Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VIP kveld - førvisning av e-Niro

Startet av Zuexi, onsdag 24. oktober 2018, klokken 23:46

« forrige - neste »

AppleKnocker

Det er grunnleggende mikroøkonomi som man lærer bort selv fra videregående, at med begrenset tilbud vil prisen skyte i været i et fritt marked.

Så med 2000 biler kunne man også argumentert med at Niro er underpriset. Kia kunne tatt enda mer og fortsatt solgt de 2000 neste år.

Men det betyr ikke at vi som hadde skrudd forventningene i taket og håpet på en grå, men OK bil til en meget god pris har rett til å være skuffet.

Kia kommer til å tjene bra med penger i 2019, men jeg er ikke sikker på om BOS/Kia kommer ut med bedre omdømme når støvet legger seg.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

lirekassa

Jeg tror kritikerne hadde vært stille om vi hadde fått tre utgaver fra dag 1 med prisforskjell fra bunn til topp på 40 000,-.


HCO

#32
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. november 2018, klokken 09:25
Det er grunnleggende mikroøkonomi som man lærer bort selv fra videregående, at med begrenset tilbud vil prisen skyte i været i et fritt marked.

I et velfungerende marked ja. Men her har vi ulike mekanismer som drar i forskjellige retninger. Ikke minst må man regne inn den "markedsforstyrrende" effekten av subsidier (her i form av fravær av avgifter).

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. november 2018, klokken 09:25
Så med 2000 biler kunne man også argumentert med at Niro er underpriset. Kia kunne tatt enda mer og fortsatt solgt de 2000 neste år.

I vanlig økonomisk teori ville den unormale etterspørselen blitt kontret med å produsere mer for å nærme seg markedslikevekt. Men det vil ikke skje (fra fossilbilprodusentene), av flere grunner.

Blant annet er det mye som tyder på at biler med stort batteri foreløpig selges med tap, unntatt i luksussegmentet. Vi vet at GM tapte/taper på hver solgte Ampera-E, og Thomas Schmid (europeisk COO i Hyundai) sier at Hyundai ikke tjener penger på Kona (som antakelig betyr at de taper penger i samme størrelsesorden som GM), og ikke vil tjene penger på elbiler inntil de har utviklet en ny elbil-plattform.

Så er det naturligvis et spørsmål om hvor mye mer BOS/Kia kan ta uten å brenne inne med bilene. De som har gått for 0,48% rentetilbudet på Model X sitter (første 3 år av 10) med omtrent samme månedlige låneutgifter som ved fullfinansiering av en e-Niro til vanlig billåns-rente over 7 år. Drøyt 6.000 kroner i måneden i begge tilfeller. Kjøper man en X tar man selvsagt større risiko for verditap, samt at rentene går opp fra år 4. Men det er allikevel et tankekors.

Jeg tror kalkulatorene til BOS har gått varme, og at de har tatt ut maks av det de tør. For min egen del synes jeg at det som har kommet frem om overprising av alle mulige "tillegg" er verre enn at de har satt en høy grunnpris på bilen. Det er på grensen til uredelig, og det er helt åpenbart at kunden ikke får noen glede av momsfritaket verken på bilen eller på "tilleggene" (når ble gummimatter et tillegg i Norge...?).

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. november 2018, klokken 09:25
Kia kommer til å tjene bra med penger i 2019, men jeg er ikke sikker på om BOS/Kia kommer ut med bedre omdømme når støvet legger seg.

BOS/Kia har et (ytterst) lite vindu akkurat nå, der de nærmeste konkurrentene med 400km+ rekkevidde (unntatt Ampera-E og Kona, som man i praksis ikke får tak i) befinner seg i et prisleie omtrent 250.000 kroner ovenfor e-Niro. Det melker de for alt det er verdt, så lenge de kan. De vet at bilkunder har "korttidsminne", noe salgstallene til VW etter dieselskandalen tydelig viser.

Mye vil endre seg når (hvis) Tesla bestemmer seg for å ta unna den norske køen. Jeg ser ikke bort ifra at de følger med på hva som skjer i dette prissegmentet i vårt lille foregangsland, og velger å kjøre et "stunt".
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

geear

Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. november 2018, klokken 10:11
Jeg tror kritikerne hadde vært stille om vi hadde fått tre utgaver fra dag 1 med prisforskjell fra bunn til topp på 40 000,-.
Stemmer det. De burde droppet dette first edition-tullet og planlagt produksjon og prisslipp litt bedre heller.

Eventuelt beholdt first edition, men allikevel også lansert grunnpris samtidig, slik at de 1000 første kunne tatt et bevisst valg om å droppe first edition og heller vente, pluss at alle som kom etter de 1000 første ville visst hva de kunne kjøpe bil for. Nå virker det nesten som folk har fått panikk basert på prisen på en topputstyrt bil - og den sammenlignes med innstegsprisen på Kona og andre, ikke på topputstyrt, som first edition er.

HCO

Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 10:37
(...) lansert grunnpris samtidig, slik at de 1000 første kunne tatt et bevisst valg om å droppe first edition og heller vente, pluss at alle som kom etter de 1000 første ville visst hva de kunne kjøpe bil for.

Hjertens enig. Men om jeg skal gjette, så er det et bevisst valg å ikke gjøre det sånn fordi det da blir enda tydeligere at de har strukket pris-strikken maks for FE.

Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 10:37
Nå virker det nesten som folk har fått panikk basert på prisen på en topputstyrt bil - og den sammenlignes med innstegsprisen på Kona og andre, ikke på topputstyrt, som first edition er.

Tror vi har forskjellige definisjoner av panikk. Det er et sunt tegn at forbrukere er våkne, og at man kan diskutere åpent (som vi gjør her) slik at hver enkelt kan ta egne kvalifiserte valg. Som jeg har nevnt tidligere; det vil antakeligvis være en riktig beslutning å kjøpe FE dersom man allikevel skal bytte bil nå og dersom alternativet er en ny fossilbil - f.eks. fordi man trenger plassen og/eller rekkevidden. Dersom man allerede kjører elektrisk, og man sjelden/aldri trenger mer rekkevidde eller plass ifht. det man kjører i dag, er min påstand at kjøp av e-Niro FE vil være en dårlig økonomisk beslutning.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

lirekassa

Vi må ikke glemme at KIA Norge selv klager over dårlig kommunikasjon med fabrikk, og det er nok også noe av grunen til at vi som kunder i tur blir frustrert over mangelfull eller tvetydig kommunikasjon. Hadde KIA i Sør-Korea gått all in i dette markedet, så tror jeg også vi hadde fått flere valgmuligheter fra dag 1 - uten å måtte vente 2-3 måneder ekstra bare fordi man velger 'plain white' istedenfor metallic lakk.


Joltus

Kia norge er ikke eid av kia slik som i mange andre land, bla de andre prioriterte landene.

Så at Norge i det hele tatt er på denne listen er ganske bra. Men er nok her informasjonsflyten blir dårlig.

navyelsen

Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 10:37
Nå virker det nesten som folk har fått panikk basert på prisen på en topputstyrt bil - og den sammenlignes med innstegsprisen på Kona og andre, ikke på topputstyrt, som first edition er.

Kona er vel også en topputstyrt bil. Ikke mye som mangler på denne. Den har til og med HUD, noe som mangler på Niro.
Det eneste som evt. kommer i tillegg på Kona er skinnseter til 10.000 ekstra. Dette er inkludert på Niro FE.

Så en topputstyrt Kona koster 335.000 vs. en topputstyrt Niro til 377.000. Over 40K i forskjell. Det er dyrkjøpt plass...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

xyzzy

Sitat fra: navyelsen på torsdag 01. november 2018, klokken 11:02
Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 10:37
Nå virker det nesten som folk har fått panikk basert på prisen på en topputstyrt bil - og den sammenlignes med innstegsprisen på Kona og andre, ikke på topputstyrt, som first edition er.

Kona er vel også en topputstyrt bil. Ikke mye som mangler på denne. Den har til og med HUD, noe som mangler på Niro.
Det eneste som evt. kommer i tillegg på Kona er skinnseter til 10.000 ekstra. Dette er inkludert på Niro FE.

Så en topputstyrt Kona koster 335.000 vs. en topputstyrt Niro til 377.000. Over 40K i forskjell. Det er dyrkjøpt plass...

Kona har en billig-HUD (ikke en skikkelig projisert HUD), men Niro har justerbart elektriske sete med minne - som mangler på Kona.  Det er ikke en 1:1 match på utstyr, slik at en kan si at den ene er bedre/dårligere utstyrt. Kona mangler også app, noe som ihvertfall kommer på Niro.

40000 for en plassforskjell er mye mindre enn f.eks. mellom VW Polo og VW Golf - og i tillegg er jo Kona opplagt feilpriset, gitt markedsverdien på Finn.

bjornskj

Pfftt.. konklusjonen er enkel, enten kjøper man en Kia e-Niro, og dermed bekrefter at prisen er riktig, eller så gjør man ikke. Jeg kunne gjerne tenkt meg mange biler jeg men har ikke råd til de fleste av disse, det jeg dog ikke gjør er å gnåle i vei på forum at, f.eks. "BMW er grådige jævler som vil ha opp til 1 mill for X5 når jeg kun har råd til en bil til 350k så de må sette ned prisen nå!". Hva en synes noe er verdt er personlig og verden funker dessverre ikke slik at de som selger et produkt setter ned prisen kun fordi jeg har lyst på det til 1/2 prisen.

Så fasit er - "Kia selger få/ingen e-Niro = pris er for høy i forhold til produkt" eller "Kia selger alle e-Niro = pris er kanskje for lav men i det minste ikke for høy".

lirekassa

Sitat fra: bjornskj på torsdag 01. november 2018, klokken 11:12
Pfftt.. konklusjonen er enkel, enten kjøper man en Kia e-Niro, og dermed bekrefter at prisen er riktig, eller så gjør man ikke. Jeg kunne gjerne tenkt meg mange biler jeg men har ikke råd til de fleste av disse, det jeg dog ikke gjør er å gnåle i vei på forum at, f.eks. "BMW er grådige jævler som vil ha opp til 1 mill for X5 når jeg kun har råd til en bil til 350k så de må sette ned prisen nå!". Hva en synes noe er verdt er personlig og verden funker dessverre ikke slik at de som selger et produkt setter ned prisen kun fordi jeg har lyst på det til 1/2 prisen.

Så fasit er - "Kia selger få/ingen e-Niro = pris er for høy i forhold til produkt" eller "Kia selger alle e-Niro = pris er kanskje for lav men i det minste ikke for høy".

Så flott at du sitter med fasit, da kan vi kanskje snart legge ned forumet også :D

Ift. lakkvalg så ser det ut til at det kanskje er derfor Hyundai sliter med leveransene sine, og at det begynner å komme murringer ettersom de ikke helt følger køen. Således har BOS vært smarte i sin strategi med færre valg.

HCO

#41
Sitat fra: HCO på torsdag 01. november 2018, klokken 10:19
For min egen del synes jeg at det som har kommet frem om overprising av alle mulige "tillegg" er verre enn at de har satt en høy grunnpris på bilen. Det er på grensen til uredelig, og det er helt åpenbart at kunden ikke får noen glede av momsfritaket verken på bilen eller på "tilleggene" (når ble gummimatter et tillegg i Norge...?).

Etter å ha tygd litt mer på dette, synes det åpenbart at BOS/Kia her har valgt å "ta en Ryanair". Men til forskjell fra Ryanair velger de å makse ut prisen både på "billetten" og på "bagasjetillegget". Kun fordi de kan, i det korte vinduet de nå har før et annet "flyselskap" starter en "konkurrerende rute"...

Skal bli spennende å se hva som skjer med prissettingen når Leaf 60 og Model 3 kommer på banen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

bjornskj

Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. november 2018, klokken 11:18
Så flott at du sitter med fasit, da kan vi kanskje snart legge ned forumet også :D
Tja, kunne kanskje diskutert andre saker enn at en er skuffet over å betale mer enn en har innbilt seg. Klarer en det så kan vi jo gjerne beholde forumet synes nå jeg.

HCO

Sitat fra: bjornskj på torsdag 01. november 2018, klokken 12:42
Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. november 2018, klokken 11:18
Så flott at du sitter med fasit, da kan vi kanskje snart legge ned forumet også :D
Tja, kunne kanskje diskutert andre saker enn at en er skuffet over å betale mer enn en har innbilt seg. Klarer en det så kan vi jo gjerne beholde forumet synes nå jeg.

Om man både ønsker å diktere diskusjonstemaene og sitter med fasit, så kan man jo diskutere med seg selv. Trenger ikke noe forum for det.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Kårepåsporet

Kia/BOS kommer sikkert til å selge bra i 2019, ihvertfall de elbilene de får til landet.
Men hva med de som blir passe pissed på hele prosessen og dropper Kia må og i fremtiden?
Jeg var ute for en VW forhandler som ga skambefengt på innbyttebilen min. Skulle attpåtil ha meg inn for å forsøke med et bedre tilbud. Det han klarte var å opprettholde tilbudet sitt! Jeg reiste 20 mil og fikk 25000 mer for bilen (dette er 17 år siden), jeg har kjøpt tre nye biler hos denne forhandleren. Har også tatt service der. Skal jeg ha ny VW kjøper jeg der igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA