Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi e-tron - Tekniske løsninger

Startet av Amatøren, lørdag 20. oktober 2018, klokken 11:27

« forrige - neste »

Amatøren

Sett en del bilder og videoer nå. En sak som slår meg og som jeg mener er helt utrolig:

Egen hendel for cruise controll..............!

På Sharanen (2014) hadde vi en slik hendel nedenfor blinklyshendelen. På konas Caravelle (2016) så var cruise control styring "endelig" på rattet (multifunksjonsratt). Det kom på Sharan etter hvert også (2016?).

Å få kontoll av ACC på rattet var en "befrielse i hverdagen" og en virkelig forbedring. Fremgang i utviklingen!

Og så sitter jeg her å ser at Audi lager ny bil med en slik "antikvarisk" løsning med en ekstra hendel til ACC..... :-1:


Hvor ble det av "Vorsprung Durch Technik"?



Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt VW e-Golf (01.2019?)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Håvar

Dette er nok mest personlige preferanser.
På gamlebilen (passat) hadde jeg en hendel like under blinkhendelen. Med den endret jeg raskt innstilt hastighet, og jeg visste akkurat hva jeg hadde stilt acc inn på uten å se på instrumentpanelet.
I e-golfen må jeg først kjenne etter om jeg har fingrene på rett knapp, for så å se i displayet om rett hastighet er blitt satt.

Det gamle systemet synes jeg er overlegent rattbetjening, så jeg ønsker Audi sin løsning velkommen.
Som sagt, dette går nok på preferanser. Jeg har store hender og lange fingre, og behøver ikke å flytte grepet for å justere acc via en hendel
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Øyvind.h

Hadde cruise på rattet i Leaf. Den løsningen likte jeg dårlig sammenlignet med spak på Teslaen.

Men ang topic - noen som vet hvordan hengerfeste ser ut? Elektrisk innfellbart?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

Noen som har oversikt over pakkene for førerstøtte/cruise control på Audi? Hva er nødvendig og hva er inkludert?
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på lørdag 20. oktober 2018, klokken 11:27
Sett en del bilder og videoer nå. En sak som slår meg og som jeg mener er helt utrolig:

Egen hendel for cruise controll..............!

På Sharanen (2014) hadde vi en slik hendel nedenfor blinklyshendelen. På konas Caravelle (2016) så var cruise control styring "endelig" på rattet (multifunksjonsratt). Det kom på Sharan etter hvert også (2016?).

Å få kontoll av ACC på rattet var en "befrielse i hverdagen" og en virkelig forbedring. Fremgang i utviklingen!

Og så sitter jeg her å ser at Audi lager ny bil med en slik "antikvarisk" løsning med en ekstra hendel til ACC..... :-1:

Tja. Vi har en Leaf som har CC-styring på rattet og en Tesla som har den på spak. Jeg må si jeg helt klart foretrekker spak-løsningen. Den er lettere å betjene uten å flytte blikket, på rattet er det for mange andre knapper i tillegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Vel, forskjellige meninger. Det er jo bra at vi ikke er like også.

Har vendt meg til å ha det på rattet. Trenger ikke flytte blikket (litt i starten) og trenger ikke å flytte hånden for å justere hastighet.

Som en kollega sa om en Audi han hadde og jeg gjorde det samme noen ganger på Sharanen vi hadde:

Det ble noe blinking med fjernlys og blinklys da man noen ganger tok feil spak.

Nei, på rattet er best ut fra min mening, men som skrevet, vi er forskjellige.  ;D
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amatøren

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. oktober 2018, klokken 14:02
.... på rattet er det for mange andre knapper i tillegg.

Ja, jeg syntes det er ekstremt mange (unødvendige?) knapper på rattet til e-tron.

Mye enklere og stilrent ratt i e-Golf og Caravelle.

Er vel nødvendig med så mange når faste knapper forsvinner fra dashbordet og midtkonsollen.

Bare det at det ikke er knapper for bytte mellom slikt som radio, NAVI, telefon, og lignende på e-Golf, men må via meny for så få opp touch punkter (som man gjerne må se bort på for å treffe riktig - trafikksikkert....  :o ) og ikke fysiske knapper man kjenner kantene, på synes jeg er noe dritt!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JorEl

Har E-golf og er fornøyd med knappene..Alt blir en vane når man har hatt bilen en stund, er min mening.
Ser ikke noe problem med en hendel, bare det ikke er flere funksjoner slik at det blir interne misforståelser i hodet mitt ::)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Svolar

Kan en stille inn i bilen når lading skal foregå?

Håvar

Sitat fra: Amatøren på lørdag 20. oktober 2018, klokken 14:37
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. oktober 2018, klokken 14:02
.... på rattet er det for mange andre knapper i tillegg.

Ja, jeg syntes det er ekstremt mange (unødvendige?) knapper på rattet til e-tron.

Mye enklere og stilrent ratt i e-Golf og Caravelle.

Er vel nødvendig med så mange når faste knapper forsvinner fra dashbordet og midtkonsollen.

Bare det at det ikke er knapper for bytte mellom slikt som radio, NAVI, telefon, og lignende på e-Golf, men må via meny for så få opp touch punkter (som man gjerne må se bort på for å treffe riktig - trafikksikkert....  :o ) og ikke fysiske knapper man kjenner kantene, på synes jeg er noe dritt!

Enig, selve layouten synes jeg var et tilbakesteg ved overgangen til Golf FL fra den gamle multimediaenheten med fysiske knapper på hver side. Gode touch skjermer er fint, men kan ikke erstatte de mest brukte fysiske knappene i kombinasjon den motoriske hukommelsen til fingrene
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Amatøren

Kanskje krav om fysiske knapper burde inn i EURO NCAP vurderingen for å få topp score?

Er vel ikke bare kollisjons sikkerhet og påkjørsel av fotgjengere som teller, det er vel hjelpesystemer som ABS antiskrens, "City stop" og lignende som også er med i beregningen. Hva med fysiske knapper for å forhindre/minimere det å flytte fokus bort fra trafikkbildet?

Ble vel litt vel OT fra meg nå. Tråden var ment for de forskjellige tekniske løsningen man oppdager på e-tron. :-X
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trond.m

Tok et bilde av ladekontrolleren på ladekabelen. Ganske stor og tung, men så støtter den jo opp til 11 kW. Det er vel ikke noe problem å bruke denne til daglig lading, hvis man installerer en 400V 20A, 3-fas kurs med B-vern ? Kan man da installere 32A rød industrikontakt og koble ladekabelen til direkte uten adapter ?

Snart-i3

Ja. Må velge i bilen, evt på ladekontrollen, at den ikke skal trekke mer enn 20A.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Trond.m

Sitat fra: Snart-i3 på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 21:02
Ja. Må velge i bilen, evt på ladekontrollen, at den ikke skal trekke mer enn 20A.
Styrer ikke laderen i bilen dette selv, for laderen i bilen er jo bare 3x 16A i standard-utgaven?

Orbit

Riktig. Kabelen vil gi 16A pilotsignal, og da trekkker ikke bilen mer enn dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA