om vinteren, kjører to mil og skal lade på supercharger er jeg redd det blir en noe langtekkelig øvelse.

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Hønefossmodelx

Jeg regner med det er flere enn meg som har samme problemstilling, at man bor i et sameie uten mulighet for lading hjemme. De gratis laderne, hvor raske er de? Jeg har kjøpt sånn adapter. Jeg kjører ca 60 mil i uken så tenker jeg må lade to ganger.

Muffinman

Finner du en schuko-stolpe i god stand og lader på 13A over natta får du ca. 10-11 vintermil over natta. Om du klarer å kapre en slik et par-tre netter i uka trengs det kanskje ikke så mye hurtiglading for å spe på. Sjekk også eventuelle muligheter for lading på arbeidsplassen.

geear

#11
Du får også permanent redusert ladefart på bilen din ved mange hurtigladinger (300 har vært antydet?)..

Hvilken batteripakke er det snakk om?

Det går mye strøm på vinteren, så selv med en 90-pakke er 60 mil i uka fort mer enn to ladinger. Ikke så spennende å hurtiglade til 100% heller, siden den øvre delen tar lang tid.

PS: Jeg har to elbiler, men hadde aldri kjøpt elbil uten fast lademulighet hjemme eller minimum sikker lading på jobb. Selv om begge bilene kun går fem kilometer til jobb hver dag. For oss er halve moroa at "tanken er full" hver morgen, så vi slipper å tenke på bensinstasjoner eller hurtiglading i det daglige.

Hønefossmodelx

Vi har 90 utgaven. Vi må bare finne en løsning som funker. Fortum sier det skal ta 40 min til 80% på sine hurtigladere, stemmer dette?

Muffinman

90-utgaven får redusert makseffekt på supercharger etter et visst antall ladinger.
Tidsanslaget du nevner høres noe optimistisk ut. Tipper det vil ta nærmere en time.

turfsurf

Sitat fra: Hønefossmodelx på torsdag 25. oktober 2018, klokken 23:32
Vi har 90 utgaven. Vi må bare finne en løsning som funker. Fortum sier det skal ta 40 min til 80% på sine hurtigladere, stemmer dette?
Du vil få typisk 40kW i snitt fra Fortum. 90D har ca 80kWh tilgjengelig (avhengig av bruk / alder). Dvs at på en time vil du lade 50% av batteriet, så lenge du ikke lader øverste halvdel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA