Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 mid range lansert

Startet av geear, fredag 19. oktober 2018, klokken 07:01

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: model3citizen på fredag 19. oktober 2018, klokken 19:47
Temperaturen var i regionen 18-20 grader vs. 28 grader. I dette spekteret opplever man ikke store forskjeller i forbruk. Eneste spørsmålet er om det går mer strøm å varme opp fra 18-20 grader til 22 grader, enn å kjøle ned fra 28 grader til 23 grader. Ved 28 grader er også lufta marginalt tykkere.
Jaha? Det strider mot lærdom fra ingeniørstudiene mine, som tilsier at jo høyere temperatur jo lavere tetthet...

Du mister også flere prosent kapasitet på batteriet av de ti gradene forskjell, men varmeutviklingen under bruk, samt aktiv varming av batteriet, vil såklart utjevne dette noe, men det er også energi som går til å kompensere for lavere temperatur. Er det ikke 40 grader som er normal driftstemperatur på Tesla sine batterier? 30 grader i range mode? Vet ikke hva Hyundai opererer med.

turfsurf

Motsatt. Batteriet blir varmere med range mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. oktober 2018, klokken 16:38
Motsatt. Batteriet blir varmere med range mode.
Varmere på sommeren fordi kjøling er redusert. Men også kaldere på vinteren fordi oppvarming en er redusert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

GOS

Sitat fra: gr på mandag 22. oktober 2018, klokken 15:22
Sitat fra: model3citizen på fredag 19. oktober 2018, klokken 19:47
Temperaturen var i regionen 18-20 grader vs. 28 grader. I dette spekteret opplever man ikke store forskjeller i forbruk. Eneste spørsmålet er om det går mer strøm å varme opp fra 18-20 grader til 22 grader, enn å kjøle ned fra 28 grader til 23 grader. Ved 28 grader er også lufta marginalt tykkere.
Jaha? Det strider mot lærdom fra ingeniørstudiene mine, som tilsier at jo høyere temperatur jo lavere tetthet...

Du mister også flere prosent kapasitet på batteriet av de ti gradene forskjell, men varmeutviklingen under bruk, samt aktiv varming av batteriet, vil såklart utjevne dette noe, men det er også energi som går til å kompensere for lavere temperatur. Er det ikke 40 grader som er normal driftstemperatur på Tesla sine batterier? 30 grader i range mode? Vet ikke hva Hyundai opererer med.


Med Range Mode off så starter Tesla'en å kjøle batteriet ved 35 grader (mener jeg å huske), mens det med Range Mode on så starter det først å kjøle batteriet ved 40-41 grader.

Under normal kjøring (Range Mode Off) så vil forbruket være høyere når en kjøre i 28 graders utetemperatur enn 18 grader både fordi det krever mer energi å holde batteriet og kupen på idelle /levelige temperaturer.   
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

geear

#49
Men luftmotstanden er høyere ved 18 enn 28, uten at jeg har sett på hva det utgjør i forbruk.

Vi vet vel heller ikke hvordan Kona håndterte batteriet under denne turen, i Eco (og klima kun på fører).

Strøm Tycoon

Sitat fra: gr på mandag 22. oktober 2018, klokken 15:22
Sitat fra: model3citizen på fredag 19. oktober 2018, klokken 19:47
Temperaturen var i regionen 18-20 grader vs. 28 grader. I dette spekteret opplever man ikke store forskjeller i forbruk. Eneste spørsmålet er om det går mer strøm å varme opp fra 18-20 grader til 22 grader, enn å kjøle ned fra 28 grader til 23 grader. Ved 28 grader er også lufta marginalt tykkere.
Jaha? Det strider mot lærdom fra ingeniørstudiene mine, som tilsier at jo høyere temperatur jo lavere tetthet...

Du mister også flere prosent kapasitet på batteriet av de ti gradene forskjell, men varmeutviklingen under bruk, samt aktiv varming av batteriet, vil såklart utjevne dette noe, men det er også energi som går til å kompensere for lavere temperatur. Er det ikke 40 grader som er normal driftstemperatur på Tesla sine batterier? 30 grader i range mode? Vet ikke hva Hyundai opererer med.

Det har du rett i, vet ikke hva jeg tenkte.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:23
På S/X var AWD mer effektiv, men det er fordi RWD hadde en stor trefase induksjonsmotor bak. Med en mindre og mer effektiv induksjonsmotor foran var det mulig å redusere bruken av motoren bak, og dermed redusere forbruket.

Model 3 har en svitsjet reluktansemotor med permanentmageter bak, som er et ganske effektivt motordesign. AWD legger til en induksjonsmotor foran, som er mindre effektiv en motoren bak, og dermed ikke hjelper på forbruket. Hovedpåvirkningen på forbruket av AWD er vektøkning.

Selv om motoren kan spinne relativt fritt vil det fortsatt være drivverkstap. Dette tror jeg fort kan være en større bidragsyter til tap ved "steady state" motorveikjøring enn vektøkningen.

jlan

Sitat fra: emurof på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:53
Er det ingenting de kan gjøre for at AWD blir mer effektiv (får bedre rekkevidde) enn RWD på Model 3? Jeg ville jo tro at det ville lokke flere til å velge AWD.
Lengre rekkevidde får vel AWD fordi den har større batteri, men mer effektiv enn RWD kan den vel ikke bli i den konfigurasjonen, for de må bruke den bakre motoren som hovedmotor. Denne motortypen er mer effektiv når den trekker, men på grunn av magnetene vil den bremse litt hvis den blir koblet ut. Induksjonsmotoren foran bremser veldig lite når den kobles fra, men som model3citizen påpeker vil jo drivverket rotere.  I prinsippet kan de introdusere "Free Wheeling Hubs" slik at drivverket foran kan kobles helt ut, men det kommer de ikke til å gjøre (det er kanskje mer aktuelt for Jaguar, som ser ut til å slite med to PM motorer).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

N0ya

Så da blir det noe slikt om en sammenligner modellene?

Model 3 SR: USD 35.000 - EPA 210 miles
Model 3 MR: USD 46.000 (inkl. PUP) - EPA 260 miles
Model 3 LR: USD 53.000 (inkl. PUP & AWD) - EPA 310 miles

Siden jeg uansett kunne tenkt meg PUP blir merkosten ved å velge MR fremfor SR+PUP; USD 6.000. For denne nette sum får jeg 50 miles mer EPA-rekkevidde, kan det stemme?

Kommer "Destination & doc fee" på USD 1.200 i tillegg ved estimering av pris?
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White
2015 Fiat 500e Volare Blue

emurof

Det var da voldsomt til prisjustering hele tiden.

Måkemannen

#56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:23
På S/X var AWD mer effektiv, men det er fordi RWD hadde en stor trefase induksjonsmotor bak. Med en mindre og mer effektiv induksjonsmotor foran var det mulig å redusere bruken av motoren bak, og dermed redusere forbruket.

Model 3 har en svitsjet reluktansemotor med permanentmageter bak, som er et ganske effektivt motordesign. AWD legger til en induksjonsmotor foran, som er mindre effektiv en motoren bak, og dermed ikke hjelper på forbruket. Hovedpåvirkningen på forbruket av AWD er vektøkning.

Dumt spørsmål: Man kan ikke slå av frontmotor? (Slå av firhjulstrekket)

Hm.. ser nå at det allerede er svart på.

ruslebiff

Skal visst være mulig (eller komme etterhvert) mulighet for å skru av frontmotor på TM3 performance iallefall.

Under kjøring hvor det ikke trengs begge motorene skrur den seg nok av selv på samme måte som på TMS/TMX.

geear

Vil tro software allerede lar frontmotoren freewheele når det ikke er behov for den, det er derfor de har valgt induksjonsmotor foran. i-Pace har permanentmagnetmotor både foran og bak, noe som kan være en av årsakene til høyt forbruk.

Men hadde vært kult å kunne slå frontmotoren helt av på P-utgave, manuelt.  :police:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA