Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ODB-2 scantool

Startet av MEM76, onsdag 05. desember 2018, klokken 08:49

« forrige - neste »

MEM76

Jeg trenger en scantool, for å identifisere feilmeldinger som kommer og går...

Jeg fant denne. Jeg rekner med at det er en Mitsubishi scantool som er lurest, ettersom C-Zero egentlig er en Mitsubishi, og fikk ingen treff på bildiagnosebutikken for C-Zero...

MIEV står i listen over filer som støttes
https://www.bildiagnosebutikken.no/icarsoft-mazda-mitsubishi-multi-system-diagnose-verktoy-i909-med-obd2.html

Noen som har noen erfaringer?
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

TB

Tror i909 vil fungere, uten å ha testet.

Batteristyring er likt, det kan en se med to apper for Android som fungerer på alle trillinger:
EvBatMon for i-MiEV og canIon

Samme gjelder OVMS, som også fungerer for alle variantene.

Vil tro resten av elektronikken også er den samme.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MEM76

Sitat fra: TB på lørdag 08. desember 2018, klokken 08:53
Batteristyring er likt, det kan en se med to apper for Android som fungerer på alle trillinger:
EvBatMon for i-MiEV og canIon

Samme gjelder OVMS, som også fungerer for alle variantene.

Jeg har  canION og OBDZero (og hadde EvBatMon), men det er ikke normale ting jeg skal lese ut, men lese av feilkode.

Jeg kjøpte den til Citroën.

Da fikk jeg info at årsaken til at  bilen går i "beskyttelsemodus" og ikke er kjørbar er at kjølepumpen ikke går rundt.





C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

elekTrond

#3
Kjøpte du i970 i stedet for i909? Er ikke den mer PSA generell? *glemsk* Du har ikke DTC koden X1234 til "Fault coolant pump. Speed too low." Da kan du slå opp i MMC manualen på f.eks. P0C73:

mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm
54D-ELECTRIC MOTOR UNIT AND TRACTION BATTERY

EV-ECU
DIAGNOSIS CODE CHART
P0C73Water pump error (low speed)
Code No. P0C73: Water pump error (low speed)

PROBABLE CAUSES

       
  • Damaged wiring harness or connector(s)
  • Malfunction of the water pump relay
  • Malfunction of the water pump
  • Incorrect concentration of the coolant
  • Malfunction of the EV-ECU
MMC-Manuals.ru <3




Traff jeg riktig på første forsøk?  :D
'13 Mjau

MEM76

Sitat fra: elekTrond på onsdag 12. desember 2018, klokken 02:29
Kjøpte du i970 i stedet for i909? Er ikke den mer PSA generell? *glemsk* Du har ikke DTC koden X1234 til "Fault coolant pump. Speed too low." Da kan du slå opp i MMC manualen på f.eks. P0C73:

Jo, den er der, du ser den i bildet. Det er de faktiske feilkodene du ser opplistet...

Selgeren mente at ingen av sine lesere virket på elbiler. i970 var den eneste jeg fant henvisning til på nettet at faktisk virket.

C-zero er lastet inn i i970. Sannsynligvis akkurat de samme data-tabellene som er lastet inn i  i909..
Sitat fra: elekTrond på onsdag 12. desember 2018, klokken 02:29
PROBABLE CAUSES

       
  • Damaged wiring harness or connector(s)
  • Malfunction of the water pump relay
  • Malfunction of the water pump
  • Incorrect concentration of the coolant
  • Malfunction of the EV-ECU
MMC-Manuals.ru <3




Traff jeg riktig på første forsøk?  :D

Vell, bilen var like stille som en tesla... (ingen lyd fra kjølepumpen).

Hvilken av disse som er årsaken vet jeg ikke. Men det er nå verkstedet som ser på den, den er fremdeles under garanti/reklamasjon...

Årsaken at jeg trenger denne enheten, er at det er en feil-kode som kom og gikk i vår.... Fikk beskjed å komme tilbake når den dukket opp igjen, fordi kodene forsvant når du startet bilen opp igjen.

Jeg fikk også opp andre feilkode, som: "Fault code to be ignored", og at det radioen ikke fant høytalerene i bakdøra (som ikke følger med bilen). Feilkoden i radioen slettet jeg (et trygt sted å teste sletting feilkode).

Det jeg så da, er at bilen lagrer en verdi på hvor ofte du har slette feilkoder.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

elekTrond

Inte-ressant! :) :+1: Nå måtte jeg søke på i909 vs i970 og fant bl.a. denne: mymiev/iCarsoft i909 Diagnostic Tool. Det er et kondensat fra "Re: Service, Diagnostic Troubleshooting and Repair, MUT 3".

Et par spørsmål på rappen:

       
  • Hvilke USB, logg og utskriftmuligheter har du?
  • Får du da sett fler detaljer?
  • Kan i970 teste ulike aktuatorer/reléer/solenoider?
    Jeg spør fordi én av de trigger varmeteppet i batteripakka.
    Wink, wink. Nudge, nudge ; )
Du har kanskje sett en annen her som nylig kjøpte seg en kinakopi av en Lexia OBD2? Den virker også fin. Den har i hvert fall aktuator-testing, så jeg. Sv: Peugeot ION mange problemer
'13 Mjau

MEM76

Sitat fra: elekTrond på onsdag 12. desember 2018, klokken 22:14
Et par spørsmål på rappen:

       
  • Hvilke USB, logg og utskriftmuligheter har du?
  • Får du da sett fler detaljer?
  • Kan i970 teste ulike aktuatorer/reléer/solenoider?
    Jeg spør fordi én av de trigger varmeteppet i batteripakka.
    Wink, wink. Nudge, nudge ; )

Hva! Er du ikke fornøyd at termostaten på batterivarmeren er satt til - 25°C? :-)

Nei, jeg fant ingen slik funksjon. Jeg har heller ikke prøvd å koble den til USB, men det virker som sin at det er for å kun foreta programvareoppdatering.

Det er heller ingen opplisting av alle feilkode, du må inn i hvert eneste system og få dem listet opp seperat.

Du kan heller ikke slette en og en feilkode, men kun alle i et system.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

engolf

Jeg spør fordi én av de trigger varmeteppet i batteripakka.

Finns det en uppvärmningsfunktion för huvudbatteriet i trillingarna?!

MEM76

Sitat fra: engolf på torsdag 13. desember 2018, klokken 14:08
Finns det en uppvärmningsfunktion för huvudbatteriet i trillingarna?!

Jepp:
Den skrur seg på når alle punktene under sanne:
  * Batteritemperaturen er -25°C, eller mindre
  * SOC er minst 40%
  * Bilens lader er tilkoblet (via Type-1)

Den skrur seg av dersom EN av punktene under er sanne
  * SOC på 10%
  * Batteritemperatur på -20°C eller høyere
  * Batteritemperaturen er mindre enn -29°C

Dersom batteritemperaturen når -30°C, så stopper ladingen og bilen går i dvale, og våkner opp hver 6. time for å sjekke om temperaturen er over -30°C.

Kilde: Mitsubishi pressemelding fra 2012
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

engolf

Det visste jag inte..
Men då innebär väl det att man kan aktivera värmefunktionen manuellt med rätt verktyg?..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA