Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Daukjørt" batteri?

Startet av nojac, lørdag 20. oktober 2018, klokken 15:39

« forrige - neste »

nojac

Jeg lader en e-Golf FL hjemme med kladd permanent tilkoblet anlegget via schuko.. Og siden jeg ikke har en egen kurs til uttaket i garasjen og kjører bare et par mil pr dag, har jeg valgt å sette ladestrømmen ned til 5 A (eller ca 1 kWh/h) Selv om jeg ikke har indikasjoner på varmgang med 10 A lading.

Jeg antok i utgangspunktet at en lav ladehastighet bare var en fordel for batteriet, men nå har jeg begynt å lure på om batteriet kan bli daukjørt, at det finnes en "optimal ladehastighet".

Eller kanskje saktelading med en full hurtiglading en gang iblant er det optimale for å redusere degradering av batteriet?

Noen som vet? 

(At en 0-100 % lading på 5 A ville tatt over 30 timer er ikke en problemstilling her)
2018 e-Golf

cra

Hyppig hurtiglading kan slite på batteriet (og å stå fulladet eller nesten utladet over lang tid), men det er ikke noe som heter å "daulade" på lav hastighet hjemme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Carl Anton Stenling

Litiumbatterier kan slites noe mer hvis ladetiden blir lang. Ikke noe dramatisk, men hvis du har valget så ville jeg ladet med 10-16 A så nært opp til bruk som mulig.
Det vil også være litt mer ladetap ved ladehastighet rundt 5 A.

Fra Nissan Leaf kjenner vi også til at en hurtiglading iblant kan virke inn positivt. Sannsynligvis skyldes dette mer at batteristyringen da får riktigere vurdering av status.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trekkoppbil

Professor Jeff Dahn mener at bilbatterier ikke varer så mange sykluser som batterier på laboratorier, siden det er så lang ladesykluser på batteriene i normal bruk:
https://youtu.be/9qi03QawZEk

Det er flere brukere på forumet her som har erfart at batterihelsa går ned ved sakte lading, og at man i visse tilfeller kan få tilbake noe tapt kapasitet ved hurtiglading. Hva som er langvarige effekter, er en annen sak.

Jeg har prøvd å leite på nettet etter optimal ladehastighet, men det er ikke enkelt å finne noen gode data på det. Jeg har sett forskjellige tall hvor noen anbefaler fra  ca 0,2C til 0.5C og andre anbefaler 0.8C.  Det kan være uheldig å lade så fort at batteriet blir varmt, og enkelte anbefaler at man lader under 1C.

https://www.computerworld.com/article/2607273/for-lithium-ion-batteries-to-last-slow-charging-isnt-the-answer.html

Kalde batterier skal lades svært sakte:
"Li-ion should not be charged below zero degree C (32°F). Some battery manufacturers permit charging down to -10°C (14°F) by reducing the charge current to a tenth of the battery rating, or 0.1C (see C-Rate), a charge that would take 12–15 hours on an empty battery. Charging too fast at low temperatures could lead to dendrite growth, reflecting in higher self-discharge and compromise safety." https://batteryuniversity.com/learn/article/safety_of_lithium_ion_batteries

nojac

Hvis jeg forstår det rett betyr 1 C ladehastighet at man lader batteriet fra 0 til 100 % på 1 time, 2 C betyr full lading på 1/2 time. Dette betyr i praksis at e-Golf FL ligger litt over 1 C ved hurtiglading (totalkapasitet 35,8 kWh,, max ladehastighet 40 kWh/h), mens f.eks eUp og Ioniq er godt over 2 C.

Saktelading på en e-Golf FL på 10 A (2,2 kWh/h) gir  2,2/35,8 = 0,06 C som tydeligvis anbefales for kalde batterier (under null grader)

Om dette har noe å bety i praksis gjenstår å se. 
2018 e-Golf

Porsgrunn

#5
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 12. november 2018, klokken 21:46
Professor Jeff Dahn mener at bilbatterier ikke varer så mange sykluser som batterier på laboratorier, siden det er så lang ladesykluser på batteriene i normal bruk:

Usikker på om jeg misforstår deg litt og at vi kanskje prøver å si omtrent det samme, men en liten presisering.

Det Dahn sier i denne videoen er ikke egentlig at sakte lading i seg selv er skadelig, han sier at når du lader veldig sakte helt fullt før du laderut igjen så blir tiden batteriet har høy spenning lengere.

Altså lader du med f.eks 0.01C vil du tilbringe mer tid mellom 90 og 100% enn om du lader med f.eks 0.5C, han nevner da at de har observert en liten ekstra slitasje pga dette.

Dette støtter bare opp om at det er riktig å ikke stå med høy SOC over tid og heller stoppe på f.eks 80% til vanlig og om du trenger mer helst lade forholdsvis fort så nært opptil du skal bruke bilen som mulig.

SitatJeg har prøvd å leite på nettet etter optimal ladehastighet, men det er ikke enkelt å finne noen gode data på det.

Tror ikke det er noen grunn til å komplisere det mer en nødvendig. Dersom du har mulighet til å topplade rett før bruk blir det optimale det raskeste du har tilgjengelig. Ellers blir det som nevnt lenger oppe.

sylwester

For saktelading er det vel best å lade så fort som mulig? F.eks. bedre med 32A enn 16A.
For lengst holdbarhet er det vel lurest å ikke utlade under 10% eller lade over 90%. I praksis vil det doble antall km du kan kjøre med bilen i forhold til 100%-ladinger. Det gjelder selv om e-Golf kan ha lagt inn buffer slik at bilen holder seg bra i 10 år. Norske biler skal helst vare 18.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Robert Sund

Jeg har sett på lade grafene Dahn har publisert tidligere, og har lest og sett foredrag med han. Men jeg har ikke sett noe som gir grunn til å anta at levetiden skulle bli merkbart påvirket av å lade ved 32A rett før bruk i forhold til 16A rett før bruk eller 5A. Husk at spenningen vil være litt høyere med 32A mens tiden er litt lengre ved treg lading til samme SOC. Muligens at de har klart å måle noen forskjell nå.

Høy spenning over lang tid og høy temperatur derimot overskygget det meste. Og som andre også har sagt, batteriet bør ikke bli stående tomt.

Har de testet lik utlading på sakte opplading som på rask? Hvis ikke vil sakte utlading på sakte opplading gjøre at spenningen holder seg høy lengre og det vil invalidere resultatet.

Med norske sommer temperaturer spiller det knapt noen rolle uansett. Unngå ett sprengfullt batteri stående i solsteiken i månedsvis er vel det eneste. På vinteren gir forvarmet kupe lavere strømtrekk enn å måtte varme fra batteriet, ett forvarmet batteri kan gi fra seg mer energi og gir også lengre rekkevidde (lading gir også varme til batteriet). Blir det veldig kaldt er det best å lade før batteriet blir for kaldt da det tåler bedre utlading enn lading når det er meget kaldt (og bruk varmer også batteriet). Og trenger du rekkevidden, lad så høyt du trenger sommer som vinter.

TL;DR
Du kan fint lade på 5A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA