Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Tekniske løsninger

Startet av Amatøren, lørdag 20. oktober 2018, klokken 11:27

« forrige - neste »

daktari

Men 3x 16A betyr jo da også max 16A på 1-fase?!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Jeg går ut fra at den også kan lade med 32A 1-fase med Type 2 kabel, men det glemte jeg å sjekke. Det som var litt rart var at de i informasjonsfilmen de sendte før visningen oppga at man kunne lade bilen hjemme inntil 36 km/time. Det stemmer jo ikke med 11 kW, men mindre den har et høyt forbruk og ladetap.

Orbit

Sitat fra: Orbit på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:03
Bilene som vises i Norge nå er med tyske spesifikasjoner. Følgende ladekabler er med (samme som på bildet tidligere på tråden):

  • 3-fas 20A (i praksis 16A) type-2 kabel, dvs opptil 11kW
  • "Hjemmelader" med utbyttbar plugg på veggsiden. 3x16A EVSE, dvs 11kW, mens det følger med utbyttbar 32A rød CEE og schuko. For å koble til 11kW rød CEE må en derfor ha en overgang, evt også for blå CEE.
Teknisk sjef for Audi Norge sa det kommer en egen konfigurasjon til Norge, med 32A blå CEE i stedet for rødstikk. Men det blir mulig å velge rød som et alternativ ved bestilling. Av annet ladeteknisk blir ladeluke på begge sider (11kW) tilgjengelig umiddelbart, mens dobbeltlader (22kW) er et halvår unna. Med dobbeltlader må en også uansett velge dobbel ladeluke.

Vet ikke om det da er samme ladekontroller i Norge og Tyskland, eller noen form for lasking i det blå adapteret.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Pingle

#18
Sitat fra: TM på onsdag 24. oktober 2018, klokken 05:43
Jeg går ut fra at den også kan lade med 32A 1-fase med Type 2 kabel, men det glemte jeg å sjekke. Det som var litt rart var at de i informasjonsfilmen de sendte før visningen oppga at man kunne lade bilen hjemme inntil 36 km/time. Det stemmer jo ikke med 11 kW, men mindre den har et høyt forbruk og ladetap.
Audi angir 7,2 kW (32A tofase) med 34 km rekkevidde på ladesiden sin. https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/ladekonsepter.html
Om dette tyder på annen rekkevidde eller om 220v eller 230v ligger til grunn, vet jeg ikke.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

turfsurf

Sitat fra: Pingle på onsdag 24. oktober 2018, klokken 09:30
Audi angir 7,2 kW (32A tofase) med 34 km rekkevidde på ladesiden sin. https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/ladekonsepter.html
Om dette tyder på annen rekkevidde eller om 220v eller 230v ligger til grunn, vet jeg ikke.
Med ladetap gir det ett forbruk på under 200Wh/km. Lovende i så fall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Det betyr  vel at man med et 230V anlegg kan installere en 3-fas 16A kurs med blå industrikontakt og benytte den medfølgende ladekabelen og få ca 34 km/ time (7.2 kw)

Pingle

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. oktober 2018, klokken 09:47
Sitat fra: Pingle på onsdag 24. oktober 2018, klokken 09:30
Audi angir 7,2 kW (32A tofase) med 34 km rekkevidde på ladesiden sin. https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-elbil/ladekonsepter.html
Om dette tyder på annen rekkevidde eller om 220v eller 230v ligger til grunn, vet jeg ikke.
Med ladetap gir det ett forbruk på under 200Wh/km. Lovende i så fall.
Joda. Det gjenstår å se om det er reelt forbruk, epa, wltp, nedc eller hypermiling som ligger til grunn.
Ref forbruks- og rekkeviddetråden for ipace:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40558.480
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Pingle

Sitat fra: TM på onsdag 24. oktober 2018, klokken 09:58
Det betyr  vel at man med et 230V anlegg kan installere en 3-fas 16A kurs med blå industrikontakt og benytte den medfølgende ladekabelen og få ca 34 km/ time (7.2 kw)
Vil vel gjette på at det er noe sånt de tenker på:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/wallbox-single-7-4kw

Siden trefasenett er noe som ikke er vanlig uten transformator.

Men når jeg har begge mulighetene: vil dere anbefale å trekke trefase i tillegg til enfase, når vi likevel skal ha inn elektriker? Jeg har forstått at jeg må søke om alt over 20A enfas her, så jeg holder meg lavt, enn så lenge, men vil helst ikke låse meg helt.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Trond.m

Man kan da få 3-fas på IT nett uten trafo, eller har jeg misforstått noe ?. Det er jo heller ikke nødvendig med type 2 ladestasjon, hvis man bruker den ladekabelen aom følger med, med blå eller rød industrikontakt (hhv 7.2 eller 11 kw). 11 kw krever imidlertid TN nett, 400V. Noen som er god på el. og kan bekrefte dette ?

Orbit

Du kan få "norsk" 3-fas på IT-nett, men da dette er såpass uvanlig globalt er det ikke med i standarden og dermed heller ikke støttet av noen biler.

Du kan bruke Audi sin medfølgende lader på rød/blå industrikontakt, men da på dedikert kurs med jordfeilvern type B. Eksisternde kurs uten dette regnes som bruksendring dersom den tas i bruk til regelmessig lading, og derfor ikke tillatt. Dersom du uansett må legge opp ny kurs, er industrikontakt + jordfeilvern bare marginalt rimeligere enn de billigste ladestasjonene med innbygd jordfeilvern. Så derfor er type-2 å anbefale dersom du trenger nyinstallasjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jamez

Sitat fra: Pingle på onsdag 24. oktober 2018, klokken 10:43
Men når jeg har begge mulighetene: vil dere anbefale å trekke trefase i tillegg til enfase, når vi likevel skal ha inn elektriker? Jeg har forstått at jeg må søke om alt over 20A enfas her, så jeg holder meg lavt, enn så lenge, men vil helst ikke låse meg helt.

Få lagt opp 3-fas kabel først som sist, minst 6 kvadrat. (4g6)
Da har man muligheter for lastbalansering om man lader med 1-fas og bedre muligheter for oppgradering senere. Kabelen utgjør en liten del av prisen uansett.
Er fullt lovlig å sette på mindre sikring på en kabel som tåler mer også.

shb

Muligens jeg skal beholde en av UMC'ene fra Tesla. Har 1 ekstra, å selge bilen uten den røde 16A. Da kan jeg lade med 11 kW hjemme.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Trond.m

Jeg mener å ha lest at e-tron ikke benytter varmepumpe. Det kan vel ikke stemme ? Dette nyhetsbrevet fra Volkswagen USA skriver jo noe annet. Det er offisiell informasjon etter at den bilen er lansert og det er vel ikke forskjell på US og Europa modell på dette punktet ? Jeg kan ikke se noe tilsvarende dokument fra Audi sin europeiske presseportal. Nå som bilen er i produksjon så burde det komme litt mer teknisk informasjon enn det som ligger på Audi.no.

https://www.volkswagenag.com/en/news/2018/09/Electric_goes_Audi.html

«In addition to aerodynamics, thermal management has an important role to play. The standard equipped heat pump uses the waste heat from the electrical components – up to 3 kW of the actual power loss are used for cabin heating and air conditioning as well as cooling the electric motor. Depending on ambient temperature, the heat pump's design at can help contribute to the Audi e-tron range by up to ten percent. Highly flexible thermal management also allows fast direct-current charging to help maintain a long battery operating life and repeatable road performance»


Orbit

Tidligere grublet på her, uten at jeg tror fasitsvaret er kjent ennå.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

zbk

Beskrivelsen indikerer vel mer en varmeveksler enn en varmepumpe, men svaret kommer vel om ikke altfor lenge.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA