Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Toppfart Zoe R90

Startet av GreenEyez, søndag 21. oktober 2018, klokken 02:19

« forrige - neste »

GreenEyez

Hei.

Testen toppfarten idag. Klarte 141 km/t i nedoverbakke, 140 rett frem. Ellers er det 96-97 km/t med ECO-knappen på.

Men sparer man noe på å bruke ECO-knappen og kjøre som en snegle på langturer? Min erfaring er at rekkevidden er like lang om du kjører i 141 eller 97 km/t, muligens 10 km forskjell.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Up_&_Away

Det er en video på youtube hvor de tester e-up, leaf og bmw på bane. Her er det full gass og bilene går ca 20% av oppgitt rekkevidde (norsk snutt).
VW e-Up! nybil fra august 2018

AppleKnocker

Sitat fra: GreenEyez på søndag 21. oktober 2018, klokken 02:19
Min erfaring er at rekkevidden er like lang om du kjører i 141 eller 97 km/t, muligens 10 km forskjell.
Kan du utdype den erfaringen der litt?

Du sier at du får like mange kilometer ut av ett fullladet batteri uavhengig av hvilken hastighet du holder...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

minibiti

From a physics point of view, this does not make sense.
The air resistance increases with the square for the speed, hence more energy is required with more speed for the same distance.
This is also what the "rekkevidde" table shows on this page: https://renault.no/elbil/zoe
100 km/h => 231 km
130 km/h => 163 km
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Jeg har aldri testet toppfarten, men var vel opp i drøyt 120 på E6 en gang, og da dukket det opp masse nye farger i dashbordet som jeg ikke hadde sett før! ;D

Tviler sterkt på at rekkevidden er den samme uansett hastighet, men på min jobbpendling kommer jeg sjelden over 95-100, så i prinsippet kunne jeg brukt ECO-modus hele veien. Ulempen er at varmeapparat/AC slutter å funke skikkelig (pluss at bilen blir så fordømt treg om man ikke trykker pedalen gjennom gulvet), så jeg kjører på vanlig modus så lenge jeg kan, i normale hastigheter, og slår på ECO kun om jeg ser gjettometeret vise faretruende lite.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

erik e

Om du tror hastighet ikke spiller noen rolle på forbruk. Da er jeg redd du må søke hjelp.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

hsa77

Min erfaring tilsier nesten dobling av forbruk i 120kmt versus 80kmt..... I 120kmt blir forbruket fort over 25kwh/100km, mens i 80 km kan man klare å komme godt under 14kwh/100km.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Up_&_Away

VW e-Up! nybil fra august 2018

GreenEyez

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. oktober 2018, klokken 14:49
Sitat fra: GreenEyez på søndag 21. oktober 2018, klokken 02:19
Min erfaring er at rekkevidden er like lang om du kjører i 141 eller 97 km/t, muligens 10 km forskjell.
Kan du utdype den erfaringen der litt?

Du sier at du får like mange kilometer ut av ett fullladet batteri uavhengig av hvilken hastighet du holder...

Da jeg holdt fartsgrensen på 100-110 km/t så klarte jeg ikke mer enn 210 km før jeg måtte lade på vei til Køben (da hadde jeg kanskje 20-30-40 km til å gå på), det samme var tilfellet da jeg kjørte i 96-97 km/t. Da jeg kjørte i et godt stykke over ulovlige hastigheter opp mot toppfarten på vei til harryhandel, så var tilfellet det samme, ville ha klart 200 km.

Så forskjellene er ikke store etter min erfaring.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: Up_&_Away på søndag 21. oktober 2018, klokken 17:44
Det er en video på youtube hvor de tester e-up, leaf og bmw på bane. Her er det full gass og bilene går ca 20% av oppgitt rekkevidde (norsk snutt).

Tror noen må teste Zoe også på Rudskogen ;)
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA