Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2000 lagerbiler

Startet av krl, onsdag 24. oktober 2018, klokken 20:11

« forrige - neste »

krl

Tesla har tilsynelatende ca. 2000 lagerbiler på plass eller på vei inn i Norge -- i følge div. inventory-lister på nett. Dette er vel et uvanlig stort tall? Bilene er stort sett registrert i databasen med VIN de siste dagene. Drøyt 1200 Model X, resten Model S.

Har noen fått informasjon om at det er avgifter på vei, er det snakk om en større satsing på salg av ferdige biler i butikk etc...?

Øggen

Ny salgs taktikk, overproduksjon, kommende facelift.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

creal

Vinner rød side i KrF kampen, er nok moms på elbiler og kraftig økning av avgiftene på fossil et grep SV og AP har klart for å få på plass allerede i statsbudsjettet til neste år. Men er neppe dette Tesla har hatt i tankene..

Øyvind.h

Kanskje de har hatt så stor suksess med salg av invetory at de forsøker det i større skala som supplement til skreddersøm?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: creal på onsdag 24. oktober 2018, klokken 20:33
Vinner rød side i KrF kampen, er nok moms på elbiler og kraftig økning av avgiftene på fossil et grep SV og AP har klart for å få på plass allerede i statsbudsjettet til neste år.

Nja... Tidligere år har jo KrF vist seg å være svært pro-elbil og elbil-incentiver, så om de ikke har endret retning også på denne politikken vil jeg tro at ett av de første og letteste kravene de kan stille er å la elbilavgiftene være i fred - i alle fall første året. At de får gjennomslag for abortspørsmålet på den siden er nok helt urealistisk.
Model S 85D

ruslebiff

Sitat fra: Amoss på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:06
Nja... Tidligere år har jo KrF vist seg å være svært pro-elbil og elbil-incentiver, så om de ikke har endret retning også på denne politikken vil jeg tro at ett av de første og letteste kravene de kan stille er å la elbilavgiftene være i fred - i alle fall første året. At de får gjennomslag for abortspørsmålet på den siden er nok helt urealistisk.

KrF støttet faktisk innføring av avgift på elbil, med visse forbehold (også høyere avgift på bensin og diesel), se https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p0OV1/krf-snur-om-tesla-skatten. Tror nok det er grunn til å være bekymret for elbil-avgift dersom det blir regjeringsskifte - men skal holde hardt om de rekker å innføre 1.1.19

Hyperstress

Det er vel så få valg en kan gjøre ved tilpasning av bil uansett nå, at de likegodt kan produsere dem i forkant, og så kan vi lokkes i «fella» med billig lån og rask levering.  :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

creal

Sitat fra: Amoss på onsdag 24. oktober 2018, klokken 21:06
Nja... Tidligere år har jo KrF vist seg å være svært pro-elbil og elbil-incentiver, så om de ikke har endret retning også på denne politikken vil jeg tro at ett av de første og letteste kravene de kan stille er å la elbilavgiftene være i fred - i alle fall første året. At de får gjennomslag for abortspørsmålet på den siden er nok helt urealistisk.

Poenget er jo ikke at KrF vil gå i bresjen for en kjapp omlegging. Men AP og SV forbereder seg jo nå til et mulig regjeringsskifte. Vi vet jo fra før av at de er for økte avgifter på biler, og ihvertfall avgifter på de større elbilene (Tesla, og nå også I-Pace, E-Tron, osv). Og innføring av dette er et meget kjapt og greit grep for å få mer penger til "fellesskap" allerede fra og med 1. januar 2019.

Amoss

Sitat fra: creal på onsdag 24. oktober 2018, klokken 22:55
Poenget er jo ikke at KrF vil gå i bresjen for en kjapp omlegging. Men AP og SV forbereder seg jo nå til et mulig regjeringsskifte. Vi vet jo fra før av at de er for økte avgifter på biler, og ihvertfall avgifter på de større elbilene (Tesla, og nå også I-Pace, E-Tron, osv). Og innføring av dette er et meget kjapt og greit grep for å få mer penger til "fellesskap" allerede fra og med 1. januar 2019.

Er fullstendig klar over dette, og poenget mitt var altså at AP+SP+SV ikke har flertall for dette uten å få med seg KrF. Ser egentlig ikke så mange andre seiere KrF kan få i dette selskapet bortsett i fra på innvandring/bistand og klima/miljøvern. Dette går altså under det siste...
Model S 85D

hELgenen

Tror ikke det har noe med avgifter å gjøre - mer regnskapsmessige grep for å sikre først og fremst produksjonsmål - mange biler er tydeligvis produsert rett på lager.  Dette har vel også skjedd tidligere - mener Tesla har hatt store produksjonsoverskudd siste kvartalene

Sveinung1954

Dette er bare ett ledd i Musk sin plan for å pumpe opp kvartalsresultatene det remmer og tøy kan holde....Produser til lager; push, push, push! Sikkert andre enn meg som har helt uoppfordret fått mail fra Tesla med "tilbud" om bytte av bil til god pris.....
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

daktari

Det ligger en figur som beskriver lagerbiler hos Tesla i Q3-rapporten, "days of sale". De sier at de har veldig kort lagertid på bilene sine, spesielt sammenlignet med andre merker. Det stemmer vel med ekte erfaringer også, da jeg bestilte min på denne tiden i fjor men fikk den ikke før i mars. Nå tar det kortere tid, kanskje fordi de tildeler deg en bil som er i transport?
http://ir.tesla.com/static-files/725970e6-eda5-47ab-96e1-422d4045f799

Når det gjelder Geirr så er jeg fortsatt i fasen med å argumentere i mot. Men jeg har begynt å le litt nå jeg ser kommentarene, og kommer snart til å ignorere dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

noto

Troll bør ignoreres. De fyres opp uansett hva du sier.

o.b.lix

Kan også være et ledd i å spre leveransene til mer enn bare siste måned i hvert kvartal?

I alle fall var det et mål i følge musk poå twitter.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 25. oktober 2018, klokken 13:54
Kan også være et ledd i å spre leveransene til mer enn bare siste måned i hvert kvartal?

I alle fall var det et mål i følge musk poå twitter.

Det har jo vært ett mål for Musk/Tesla lenge, men så langt har de ikke klart å gjennomføre det :p

Tror nok heller dette henger sammen med hva Elon sa Q&A i går - at de prøver å redusere leveringstiden så mye som mulig. Bestiller du en bil med eksakt konfigurasjon som alt er på vei eller står på lager her, så får du bilen svært raskt.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA