Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overgang fra egen til felles ladeløsning

Startet av Inger Marie, tirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:32

« forrige - neste »

Inger Marie

Hei!
Jeg bor i borettslag der det nå skal gjøres klart for lademulighet i alle garasjene. I utgangspunktet er jeg positiv til denne løsningngen. For å få tilgang til denne løsningen må man kjøpe lader til kr. 21.990,- levert av firmaet som skal utføre jobben.

Min problemstilling er som følger:

Da jeg kjøpte elbil i 2013 fikk jeg, med tillatelse fra styret, installert en ny strømmåler i felles sikringsskap for garasjerekken, strukket en lang strømkabel godkjent for formålet bort til min garasje og installert lader der. Kostnaden jeg hadde med dette var ca tilsvarende det den nye løsningen koster.
I går fikk jeg beskjed om at det styret må ha tilgang til garasjene innen 14 dager slik at elektriker kan komme til og få installert den nye løsningen. Mitt eksisterende anlegg vil bli koblet ut når dette skjer.
Jeg har litt vansker med å hoste opp 22.000kr på et par uker så mine spørsmål er som følger:

Er det noen her som har erfaring med lignende situasjon.

Kan borettslaget kreve at jeg blir med på den nye løsningen?

Kan jeg kreve noen form for kompensasjon for dette dersom jeg blir tvunget til å bli med på den nye løsningen? Evt. at at den nye laderen installeres kostnadsfritt i min garasje?

Kan styret gå tilbake på den avtalen de inngikk med meg sånn uten videre?

Jeg er ikke den eneste som lader i garasjen, men er tydeligvis den eneste som har tatt opp problemstillingen med styret.
Jeg vil helst beholde den løsningen jeg har, men det er tydeligvis ikke et
alternativ. 

Mvh
Inger Marie

Vollis47

Dette er nok en problemstilling som en får flere plasser. Vi hadde samme hos oss. Jeg var først med elbil i 2015, men slapp billigere fra det enn deg.

De som var først ute må nok regne med å være med på kostnadene for et anlegg som kan brukes av alle. Men er det riktig at en ikke får noe kompensasjon?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Orbit

Hva er gitt av klausuler i den første tillatelsen? Daværende styre har ingen mulighet til å gi noen permanent fortrinnsrett på noen form for fellesressurser eller -areal; i dette tilfellet uforholdsmessig stor beslaglegging av begrenset kapasitet på hovedinntak for strøm (som er grunnen til at alle må over på samkjørt oppsett når flere skal ha lading).

Dersom det ikke er gitt noen klausul om at egen ladeløsning kan bli fjernet i fremtiden, har styret ikke gjort jobben sin. En (upopulær) mulighet er å holde de som den gang satt i styret personlig ansvarlig for ditt økonomiske tap, men det krever nok sivilt søkmål og kostnader langt utover hva du kan regne med å få tilbake.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Du burde ha blitt informert om at dette ville skje. Vi gjør i alle fall det når kunden bor i et sameie.

Det leie er at kostnadene dine både i første omgang og nå virker unødvendig høye.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ruslebiff

Sitat fra: Orbit på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 09:28
Dersom det ikke er gitt noen klausul om at egen ladeløsning kan bli fjernet i fremtiden, har styret ikke gjort jobben sin. En (upopulær) mulighet er å holde de som den gang satt i styret personlig ansvarlig for ditt økonomiske tap, men det krever nok sivilt søkmål og kostnader langt utover hva du kan regne med å få tilbake.

Er helt utenkelig at man ville komme noe vei med et slikt søksmål. Husk at lista for hva som forventes av et styre i et borettslag/sameie er lavere enn for styret i et aksjeselskap. Videre ble denne laderen installert i elbilens barndom/ungdom, hvor mye var uklart vedrørende lading og utbredelse av elbil. Sånn sett kan man like gjerne si at den som valgte å søke og installere dette også selv hadde et ansvar for å undersøke om det ville kunne bli endringer i fremtiden. Her er det tross alt beboer på eget initiativ som har søkt om å installere dette - det er helt urimelig å holde styret ansvarlig risiko og fremtidige konsekvenser av denne løsningen.

lhosar

Var ansvarlig for å kjøre tilsvarende prosess i sameiet jeg leder. Ikke morro, men nødvendig for å få en varig løsning på plass. For vår del var det både tidligere styrer og utbygger som hadde gitt tillatelse om oppsett av privat ladeløsning.

Vi fikk en enkel advokatvurdering på dette, som kort og ujuridisk fortalt sa at styret har rett til å kreve denne endringen så lenge det er tilstrekkelig viktig for det store flertallet av sameierene.

Løsningen for vår del ble at alle gav litt. Vi endte med at fellesskapet erstattet 6.000kr pr. ladepunkt. Hvis en legger på salg av brukt ladeboks er en i det minste halvveis.

En skal også huske på at de som har hatt elbil og lademulighet i 5 år faktisk har spart en god del sammenlignet med andre som ikke har fått denne retten, og som dermed ikke fikk mulighet til å kjøpe elbil. Disse vil nok også kunne synes at det å kompensere deg er urimelig.

Lars C. Krogenæs

#6
Jeg jobber i Charge365.no som skal levere ladeanlegget til dette borettslaget. Det er jeg som har prosjektert anlegget sammen med installatør.

Dette er et eldre borettslag med 63 garasjeplasser fordelt på 6 garasjerekker på 4 områder.
Det installeres nå ladeinfrastruktur for alle garasjeplasser, slik at hver beboer kan kjøpe en ZapCharge Pro ladestasjon og koble seg til ladeinfrastrukturen nå samtidig med installasjon, eller i ettertid.

Problemet her er tilgang til strøm inn i garasjene. 2 av garasjerekkene med til sammen 24 parkeringsplasser deler på en inntakssikring på 32Ampere 3-fas 230v. Det betyr at det er 12kW med strøm tilgjengelig. (i de 4 andre garasjene er det noe mer strøm, men ikke godt nok for full elektrifisering). Noe strøm må reserveres til lys og garasjeportåpnere, og vi sitter da igjen med 25A 3-fas, eller ca. 10kW vi kan bruke på lading, fordelt på 24 plasser. Dette er i utgangspunktet alt for lavt, men vil fungere en stund fordi ZapCharge både har lastballansering og faseballansering, samtidig som ikke alle har elbil. Det er da helt avgjørende at denne strømmen blir fordelt på de bilene som faktisk står til lading. Har man en eldre ladestasjon tilkoblet, vil den i beste fall «beslaglegge» 10A/2,3kW døgnet rundt, enten bilen står til lading eller ikke. Da blir det enda mindre strøm igjen til fellesskapet. Tillater man «enkle ladestasjoner», vil man nå et tak etter 3 ladestasjoner, og ingen flere vil kunne lade. Løsningen er derfor at alle går over på de nye laderne.

Hvis vi regner at man kjører 5 mil hver dag, og har et forbruk på 2kWt per mil, har hver elbil et behov for 10kWt med strøm hver natt. Da kan vi lade 12 biler på 12 timer. Det betyr at anlegget vil fungere frem til ca. halvparten av alle beboere har fått elbil. Det er ikke ideelt, men vil fungere. Noen kjører lenger og noen kjører kortere. Noen lader ofte og noen lader sjelden.

Når vi nærmer oss 50% med elbiler vil det være behov for å planlegge trinn 2 av ladeinfrastrukturen. Anlegget vil ikke «bryte sammen» men man vil oppleve at elbilene ikke får nok strøm i løpet av en natt. Trinn 2 blir da å øke hovedsikringen, noe som medfører bytting av tilførselskabel fra transformatorstasjon med tilhørende graving. Denne oppgraderingen av inntakskablene innebærer en kostnad på anslagsvis 50-80 tusen per garasje, samt evt. oppgradering av trafo. Ladeinfrastrukturen fra hovedsikring og i garasjene, med de nye ladestasjonene kan beholdes og det trengs ingen ytterligere endringer her.

Det som er viktig nå er at alle kommer seg over på den nye løsningen, slik at også andre beboere som har lyst på elbil, har mulighet til å lade bilen. Borettslaget innfører også en automatisk betalingsløsning fra Charge365.no, slik at det ikke blir noe administrasjon rundt betaling for strømmen og at alle betaler for faktisk forbruk.

Dette er en kinkig situasjon for både borettslaget og de som har brukt penger på ladestasjon tidligere, men viser hvor viktig det er for borettslag og sameier å tenke fremover, i stedet for å være «grei» ved å la noen investere i egen ladestasjon som henter strøm fra en knapp ressurs.

Håper dette ga en pekepinn på hvordan borettslaget og jeg har tenkt rundt innføringen av et ladesystem i borettslaget ditt. Tilsvarende dilemmaer møter jeg daglig.

Jeg vil til slutt informere om at jeg har fått lov av trådstarter til å legge ut kommentaren.

Lars C. Krogenæs
Rådgiver

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Nordlands

De 22000 trådstarter referer til inkluderer da også anleggsbidrag til framtidig oppgradering av inntak, eller vil da alle måtte betale enda mer?
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Trekkoppbil

Da har vi fått en teknisk beskrivelse.

En annen sak er det juridiske, om det er rett at denne andelseieren betale ca 22 000kr 2 ganger, mens de andre skal betale 1 gang.

I utgangspunktet skal felleskosnadene i et borettslag fordeles etter hvor store andeler hver enkelt andelseier har, iflg burettslagslova § 5-19.
Unntaket: "Når særlege grunnar talar for det, skal visse kostnader delast etter nytten for den einskilde bustaden eller etter forbruk."

Dersom unntaksregelen brukes, så hver den som har nytte av oppgraderinga skal betale 22 000 kroner, så kan jeg ikke se at trådstarter har nytte av endringen som gjøres.

Så er spørsmålet om det er borettslag eller garasjelag, eller hvem som eier garasjen, og hva som er fellesarealer og felles kostnader, og om borettslagsloven gjelder her, og hva som er lagets og hva som er andelseirens plikter mm. Hvem har eierskap til installasjonene. Er det en privat strømmåler som er brukt fram til nå,  og kan borettslaget kutte strømmen til en andelseier? Antakelig kan ikke andelseiren bruke den gamle stømmåleren, dersom den er til urimelig ulempe for andre, etter § 5-11.
Det er bare å grave i borettslagsloven.

Dersom de 22 000kr går til anskaffelse av privat utstyr alene , og ingenting til å dekke felles installasjoner, så kan det muligens bli en privat sak.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Nordlands på torsdag 25. oktober 2018, klokken 18:39
De 22000 trådstarter referer til inkluderer da også anleggsbidrag til framtidig oppgradering av inntak, eller vil da alle måtte betale enda mer?

22.000,- er det den enkelte beboer må betale for ladestasjon med montering.

Felles infrastruktur som blir installert nå, er det borettslaget som betaler av felleskassen nå.

Fremtidig oppgradering av hovedsikring, graving, nye inntakskabler og evt. oppgraderinga av trafo er ikke med nå. Ved å ta dette stegvis får man en løsning på de utfordinger man har i dag. Felles ladeinfrastruktur blir relativt rimelig og man har en løsning som ikke må rives ut, i det man passerer et visst antall elbiler. Det store problemet i borettslag er å få 50% flertall for å installere ladeinfrastruktur, og da er slike løsninger en meget god mulighet til å komme videre.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 25. oktober 2018, klokken 21:36
En annen sak er det juridiske, om det er rett at denne andelseieren betale ca 22 000kr 2 ganger, mens de andre skal betale 1 gang.

Det juridiske er nok helt klart. En andelseier i et borettslag kan ikke legge beslag på en knapp felles ressurs. Her er det et garasjeanlegg hvor det i dag kan installeres maks 3 "dumme" ladestasjoner. Når fjerdemann kommer, vil sikringen gå og ingen få ladet. Skal borettslaget nekte nye andelseiere å sette inn lader, fordi det kun er de 3 første som får strøm, eller skal man begynne på nytt og lage et fremtidsrettet system?

I borettslagssammenheng har man klare paralleller til utskifting av bad og rør. Har du nettopp pusset opp badet, kan likevel borettslaget krevet at man pigger opp vegg og gulv, for å skifte soil-rør, og at borettslaget legger inn nytt bad som man må betale for.
https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bad2/hvem-har-ansvaret-for-badet/

Jeg håper det ordner seg for trådstarter, og ser helt klart at dette er en uheldig situasjon.

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bjornb

Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

KjellG

Ovenfor er vist hvordan dette er fordelt vha lastbalanserende ladekontakter. Dette gir en viss mengde utkjørt distanse, men det er antatt bare lading om natten.
Er det mulig med egnet ladestasjon,å organisere slik at de som vet at de ikke skal ut neste dag kan nedprioriteres og settes til lading på dagtid mens alle de andre er kjørt ut? Kort sagt forsøke å bruke hele døgnet.

Rav4_EV

Da må du vente til ISO-15118 blir mer benyttet. Da kan du selv velge når bilen skal være fulladet. Det finnes noen kvasiløsninger i dag, men du må gi fra deg passordet (les nøkkelen) til Teslaen om det skal virke.

Har ikke hørt at Zaptec og Easee har dette innebygget. I så fall må de ladestasjonene skiftes ut når flere biler benytter standarden. Keba har det som opsjon, men usikker på om det kan ettermonteres.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Øystein16

Sitat fra: Inger Marie på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 08:32
Er det noen her som har erfaring med lignende situasjon.

Kan borettslaget kreve at jeg blir med på den nye løsningen?

Eg har budd i burettslag og var styreleiar den tida me budde der. Me gjennomførte langt større tiltak enn dette - utbygging. Me la til rette for dette på beste måte for andelseigarane og avklarte sjølsagt det økonomiske/finansiering først. Kontantbetaling vart sjølsagt gjort mogeleg, men det er ei privatsak. Eg ser det ikkje som styret eller generalforsamlingen si oppgave å bestemme kontantinnbetaling i burettslag. Lovar og reglar regulerar dette. I saker som dette kan det vera at eiT vedtak i generalforsamling kun er gyldig for dei som møter på generalforsamlingen og stemmer for forslaget.

Sjøl meiner eg og at kostnadar ved ladestasjon skal fordelast etter forbruk, og at burettslaget har eit ansvar for at opplegget er tilrettelagt for det. Elles vert det eit dyrt paradoks at dei med lite forbruk betalar for dei med høgt forbruk. Eit eks.: Tri andelseigarar som køyrer 8000 km i året med liten bil betalar totalt kr 60 000 for ladepunkta, mens ein som har stor elbil og køyrer 24 000 km betaler kr 20 000. 

Det som skal vera ei smart ladeløysing vert dumt for dei med lite forbruk, enkelte melder kanskje pass, og dei med stor forbruk får ei smarrtare løysing.

Normen i burettslag er at burettslaget har ansvar for finansiering og at andelsigarar har ansvar for å betale sin del andel av utgiftene etter andelsbrøkar.











© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA