Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av Ioniq

Startet av stefn92, tirsdag 23. oktober 2018, klokken 13:40

« forrige - neste »

Mateusz

Eg kontaktet selger og han sa at bilen mangler ptc batterivarmer. Vet noen hvordan den fungerer og når den slår in for å varme?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Joggamann

BNH svarte meg idag på å etterinstallere varme i setene: 10 000kr

Fristet å spørre om de serverte champagne og kaviar når du hentet ut bilen igjen...

jornhd

Sitat fra: Matheus på fredag 02. november 2018, klokken 20:29
Eg kontaktet selger og han sa at bilen mangler ptc batterivarmer. Vet noen hvordan den fungerer og når den slår in for å varme?
Vet ikke sikkert, men trodde den var vesentlig å ha i Norge, og sørger for at batteriet kjapt får riktig driftstemperatur når det blir kaldt.

nojac

Sitat fra: Matheus på fredag 02. november 2018, klokken 20:29
Eg kontaktet selger og han sa at bilen mangler ptc batterivarmer. Vet noen hvordan den fungerer og når den slår in for å varme?

Fra Leaf-forumet:

For Gen 1 (2010-12) slår batterivarmen inn ved ca -20 grader.
For Gen 2 (2013 (mai) og senere) slår batterivarmen inn ved ca -17 grader. En forutsetning for at varmen skal slås på er at det er igjen minst 30% strøm på batteriet eller at bilen er koblet til strømnettet. Her snakker vi om temperaturen i batterikassen, ikke utetemperaturen. Et døgn med utetemperatur på -25c vil ikke gjøre at batterivarmen slår seg på. Varmen slår seg av når temperaturen i batterikassen er varmere enn -12C.


Om dette er annerledes for Ionic vet jeg ikke. Og om det er viktig eller ei avhenger vel av hvor i Norge du ferdes. JEG trenger det ikke...
2018 e-Golf

AppleKnocker

Det er garantert et annet system på Ioniq enn Leaf.

Jeg har forstått hvordan batterikjøling på Ioniq fungerer etter en tur på 800 km hvor jeg målte batteritemperaturen med Torque/ODBII. Ved høye hastigheter stiger batteritemp fra ca 0 grader til + 30 på 10 mil kjøring. Når man etterhvert stopper for å hurtiglade stiger temperaturen opp mot 40-43 og da slår en batterivifte inn en sted mellom 33 og 43. Den har ulike trinn og jeg har ennå ikke sett at den går på mer en halv fart. Vifta bringer temperaturen ned ca 10 grader. Den går mens man lader og ved behov mens man kjører.

Det som er interessant er at det virker som vifta suger luft inn fra bilen. Nærmere bestemt fra en svær ventil i underkant av bakseteputa. Når batterivifta går kan man kjenne det trekker inn. Så når batteriet blir 40 grader bruker bilen luft på 20-22 grader for å kjøle det ned.

Jeg vet ikke, men jeg lurer på om oppvarming av batterier skjer på samme måte. Dvs at det pumpes oppvarmet luft fra kupeen inn i batteriet.

Jeg har ennå ikke opplevd et skikkelig kaldt batteri på min Ioniq, type under 0 grader. Men når det skjer har jeg tenkt å  teste forvarming av bilen og om batterivifta da vil starte for å blåse varm-ish luft på batteriet.

Jeg vet ikke om det er noe PTC element dedikert batteriet i Ioniq. Det er godt mulig. De nordiske versjonene av Zoe har det. Tesla og BMW har også batterivarmere som delvis kan styres separat, men det er anser jeg som mer avanserte systemer enn det luftbårne opplegget i Ioniq.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elekTrond

Sitat fra: Matheus på fredag 02. november 2018, klokken 20:29
Eg kontaktet selger og han sa at bilen mangler ptc batterivarmer. Vet noen hvordan den fungerer og når den slår in for å varme?
Her er noen fine skisser av hhv. Soul og ioniq, postet av den eminente JejuSoul @ mykiasoulev.com




Re: Comparing the Soul EV battery with the Ioniq EV
Sun Dec 11, 2016 9:00 pm

Here's some images from the Service Manuals.

       
  • 1a/ Soul EV battery without battery heater
    Image

  • 1b/ Soul EV battery heater
    Image

  • 2a/ Ioniq EV battery without battery heater
    Image
    ‌‌
  • 2b/ Ioniq EV battery heater
    Image


  • Translating from the Korean

            
    • High Voltage Battery Pack Assembly
    • Voltage Protection Device (VPD)
    • Busbar
    • Cell Monitoring Unit (CMU)
    • Voltage & Temperature Sensor Wiring Harness
    • High Voltage Battery Heater
    • High Voltage Battery Heater Temperature Sensor
Last edited by JejuSoul on Wed Feb 22, 2017 7:22 am, edited 2 times in total.



Jeg kjenner ikke ioniq i detalj, men den har ei kjølevifte i bagasjerommet. Hvorvidt den har aktiv +/- tempering slik (i3?), Jaguar og Tesla har, skal ikke jeg svare på. Det jeg derimot vet om såkalt "batterivarmer" aka "varmeteppe", eller som NN så beskrivende kalte det; "frostsikring", er at de virker slik kamerat nojac sier.

Norske selgere spiller på vår frykt og uvitenhet og (mis)bruker dette for alt det (ikke) er verdt. Det kan alle som har forsøkt å hurtiglade en beinkald, nordisk varmeteppe-bil skrive under på. Er du nødt til å kjøre og lade batteriet varmt, har du "frostsikring", ikke aktiv somethingsomethingsomething.
'13 Mjau

Mateusz

Takker for din innlegg elektrond. Det som gjenstår er å vite hvordan den fungerer. Det som er nesten sikker er at den er mer sofistikert enn varmetepe ala Leaf. Andre spørsmål, hvor viktig den er i Norge?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

elekTrond


       
  • I går kom jeg ad omveger til denne forumtråden, hvor det står at ioniq har "active air" TMS. Dog sier ikke dette så mye all den tid trillingene også har "active air", som vil si AC-kjøling av batteriet. Forøvrig står i3 merket med "Refrigerant cooled", så da fikk jeg delvis svar på det også.

    Det kan godt tenkes at Hyundai bruker de samme varmeplatene både til frostsikring og aktiv oppvarming. Rart om ingen har avdekket virkemåten og skrevet om det, ennå. Kanskje mysoul eller myioniq har info?

  • Personlig synes jeg ikke "frostsikring" er viktig. Kun én gang på to vintrer, i februar 2018 opplevde jeg redusert ladeeffekt på en 16A 3,7kW ladestasjon. Da var det -25°C til -30°C i lufta over flere dager. (Kise på grafen under ligger midt i Mjøsa.) Siden jeg kjører veldig lite, holdt nok batteriet et titalls grader. Så i stedet for ~3kW/t fikk bilen bare 6-700W da jeg sjekket etter en times tid. Det tyder på lav nok temp til at bilen skånet batterikjemien, men ikke så kaldt at varmeteppet slo inn.



    Aktiv Thermal Management System (TMS) derimot, er et krav til min neste bil, som meget godt kan bli en ioniq.  :+1:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA