Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 mid range lansert

Startet av geear, fredag 19. oktober 2018, klokken 07:01

« forrige - neste »

geear

Kun rwd og $45000.

Long range kun dual motor.

Short range om 4-6 mnd, men det lukter at de som håper på dual motor short/mid range må vente lenge.

https://electrek.co/2018/10/18/tesla-model-3-mid-range-battery-pricing-structure/

krister461

Prisen er vel også inkludert premium-pakken.

MyMuffin

Håper de klarer å få til Dual motor på mid range og standard battery etterhvert. 
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

HKS

Hvit interiør er også tilgjengelig for alle konfigurasjoner nå (var eksklusivt for Model 3 Performance).
Tesla Model 3 Long Range

geear

Jeg har en sneaking suspicion om at Tesla vil holde dual motor tilgjengelig kun på long range også i fremtiden, for å redusere antall alternativer og holde kosten nede. Vil tro det finnes en del nordmenn som har håpet på billigst mulig firehjulstrekker, men vi får se...

jorgror

Det virker som mitt ønske med long range og rwd aldri kommer til Europa Så må vel bli AWD


Sent from my iPhone using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

JorEl

På sikt kan alt skje. Jeg vil ha mid range med dual motor. Kona skal ha hvite seter. Da blir vi kvitt treplanken. Venter også på luftfjæring, jeg. Letter å vente når man allerede har elbil ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Luftfjæring gjør susen med tunglastet bil, og det å kunne heve/senke er en fin gadget, men for den gjennomsnittlige kjøreopplevelsen betyr luftfjæringen lite og ingenting, og byr som regel på høyere vedlikeholdskostnader enn stål. Det høres mye flottere ut enn det er...

Ahm

Jaja da ble det plutselig mye lettere for meg å velge. Siden jeg ønsket mest mulig rekkevidde for lavest mulig pris (trenger ikke awd) så blir det niro på meg og ikke m3. Dette var den dråpen som skulle til for at begeret ble fullt for meg når det gjelder tesla. Jeg har trua på firmaet men synes lanseringen av m3 har vert helt feil. Synd, for LR uten awd så veldig lovende ut.

Mazzbot

Mye kan skje til vi får leveringer her i Norge , for min del hadde jeg håpet på LR med RWD. Uansett så tror jeg det blir en bra bil med lading klargjort for 200kw , regner med mid range også kan der når supercharger V3 kommer ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

daktari

Mid Range
Acceleration 5.6 seconds 0-60 mph
Range 260 miles EPA est. = 416 km
Drive Rear-Wheel Drive
Weight 3,686 lbs

vs

Long Range
Acceleration 4.5 seconds 0-60 mph
Range 310 miles = 496 km
Drive Dual Motor All-Wheel Drive
Weight 4,072 lbs
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rolf Gjerdsjø

#11
Sitat fra: gr på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:04
Luftfjæring gjør susen med tunglastet bil, og det å kunne heve/senke er en fin gadget, men for den gjennomsnittlige kjøreopplevelsen betyr luftfjæringen lite og ingenting, og byr som regel på høyere vedlikeholdskostnader enn stål. Det høres mye flottere ut enn det er...

En stor +1 på akkurat den. Fikk dessuten høre at Model S med stålfjærer ville slå nedi OVER ALT, fordi den er så lav. Nå, et drøyt år inn i eierskapet, har det ennå ikke skjedd. Så voldsomt lav er den faktisk heller ikke, de fleste biler med tilsvarende akselavstand (unntatt SUV) har faktisk lavere bakkeklaring også. Var inne på tanken å kansellere bilen og bestille ny da det ble standard, men fant ut at det faktisk ikke spiller noen rolle. Selv på hytteveien i Tuddal. ;)

Men det var besides the point. Personlig kommer jeg ikke til å vente på, eller betale ekstra for evt. luftfjæring på Model 3 heller. Men synes denne "midrange" var interessant forsåvidt, 260 miles er jo egentlig i praksis ganske likt som "gamle" S75 også. Når man ser mengden S75 der ute, så er nok denne aktuell for ganske mange. At LR kun blir AWD spiller for meg personlig liten rolle (da denne er planen uansett), men ser vel dette mest som et forsøk på å differensiere toppmodellene samtidig som de må strømlinjeforme produksjonen enda mer.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

daktari

Skal vi gjette litt på batterikapasiteten? LR har 80 kWh brutto, stemmer det?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Med 1672 kg for MR RWD, og 1730 kg for LR RWD, så er det fjernet ca 58 kg med battericeller. Ved 280 Wh/kg så er det 16,24 kWh, eller ca 20,3% av batterikapasiteten. Da er kapasiteten ca 64 kWh.

Med 310 miles rekkevidde for LR og 260 miles rekkevidde for MR, så er det fjernet minst 16,1% av batterikapasiteten. Da er kapasiteten 67 kWh. (Men lavere vekt fører til lavere forbruk, så 67 kWh er trolig for høyt.)

Ser man på cellearkitekturen, så er den 96s46p, altså 4416 celler. Antar man at de fjerner noen celler fra hver gruppe, men beholder batteripakkespenningen, så kan det være snakk om f.eks 96s38p (3648 celler). Det ville være en reduksjon på 17,4%, og en kapasitet på 66,1 kWh. Eller f.eks 96s37p (3552 celler). Det ville være en reduksjon på 19,6%, og en kapasitet på 64,3 kWh.

Jeg tror 64-66 kWh er veldig nært.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:58
Jeg tror 64-66 kWh er veldig nært.

Da er du på linje med tek.no:
https://www.tek.no/artikler/tesla-lanserer-helt-ny-versjon-av-model-3/449081
Sitat
Anslår vi ut fra den oppgitte rekkevidden bør den nye pakken ha en kapasitet på et sted i underkant av 65 kWh, omtrent på nivå med Hyundai Kona Electric og Kias kommende e-Niro.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA