Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Tekniske løsninger

Startet av Amatøren, lørdag 20. oktober 2018, klokken 11:27

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Orbit på torsdag 25. oktober 2018, klokken 06:56
Tidligere grublet på her, uten at jeg tror fasitsvaret er kjent ennå.....
Ja, det var der jeg hadde lest det. Men kan vi ikke regne informasjonen om at det er en varmepumpe fra USA som fakta....eller kanske det er mest sannsynlig med fake new fra den kanten  ;)
Det jeg trodde var at bilen benytter spillvarme fra batteri og motor som varmekilde for en varmepumpe. Det vil jo i teorien være en fornuftig løsning, og argumentet med støy og at den VP kan gå is stykker er ikke veldig relevant. Har ikke hørt at VP på BMW i3 eller andre elbiler har vært spesielt utsatt for feil.

Trond.m

Sitat fra: zbk på torsdag 25. oktober 2018, klokken 07:29
Beskrivelsen indikerer vel mer en varmeveksler enn en varmepumpe, men svaret kommer vel om ikke altfor lenge.
Det er vel ofte begge deler i bygg. Der jeg bor er det varmeveksler som henter spillvarme fra ventilasjonsanlegget, og dette varmer opp væsken i kollektoren som varmepumpen benytter for å løfte temperaturen. Er jo ikke så mange måter å tolke «standard equipped heat pump» på. Det er dårlig at Audi ikke har kommet med denne informasjonen i Europa nå som produksjonen er i gang...(eller stanset ?)

daktari

Varmeveksler = varmepumpe. Det er bra at de bruker overskuddsvarme fra motor til å varme batteri.
Spørsmålet er vil de varme opp batteri og kupé med varmeveksling fra uteluften?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

#33
Ikke helt enig der. Uten å engentlig kunne noe om dette:

  • Varmeveksler: Kan overføre varme fra noe med høy temperatur til noe med lavere. For eksempel bruke spillvarme fra motor/batteri til å varme kupé (når kjølevannet er varmere enn kupéluften). Krever kun termisk kontakt mellom de to systemene.
  • Varmepumpe: Kan overføre varme fra en kilde med lav temperatur til en med høyere. For eksempel hente varme var +10C uteluft (ved å kjøle denne ned til en enda lavere temperatur), og levere denne varmen til kupé med +20C luftstrøm. Dette krever noe ekstra for å få varmeflyten til å gå "baklengs", for eksempel kompressorsystem eller peltier-element.
Sitat fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pumpHeat pumps move thermal energy in the opposite direction of spontaneous heat transfer
Så skal Audi ha sine ord i behold med "varmepumpe/heat pump" må de ha noe mer enn bare en varmeveksler..... samtidig som de sier at varmepumpen ikke er en egen komponent!?  ???
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: daktari på torsdag 25. oktober 2018, klokken 09:07
Varmeveksler = varmepumpe.
«En varmepumpe er et anlegg som flytter varme fra et sted med en gitt temperatur til et annet med høyere temperatur»

Hvis det var det samme, hvorfor har vi da varmeveksler på taket og varmepumpe i kjelleren som er koblet sammen. Men kan kan vel si at en varmepumpe er en avansert form for varmeveksler, men en varmeveksler er ikke nødvendigvis en varmepumpe. En varmepumpe må jo benytte et kjølemedium og kompressor for å løfte temperaturen.


daktari

Sitat fra: TM på torsdag 25. oktober 2018, klokken 09:31
Sitat fra: daktari på torsdag 25. oktober 2018, klokken 09:07
Varmeveksler = varmepumpe.
«En varmepumpe er et anlegg som flytter varme fra et sted med en gitt temperatur til et annet med høyere temperatur»

Hvis det var det samme, hvorfor har vi da varmeveksler på taket og varmepumpe i kjelleren som er koblet sammen. Men kan kan vel si at en varmepumpe er en avansert form for varmeveksler, men en varmeveksler er ikke nødvendigvis en varmepumpe. En varmepumpe må jo benytte et kjølemedium og kompressor for å løfte temperaturen.
Dette er ikke mitt fagområde, så her er det lett å si "dere har nok rett".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Selger ringte meg med opplysninger om bilen:

Den har varmepumpe som trekker energi fra uteluft for oppvarming av kupe og/eller batteri ved behov.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Sitat fra: Amatøren på torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:27
Selger ringte meg med opplysninger om bilen:

Den har varmepumpe som trekker energi fra uteluft for oppvarming av kupe og/eller batteri ved behov.
Bra, selv om det kanskje ikke stemmer at den utnytter spillvarme fra batteri og motor til å forvarme uteluften. På den annen side...dette er tross alt opplysninger fra selger, så 100 % korrekt kan man ikke forvente at det er  ;)

jamez

Det er svært mange måter de kan være kreative på å linke sammen systemene som trenger varme/kjøling. Det innebærer nok at det helt sikkert er både varmepumpe og elektrisk varmeelement, og sikkert en eller flere varmevekslere og pumper for å styre varmeflyten i systemet.

- Mest sannsynlig reverseres varmepumpen og brukes som aktiv kjøling (air condition) av både kupe og batterier når det er veldig varmt. Ikke usannsynlig brukes varmepumpen også for å kjøle ved hurtiglading.

- I kalde strøk varmer varmepumpen opp både kupe og batterier ( som jo vil være stort sett 90% av tiden for oss som bor nord for dovre  :P )

- mellomtilfellene? Mer usikkert. Men, ser ikke bort fra at varmepumpen brukes for å holde batteriene på operasjonstemperatur mellom 25 og 35 grader og så varmes kupeen opp fra 'overskuddsvarme' fra denne kretsen, etter behov. I realtiteten er det nok ikke overskuddsvarme med mindre du akkurat har hurtigladet eller grisekjører - som i praksis betyr at for alle utetemperaturer under 15grader vil tilføres varme hentet fra omgivelsene (+batteriet) vha varmepumpen.

SitatThe standard equipped heat pump uses the waste heat from the electrical components –  up to 3 kW of the actual power loss are used for cabin heating and air conditioning as well as cooling the electric motor

rar setning dette - men jeg velger å tolke det som at det sitter en varmepumpe der med 3kW varme/kjølekapasitet, med en kompressoren på kanskej 750watt.
Tror varmepumpen opererer mot et register/fordamper som veksler mot uteluft på samme måte som en "luft/vann-varmepumpe" i boligsammenheng.

Regner med Audi har fått til et velfungerende og noenlunde effektivt system og at det er grundig utprøvd. Det er nok derfor Audi har lagt vekt på at de har testet både i ørken og kalde strøk.

daktari

De må ha en ekstra varmekilde i tillegg, da 3 kW virker litt snaut totalt? Noe av det beste med Teslaen er jo den umiddelbare oppvarmingen som kommer fra 6 kW element og nok et for batterivarming?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Sitat fra: TM på torsdag 25. oktober 2018, klokken 12:42
Bra, selv om det kanskje ikke stemmer at den utnytter spillvarme fra batteri og motor til å forvarme uteluften.

Jeg skrev det slik fordi jeg trodde man bare lurte på om den kunne trekke energi fra uteluften til oppvarming.

Slik jeg har forstått det så er varmepumpe, kjølesystem for motorer og varme-kjølesystemet for batteriet samkjørt (sammenkoblet) slik at overskuddsvarme fra motor og batteri kan nyttegjøres til kupe oppvarming.

Varmepumpen avgir også varme til omgivelsene når motor, batteri og kupe trenger kjøling.

Som jeg skrev, slik jeg har forstått forklaringer på systemet. Ikke skyt budbringeren. Selgere kan også misforstått noe.

I tillegg sa selger (da jeg bemerket noe dårlig plass til tre voksne bak) at bilen er ekstra godt isolert og dermed tykkere sider og dører enn Volkswagen for å gi blandt annet bedre støydemping og premium følelse.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Sitat fra: daktari på torsdag 25. oktober 2018, klokken 17:26
De må ha en ekstra varmekilde i tillegg, da 3 kW virker litt snaut totalt? Noe av det beste med Teslaen er jo den umiddelbare oppvarmingen som kommer fra 6 kW element og nok et for batterivarming?
Det sier seg selv at det er et kraftig varmeelement. De vil jo ikke klare å trekke mye varme ut av uteluft som holder 25 kuldegrader og et dypfryst batteri.

samotholt

Nuvel, er det noe man lærer med åra så er det at ting ikke er selvsagt. Kun fakta gjelder.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

PF

Sitat fra: daktari på torsdag 25. oktober 2018, klokken 17:26
De må ha en ekstra varmekilde i tillegg, da 3 kW virker litt snaut totalt? Noe av det beste med Teslaen er jo den umiddelbare oppvarmingen som kommer fra 6 kW element og nok et for batterivarming?

Min gamle 2009 modell Bmw 3-serie hadde også ett slikt varmeelement, det gjorde at det i løpet av ett halvt minutt begynte å blåse varmt i bilen. Så vil bli overrasket hvis det ikke er noe liknende her.

Pingle

Sitat fra: samotholt på torsdag 25. oktober 2018, klokken 23:36
Nuvel, er det noe man lærer med åra så er det at ting ikke er selvsagt. Kun fakta gjelder.
Testet i svært varme og kalde omgivelser betyr ikke at de har kommet godt ut av testingen eller har læt av det ;)
Har testet mange biler gjennom Østerdalen midtvinters, og har lært at det er greit å ikke ta risikoen med å kjøre dieselbil med små barn der og da.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA