Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeluke vil ikke lukke seg / gå i lås

Startet av sebjorn, fredag 19. oktober 2018, klokken 23:42

« forrige - neste »

sebjorn

Hei,

Har nettopp kjøpt en brukt e-Up, 2015 mod. Etter lading skal jeg lukke igjen selve ladeluken, men den vil ikke lukke seg helt slik at den er i flukt med karosseriet. Går ikke "i lås" / "i lukket tilstand". Vil anta at det skal være en slags lukkemekanisme som hindrer at den "henger og slenger" på gløtt?

Er det noen som vet hva det kan skyldes?

mvh
Sebjørn

srolvag

Er ikke noe lås på den. Er selve dekslene til begge kontaktene helt på plass før du lukket luken?
Aldri opplevd dette på min 2015 modell.
Hyundai Ioniq 5 2023
VW E-Up! 2017
Tesla Model 3 LR RWD - Mandagsbil - Solgt 2020
VW E-Up! 2015 - Solgt 2019

sebjorn

Hei, takk for svar.

Jeg er vant med (fra andre biler) at man presser lett på samme sted som man åpner lokket. Så går den «i klikk». Det fungerer tydeligvis ikke her.

Jeg fikk lukket nå ved å presse forsiktig og bestemt med håndflaten på hele lokket. Da ligger den i flukt med karosseriet. Men den sitter utrolig løst og skal veldig lite for at den går opp igjen.

Finnes det virkelig ingen «klikk» eller liten magnet eller noe som skal holde den litt på plass i lukket tilstand?

Amatøren

#3
Som skrevet over så er det ikke lås på e-up! lokket (det ytterste).

Det som forårsaker at dert spriker litt er de plast "snorene" til beskyttelses lokkene innenfor. Når det blir kaldere i været blir de stive og står ut så de kommer i veien for det ytterste lokket. Fjæren på det er ikke sterk nok for å presse inn. Det er jo en fossilbil som er redesignet for elbilproduksjon og dermed er luken til fossilbilen sannsynligvis brukt umodifisert. Dermed fungerte det OK inne i en utviklingsavdeling i 20-25 plussgrader (og varme sommerdager), men får problemer i kulden.

Vi trodde først det var feil på vår nye 2017 modell, men de fant ikke feil når bilen var inne på verksted (var inne for annet arbeid). Da datteren vår skulle hente den så var de greie og hadde satt den ute på lading (vinter) før henting. Samme problem. Da ble servicesjef og mekaniker med ut og sjekket og de så da hva problemet var.

Fungerte fint i sommer igjen, men nå begynner det å sprike litt igjen. Hadde Volkswagen brukt myk snor og ikke den stive faststøpte så ville ikke problemet vært der.


Når det er sagt så vil jeg komme med en liten advarsel:

Nettopp fordi lokket ikke har den låsemekanismen ved å trykke det litt ekstra inn (slik som på e-Golf) eller låsing via sentrallåsen (slik som på f.eks Sharan) så er det veldig fort gjort å "spyle det av" med høytrykksspyler.

På siden med ladeluken spyl alltid på skrå forfra og bakover langs bilen ikke gå rundt bilen bak og spyl forover på ladeluken.

Får strålen tak i ladeluken så svekkes den og vil til slutt brekke av. Det er flere her på forumet som har skrevet om avbrukkede ladeluker av diverse årsaker. Bruk av høytrykksspyler kan jo være en medvirkende årsak, uten at jeg påstår det bastant.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sebjorn

Takk for god forklaring. Er klar over at det er noen enkle / billige løsninger på denne bilen, og dette er da en av de.

Det er slik at ladeluken noen ganger hopper ut når man lukker igjen bagasjeluken. Så skal ikke mye til.

Høres plausibelt ut at fjæra er svekket av de tre års bruk frem til vi kjøpte den om den er litt dårlig i utgangspunktet.

Bra tips / advarsel mtp spyling!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA