Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla stanser salget av FSD opsjonen

Startet av sims, fredag 19. oktober 2018, klokken 09:32

« forrige - neste »

sims

FSD opsjonen er ute av konfiguratoren for alle biler, men kan bestilles "off menu" for en ukes tid fremover

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-removes-full-self-driving-fsd-option-from-design-studio.132482/#post-3132899

Hvis vi ser på det som tidligere er sagt om FSD pakken og bruken av et fremtidig "Tesla Network" for selvkjørende taxitjeneste, så tenker jeg at det vil være mer naturlig å relansere FSD opjsonen som en abonnementstjeneste, evt med en betaling pr kilometer - men da til en pris for eieren som er "betydelig mindre enn taxi eller uber". Hvorfor? La oss si at Tesla faktisk klarer å implementere en FSD løsning med app som virker "98 % av tiden". Da vil det fremdeles være mange situasjoner der noen må gripe inn. Jeg tenker da at de vil være nødt til å ha en egen organisasjon for Tesla Network, med operatører a la de som styrer en flåte av droner f.eks. Da vil man jo ha en faktisk kostnad pr kjørte km for FSD (der sjåføren ikke er ansvarlig), og det vil være mer naturlig å fakturere pr kjørte km.

Tanker? (Full disclosure: Jeg forhåndsbetalte FSD pakken hovedsakelig av denne grunnen. Full FSD for 25knok er/var en bargain gitt at det faktisk blir implementert. Nest beste Tesla deal var forøvrig 8års service pakken m deler som de solgte noen år tilbake, prisen var for god til å være sann ;D ).

keepitsimple

Dette er veldig interessant. Jeg tenker det er pga. Tesla har forstått at du trenger MYE mer beregningskapasitet enn det som sitter i bilene nå. Så det vil bli veldig dyrt for dem å oppgradere alle biler med nåværende hardware.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at FSD opsjonen kommer tilbake med en gang Teslas autopilot-datamaskin blir standard.

Det som er med dagens FSD-opsjon er at de lover at de skal bytte ut datamaskinen på et senere tidspunkt kostnadsfritt. Da får de ikke den profitten på opsjonen de helst skulle hatt. Og da er det bedre å få lesset disse kostnadene over på de kundene som ønsker FSD, når opsjonen reintroduseres. I dag er det vel 40k etter kjøp - de ekstra 15k dekker nok kostnadene, mens når de selger den til 25k så får de bare inn 10k etter datamaskin-byttet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Har også mest tro på at det er fordi den nye AP-maskinen ikke er klar enda, og at det derfor er dårlig business å selge FSD nå, når de allikevel vet at de MÅ bytte ut hardwaren kostnadsfritt kort tid etter utlevering.

o.b.lix

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:51
I dag er det vel 40k etter kjøp - de ekstra 15k dekker nok kostnadene, mens når de selger den til 25k så får de bare inn 10k etter datamaskin-byttet.

Nja, når de selger i ettertid, må de også betale MVA av beløpet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sn187

Hoi.. dette ble vanskelig! Jeg har en Model X i bestilling, og har fortsatt mulighet til å legge til FSD. Hmm.. kjøpe eller ikke kjøpe? Ikke lett!

Er det noen som vet om prisen på installasjon/aktivering etter levering pleier å endre seg, eller er denne "låst" i bilens levetid?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: o.b.lix på fredag 19. oktober 2018, klokken 12:44Nja, når de selger i ettertid, må de også betale MVA av beløpet.
Sant nok. Ca 8000 kroner går vel til mva. Men Tesla har da fortsatt 7000 kroner til å dekke bytte av datamaskin. Det dekker nok ikke hele kostnaden, men mer enn det 0 kroner gjør.

Fullt mulig kjøp av FSD i etterkant av leveranse går opp i pris, men om det skulle gjøre det, så vil jeg *anta* at man får f.eks 1 uke til å kjøpe til gammel pris. Tesla har som regel vært ganske medgjørlige sånt sett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cirion

Hva koster en DrivePX og når klarer de å levere inhouse løsningen...

Er nok lite lønnsomt å kjøpe flere DrivePX nå hvis inhouse løsningen er rett rundt hjørnet.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. oktober 2018, klokken 12:59

Fullt mulig kjøp av FSD i etterkant av leveranse går opp i pris, men om det skulle gjøre det, så vil jeg *anta* at man får f.eks 1 uke til å kjøpe til gammel pris. Tesla har som regel vært ganske medgjørlige sånt sett.
FSD i etterkant har jo allerede gått opp i pris en gang, men Tesla har sagt at de som kjøpte uten før prisøkningen skal få FSD til gammel pris. Så de gjør nok tilsvarende neste gang og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: sn187 på fredag 19. oktober 2018, klokken 12:51
Hoi.. dette ble vanskelig! Jeg har en Model X i bestilling, og har fortsatt mulighet til å legge til FSD. Hmm.. kjøpe eller ikke kjøpe? Ikke lett!

Utgjør ikke mye på totalprisen tenker jeg, men å måtte ut med 40-50k i etterkant i en slump blir noe helt annet. Og nå har jo Tesla annonsert HW3. Tenk på det som at du kjøper dagens bil med oppgradering om ett års tid inkludert.

Når jeg bestilte med FSD tidlig 2017 gamblet jeg på at det kom differensierende features (ikke nødvendigvis level 5) og ny hardware etter hvert, som vil være verdt de 21k jeg betalte da. Nå ser det ut til at det vil holde stikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthoring

Jeg valgte uten FSD for et år siden, men ville helt klart valgt det med hvis jeg hadde bil i bestilling nå.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

HKS

Sitat fra: Cirion på lørdag 20. oktober 2018, klokken 05:11
Hva koster en DrivePX og når klarer de å levere inhouse løsningen...

Er nok lite lønnsomt å kjøpe flere DrivePX nå hvis inhouse løsningen er rett rundt hjørnet.
Tesla har allerede en "inhouse" løsning... De har lagd sin egene versjoner av Drive PX2.

AP 2.0: 1x Tegra X2 + 1x GP106 dGPU (mye til felles med GeForce GTX 1060)
AP 2.5: 2x Tegra X2 + 1x GP106 dGPU (mye til felles med GeForce GTX 1060)

Nvidia sin versjon av Drive PX 2 (AutoChauffeur) komer med to stk. dGPU, med mer GPU-minne. Nvidia brukte også ofte GP104 (GeForce GTX 1080).


Jeg hadde fremdeles ikke valgt FSD på noen Tesla per dags dato. Jeg har fremdeles ingen tro på at Tesla klarer full selvkjøring med de mangelfulle sensorene de har på bilene.
Tesla Model 3 Long Range

Schjell

Eg har også bestilt ein X med levering i desember. Eg hadde ein P100D demobil på lån for å teste, denne hadde "alt". Når eg kjørte rundt i bymiljøet så opplevde eg autopiloten for rattet som veldig tvilsom ned unntak av adaptiv cc som var bra. Det eg vil fram til er at på langkjøring på godt merka vegar så er kanskje FSD realistisk, men i Norge med snø og veiarbeid som forårsaker mangelfull merking så vil den neppe funke i praksis. Sjølv med LIDAR så ville dette vore veldig vanskelig på mange norske vegar. Demobilen ville ved eit par anledningar i grøfta når stripene i vegen opphørte samt at den drog midlertidig litt over mot høgre på motorveien kvar gong eg kjørte forbi en avkjørsel, den ville sannsynlegvis følge merkinga på høgresida av bilen. Også er eg litt skuffa over at demobilen ikkje gjenkjente fart avlest på skilt med kamera, men brukte data frå kart som dei fleste andre. Den ignorerte eksempelvis skilt som viste midlertidig 50 sone og holdt heller 90 som ligg i databasen. Uansett så gler eg meg som en unge for å få bilen, men er veldig i tvil på om eg skal betale 42k for å få adaptiv cc.

CaZpaH

Du får jo AP med på de 42k da. Jeg er ikke i tvil. Etter å ha kjørt med AP i kø så er noe annet uaktuelt og absolutt verdt de 42k...
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

mthoring

Uten tvil verdt det for meg og, var uten fungerende AP en ukes tid pga en feil nylig og da merket jeg hvor mye jeg egentlig hadde brukt det. Hadde jeg kunnet ombestemt meg så ville jeg lett flesket til med FSD også. Blir kjedelig den dagen det kommer features der som jeg blir foruten 8-)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA