Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kommentarer etter visning av bilen

Startet av Trond.m, torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:58

« forrige - neste »

Snart-i3

Jeg kjøper ikke Audi med lakkerte plater i stål, men denne hadde aluminium.
Det går med ekstra energi når du skal fra Oslo til Dovre, men mesteparten av energien får du igjen når du skal tilbake til Oslo. Uansett drivstoff er det viktig å unngå bruk av friksjonsbrems, siden denne omdanner energi til varme.

Anbefaler doble glass, både mtp støy og tyveri.

Det jeg ble litt overrasket over er manglende knapp i bagasjerommet for å senke bilen mtp lastehøyde. Burde være enkelt siden den har luftfjæringbilen.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Vegar Beider

Sitat fra: ebbrey på mandag 05. november 2018, klokken 23:36Er hvertfall ikke vant med å bruke mye regen på daglig kjøring. Kun i avkjøringsfeltet.


Du har ikke fått med deg hvordan e-tron fungerer?
Den regenererer alltid når du bremser, selv om du har satt motstand ved rulling (gå av gasspedalen) til minste nivå. Når du trykker på bremsepedalen bremser den ikke med friksjonsbremsen før den absolutt må, den bremser med motorene, og regenererer. Bare når du trykker veldig hardt på bremsen vil den bruke friksjonsbrems i tillegg hvis det er behov.
Audi  sier de har lagt veldig mye arbeid ned i dette systemet, og om det de sier stemmer har de laget et bremsesystem ingen andre biler har. De påstår jo også at de med dette systemet kan redusere bremselengden betraktelig.
Så her kan du ikke sammenligne med noen andre elbiler, dette er helt nytt. I følge Audi vil e-tron gjenvinne energi mer enn 90% av tiden man reduserer hastigheten, og at dette systemet alene står for så mye som 30% av rekkevidden. De sier også at regenereringen kan lade med inntil 220 kW!
Påstand fra Audi: "The result: every kilometer driven downhill adds about a kilometer of additional range."

Vegar Beider

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. november 2018, klokken 23:08
Knall bil rett og slett, men for liten og for lite selvkjøring for oss.

Hva vet du om e-tron sine egenskaper for selvkjøring? Jeg har ikke sett noen annonsering av det.

Crown

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 08:47

Du har ikke fått med deg hvordan e-tron fungerer?
Den regenererer alltid når du bremser, selv om du har satt motstand ved rulling (gå av gasspedalen) til minste nivå. Når du trykker på bremsepedalen bremser den ikke med friksjonsbremsen før den absolutt må, den bremser med motorene, og regenererer. Bare når du trykker veldig hardt på bremsen vil den bruke friksjonsbrems i tillegg hvis det er behov.
Audi  sier de har lagt veldig mye arbeid ned i dette systemet, og om det de sier stemmer har de laget et bremsesystem ingen andre biler har. De påstår jo også at de med dette systemet kan redusere bremselengden betraktelig.
Så her kan du ikke sammenligne med noen andre elbiler, dette er helt nytt. I følge Audi vil e-tron gjenvinne energi mer enn 90% av tiden man reduserer hastigheten, og at dette systemet alene står for så mye som 30% av rekkevidden. De sier også at regenereringen kan lade med inntil 220 kW!
Påstand fra Audi: "The result: every kilometer driven downhill adds about a kilometer of additional range."

Høres veldig bra ut det systemet, men det er omtrent akkurat likt til Ioniq (som i tillegg har 4-nivåer 0-3 av regenerering vha hendler bak rattet og ikke bare 3). Audien er selvsagt 1000kg tyngre og behøver enda kraftigere regenerering for å bremse bilen, men nedover f.eks. Mobødalen eller fra Folgefonna og ned til Jondal bruker jeg ikke bremsepedalen i det hele tatt på Ioniqen unntatt hvis jeg skal stoppe helt. Så det kommer til å bli veldig kjente saker for meg :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Vegar Beider

Sitat fra: Crown på tirsdag 06. november 2018, klokken 09:12

Høres veldig bra ut det systemet, men det er omtrent akkurat likt til Ioniq (som i tillegg har 4-nivåer 0-3 av regenerering vha hendler bak rattet og ikke bare 3). Audien er selvsagt 1000kg tyngre og behøver enda kraftigere regenerering for å bremse bilen, men nedover f.eks. Mobødalen eller fra Folgefonna og ned til Jondal bruker jeg ikke bremsepedalen i det hele tatt på Ioniqen unntatt hvis jeg skal stoppe helt. Så det kommer til å bli veldig kjente saker for meg :-D

Forklarte meg kanskje ikke tydelig, eller så har jeg ikke skjønt Ioniq sitt system.

Poenget mitt var at Audien ikke bruker friksjonbremsen selv om du trykker på bremsepedalen. Så hvis du setter den til laveste nivå av "regenerering" med ratthendlene slik at den triller fritt når du slipper gassen og altså bruker bremsepedalen i stedet for motorbremsen, så vil den regenerere akkurat like mye energi. Du kan altså kjøre den som en helt vanlig bil med forbrenningsmotor og automatkasse, og den vil allikevel regenerere.
Hendlene bak rattet brukes bare til å bestemme graden av motorbrems, de styrer ikke graden av regenerering. Ser du forskjellen?

4Matic Fanatic

Sitat fra: ebbrey på mandag 05. november 2018, klokken 23:36
7 km ekstra rekkevidde skal de reklamere for ved valg av kameraspeil..
Hadde de sagt 700m hadde jeg kanskje trodd dem...

Crown

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 09:28
Sitat fra: Crown på tirsdag 06. november 2018, klokken 09:12

Høres veldig bra ut det systemet, men det er omtrent akkurat likt til Ioniq (som i tillegg har 4-nivåer 0-3 av regenerering vha hendler bak rattet og ikke bare 3). Audien er selvsagt 1000kg tyngre og behøver enda kraftigere regenerering for å bremse bilen, men nedover f.eks. Mobødalen eller fra Folgefonna og ned til Jondal bruker jeg ikke bremsepedalen i det hele tatt på Ioniqen unntatt hvis jeg skal stoppe helt. Så det kommer til å bli veldig kjente saker for meg :-D

Forklarte meg kanskje ikke tydelig, eller så har jeg ikke skjønt Ioniq sitt system.

Poenget mitt var at Audien ikke bruker friksjonbremsen selv om du trykker på bremsepedalen. Så hvis du setter den til laveste nivå av "regenerering" med ratthendlene slik at den triller fritt når du slipper gassen og altså bruker bremsepedalen i stedet for motorbremsen, så vil den regenerere akkurat like mye energi. Du kan altså kjøre den som en helt vanlig bil med forbrenningsmotor og automatkasse, og den vil allikevel regenerere.
Hendlene bak rattet brukes bare til å bestemme graden av motorbrems, de styrer ikke graden av regenerering. Ser du forskjellen?

Akkurat slik er Ioniq også :-) Kun regenerering ved lett bruk av bremsepedalen. Og Leaf, selv om den ikke regenerer så kraftig, så de mekaniske tar over før. Så det er ikke revolusjonerende det Audi har funnet på, annet enn at de har gjort regenereringen så kraftig at den også kan bremse en bil på 2,5 tonn.

EDIT: Jeg liker også best å kjøre med regen på 0, det bruker også minst energi totalt sett.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 08:49
Hva vet du om e-tron sine egenskaper for selvkjøring? Jeg har ikke sett noen annonsering av det.
Ikke annet en det som ble sagt på lanseringen. Altså køpilot...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vegar Beider

Vet du hvordan dette fungerer på Ioniq? Audi har jo "brake by wire", slik at det er programvare som bestemmer hvordan bremsing skal foregå når man trykker på pedalen. Enten ved regenerering, eller ved en kombinasjon av regenerering og hydraulisk. Følelsen i pedalen styres av en motor eller noe som gir motstand. ABS-pulsering overføres ikke til pedalen, heldigvis.

Hvis det ikke er "by wire", så må det jo være en enklere løsning med tradisjonell hydraulikk, og kanskje en (elektronisk styrt) ventil eller noe som styrer at de mekaniske bremsene ikke får trykk før man trykker litt hardt, eller lignende. Fungerer sikker fint det, men virker litt low tech i forhold til Audi sin elektronisk styrte versjon. Det er dette de sier de er først i verden med. Er det løgn og fanteri tror du?

Vegar Beider

#84
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:27
Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 08:49
Hva vet du om e-tron sine egenskaper for selvkjøring? Jeg har ikke sett noen annonsering av det.
Ikke annet en det som ble sagt på lanseringen. Altså køpilot...

Hvilken lansering?

Ikke glem at Audi har andre systemer enn køpilot. Husker ikke hva de heter, men når man har avstandsholder med "filholder" vil jo bilen både styre/svinge og bremse/aksellerere automatisk. Så en sammenligning av A6 med dette mot Tesla sitt system, hvor konklusjonen var at de er ulike, men det ene er ikke bedre enn det andre. Audi var bedre i noen situasjoner (biler som svinger inn i filen foran deg og biler som svinger ut av filen foran deg), mens Tesla hadde fordeler andre steder. Dette handlet om hvor godt systemet gjorde jobben på egenhånd, uten inngripen av fører.

Køkjøringsassistenen er noe helt annet, det er fullstendig "hands off", men i gitte situasjoner. Vi vet ikke om og når e-tron får dette, det leveres ennå ikke til A8 heller. Visstnok noen juridiske floker de jobber med å løse.

Hva e-tron får av slike systemer og hvordan de er programmert, det vet vi ikke. Derfor lurte jeg på hvordan du kunne konkludere med at Tesla sitt system er å foretrekke. Hørtes ut som du visste mer enn andre, men nå mistenker jeg at du bare visste mindre. ;-)

turfsurf

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:37
Ikke glem at Audi har andre systemer enn køpilot. Husker ikke hva de heter, men når man har avstandsholder med "filholder" vil jo bilen både styre/svinge og bremse/aksellerere automatisk. Så en sammenligning av A6 med dette mot Tesla sitt system, hvor konklusjonen var at de er ulike, men det ene er ikke bedre enn det andre. Audi var bedre i noen situasjoner (biler som svinger inn i filen foran deg og biler som svinger ut av filen foran deg), mens Tesla hadde fordeler andre steder. Dette handlet om hvor godt systemet gjorde jobben på egenhånd, uten inngripen av fører.

Køkjøringsassistenen er noe helt annet, det er fullstendig "hands off", men i gitte situasjoner. Vi vet ikke om og når e-tron får dette, det leveres ennå ikke til A8 heller. Visstnok noen juridiske floker de jobber med å løse.
Audi representantene her sa at etron har ACC+lane assist, og kø-assistent (begrenset opp til 60km/h, hands off). Å sammenligne disse med Tesla som har ramp-on / ramp-off, drive on nav filbytte m.m. blir litt søkt. Tesla jobber aktivt med at bilen skal ta seg av mest mulig av kjøringen selv, Audi har så langt holdningen at alt utenom køassistent er assistanse systemer.

Og Tesla utvikler dette aktivt. Blir spennende å se hvordan Audi slipper oppdateringer til etron...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Crown

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 06. november 2018, klokken 10:29
Vet du hvordan dette fungerer på Ioniq? Audi har jo "brake by wire", slik at det er programvare som bestemmer hvordan bremsing skal foregå når man trykker på pedalen. Enten ved regenerering, eller ved en kombinasjon av regenerering og hydraulisk. Følelsen i pedalen styres av en motor eller noe som gir motstand. ABS-pulsering overføres ikke til pedalen, heldigvis.

Hvis det ikke er "by wire", så må det jo være en enklere løsning med tradisjonell hydraulikk, og kanskje en (elektronisk styrt) ventil eller noe som styrer at de mekaniske bremsene ikke får trykk før man trykker litt hardt, eller lignende. Fungerer sikker fint det, men virker litt low tech i forhold til Audi sin elektronisk styrte versjon. Det er dette de sier de er først i verden med. Er det løgn og fanteri tror du?

Ioniq har også Brake by Wire, der pedaltrykk etc blir simulert av software. Audi har helt sikkert dyrere og mer avanserte systemer i bunn som vil oppleves enda mer sømløse, men slik de har fremstilt det i den "enkle" versjonen så gjør systemet akkurat det samme, bare kraftigere, som må til pga tyngre bil.

Audi bruker jo litt store ord, som at de skrøt av ekstremt lav Cd-verdi, den er jo bra, men ikke revolusjonerende, og ble ikke så bra i produksjonsversjonen som prototypen. Og ikke best.

Men nå er vi vel litt ut på viddene topicmessig, og jeg kjøper bilen selv om jeg som "dreven" elbilist synes at de skryter litt vel mye i forhold til hva de har kommet med mht selve el-biten :) (Ioniqs bremsesystem vist under i forenklet form)
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

hemi

en virkelig dreven elbilist glir jo mer enn han bremser/regenererer, så skjønner ikke hvorfor de skryter så mye av regen

Vegar Beider

Sitat fra: hemi på tirsdag 06. november 2018, klokken 11:32
en virkelig dreven elbilist glir jo mer enn han bremser/regenererer, så skjønner ikke hvorfor de skryter så mye av regen

Ah, så det er derfor de lager så mye kø?  ;)

Jeg tror seriøst at det der handler mer om rekkeviddeangst og vaner man har fått ved å kjøre tradisjonelle, sære elbiler med liten rekkevidde. Ser det selv når jeg kjører I3, jeg legger om kjørestilen. Ikke fordi jeg vil, men fordi jeg må.

Når det kommer elbiler som oppfører seg mer som tradisjonelle biler, så vil dette gjøre seg gjeldende i mindre grad. Jeg er helt sikker på at Audi forsøker så godt de kan å lage e-tron som en helt vanlig bil, slik folk er vant til. Bare bedre. Jeg er kjempefornøyd med den tilnærmingen. Jeg vil absolutt ikke ha "fremskritt" som at all informasjon og styring foretas med en midtmontert skjerm. Jeg vil absolutt ikke ha enpedalskjøring, jeg vil kjøre som jeg pleier, aksellerere som jeg pleier og bremse som jeg pleier. Da er det ekstremt viktig at bilen regenererer når jeg bremser sent og hardt, og gasser tidlig og mye, når jeg vil kjøre inspirert. Jeg gidder ikke å ligge i høyre fil på motorveien og lunke. Jeg gidder ikke å ligge i kø, jeg vil kjøre forbi når noen kjører saktere enn jeg liker.
Jeg er også en ganske erfaren elbilist, men foretrekker å kjøre på samme måte som jeg gjør med fossilbil. Jeg vil ikke tenke på forbruk, jeg vil tenke på å komme frem, raskt og effektivt. 

Vegar Beider

Sitat fra: Crown på tirsdag 06. november 2018, klokken 11:19

Ioniq har også Brake by Wire, der pedaltrykk etc blir simulert av software. Audi har helt sikkert dyrere og mer avanserte systemer i bunn som vil oppleves enda mer sømløse, men slik de har fremstilt det i den "enkle" versjonen så gjør systemet akkurat det samme, bare kraftigere, som må til pga tyngre bil.

Audi bruker jo litt store ord, som at de skrøt av ekstremt lav Cd-verdi, den er jo bra, men ikke revolusjonerende, og ble ikke så bra i produksjonsversjonen som prototypen. Og ikke best.


Takk for den infoen om Ioniq, klarte ikke å finne den selv. Ser til forveksling likt ut i teorien ja.

Er også skeptisk til det Audi sier om 220 kW regenerering. De har sikker rett i at den klarer det, men når kan man egentlig få glede av det? I fritt fall ned Pikes Peak, eller ved bråbremsing fra 200 Km/t på autobahn? Jeg tror ikke det er noe vi får særlig glede av i Norge, altså i betydning at Audi neppe har noen betydelig fordel mot de andre for våre forhold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA