Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster mørkekjøring rund om i landet?

Startet av elektrolux, torsdag 13. oktober 2011, klokken 22:20

« forrige - neste »

elektrolux

#15
Og da har vi lagt skolesettet ut på leieting.no slik at ingen andre med Yamaha MT 125 skal risikere å havne på legevakten i forbindelse med oppkjøring.

I jr. sitt tilfelle har hun kjørt 100 vis av timer på sin egen roadster med ABS bremser og med L på ryggen og meg bak på egen sykkel.

Så skulle hun forsøkte å ta oppkjøring på en Chopper uten ABS bremser, og som hun kun hadde kjørt noen titalls timer på. Det sier seg selv at dette er risikosport. Alle advarer mot ukjente MC, da risikoen for ulykker øker dramatisk når en kjører på en annen MC enn den en er trent til å kjøre.

Håpet mitt er at vi på sikt kan innføre engelske regler for øvelseskjøring slik at ungdommen kan utføre mengdetrening på egenhånd, uten at de må betale for kostbar ledsaker, eller være avhengig av foreldre som kan stille opp og kjøre bak med L på ryggen.

I England kan en selv kjøre fritt med L bak på ryggen i opplæringstiden, og en får på den måten mye bedre trening.

I mitt hode er disse pengene bedre investert i en ny og trygg MC gjerne med ABS.

Omtrent slik jeg trente fra 14 års alderen, men da selvfølgelig uten L bak på ryggen, da her gjaldt det å ikke fange oppmerksomhet fra de sorte og hvite sertifikatnapperene. Kjørte dermed som en prest, og  hadde godt over 1 års erfaring da jeg omsider skulle ta den etterlengtede lappen. Er overbevist om at denne kjøretreningen var med på å holde meg på veien da sertifikatet var i boks, og gasshåndtaket fikk kun 2 stillinger, nemlig av eller fullt på! ;D

Hadde norske myndigheter legalisert slik kjøring er jeg sikker på at vi hadde fått mye bedre sjåfører og redusert kostnadene på sertifikatet betydelig. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minim

Jeg var bort i noe av det samme selv når jeg skulle ta førerkort, men har en annen historie i som viser idiotien i systemet også.

Jeg tok A1 førerkort når jeg var 16år og kjørte sykkel i mange år før jeg tenkte å få oppgradert når jeg var 23år til klasse A. Hadde jeg tatt ny oppkjøring når jeg var 18år så hadde jeg fått klasse A automatisk uten ekstra kjøretimer eller noe annet. Innimellom 16/23år så hadde det kommet nye regler så jeg måtte til med flere kjøretimer og ny teoriprøve. Jeg sa bastant at jeg skulle ha et minimum uavhengig av hva de vurderte meg til og det fikk jeg. Prislappen hos kjøreskolen kom på 12000kr inkl. leie av sykkel til oppkjøring. Da hadde jeg altså førerkort på lett MC og tok oppkjøring på en mellomklasse MC med ca. 20hk (5hk mer enn min lett mc hadde på papiret, 10hk mindre enn den hadde i virkeligheten). Vekten på syklene var også så og si identisk, men lett mcen min var en R-sykkel og mellomklassen som jeg kjørte opp på var en chopper lignende sak med elendige kjøreegenskaper. Pga lang ventetid på oppkjøring og timer på Lillehammer som jeg bodde i så tok jeg timer og oppkjøring på Otta som var 1time og 40minutters kjøring som jeg gjorde på lett MC. For hver kjøretime (45min) hos kjøreskolen så kjørte jeg altså 3timer og 20minutter på privat sykkel. Jeg måtte også ta langkjøring (i alle dager tenker du sikkert nå..) og mange timer med landveiskjøring samt ny teoriprøve. I årene jeg hadde lett MC så var jeg med på flere førerutviklingskurs i regi av NAF-MC på blant annet vålerbanen og rudskogen også samt at jeg brukte sykkel både på sommer og vinter til pendling.

Nå var ikke 12000kr allverden med penger, men det føltes helt komplett idiotisk ut når jeg kjørte sykkel daglig og hadde null utbytte i fra kjøretimene. Jeg kan med hånden på hjertet si at kjørelæreren min lærte meg ingen verdens ting for de 12000kr. Jeg fikk dog oppleve hvor dårlig en utslitt chopper kan være. Jeg hadde en veldig flink kjørelærer når jeg tok A1 førerkortet og før kjøretimene til A-førerkotet så øvde jeg på det jeg husket av de viktige tingene fra den gangen samt det jeg hadde lært på førerutviklingskursene opp igjennom og av banekjøring generelt når det kom til brems, plassering på sykkel, svingteknikk osv..

Jeg konkluderte ihvertfall med at her er det noen som har laget seg et system de gjør gode penger på.
-vw multivan

elektrolux

#17
Mye som skurrer her ja. Kirurgen vi leier ut til måtte sammen med sine legekollega ta førstehjelp i forbindelse med et eller annet kjøregreier. Han sa de som underviste om førstehjelp kunne det de underviste om, men lite annet. Bortkastet tid for en med mangeårig legeutdannelse.

Ellers lar jeg ikke kravet til skolegodkjent sykkel gå uten en skikkelig runde i systemet. Har nå kontaktet en stortingsrepresentant om saken og påklaget første avslaget på klagen min til vegvesenet med dette skrivet:

Viser til avslag på klage med deres referanse 16/136468-4.

Ønsker med dette å ta saken videre i systemet da svaret jeg fikk egentlig bare viser til gjeldende regel.

Jeg viste til at gjeldende regler og praksis førte til skade på jentungen. En skade som kunne vært unngått om vi hadde kunnet brukt egen MC på første oppkjøring. På andre oppkjøring brukte vi egen MC og gjennomførte testen med lovord fra sensor.

Jeg kan ikke se at kravet om å bruke skolesykkel på oppkjøring har noen positiv effekt på sikkerhet

I en oppkjøringsituasjon vil kandidaten stille med MC og starte med en rask gjennomgang av sykkelen. Sensor vil stille med egen MC og komunikasjonsutstyr.

Først skal kjøreferdighetene vises i kjøregård før en kjører ut på offentlig veinett.

Slik jeg har forstått det velger sensor om han kjører bak på egen MC, eller sitter på.

Kandidaten har på dette tidspunktet gjennomgått obligatorisk opplæring på autorisert kjøreskole, og gjerne øvelsekjørt en hel del privat og skal forhåpentligvis bestå slik at de fritt kan kjøre hjem.

Jeg ber om at vegvesenet vurderer om kravet om godkjent skolesykkel er hensiktsmessig. Utstyret på MC'en blir normalt ikke brukt, og kravet påfører kandidaten unødvendige utgifter. Det binder også opp kjøreskolene sine motorsykler slik at de må tas ut av normal opplæringsbruk.

En bedre løsning ville vært mulighet til å søke om å bruke egen MC på oppkjøringen, eventuelt etter vising av sykkelen.

Bruk av egen sykkel vil også være en mer realistisk kontroll på om kandidaten behersker det kjøretøyet henn mest sansynlig skal kjøre på etter at sertifikatet er i boks.

Kandidaten bør kunne velge det kjøretøyet henn er mest komfortabel med. Det vil redusere stress og uheldige situasjoner som følge av det.

Imøteser gjerne argumenter for at kravet om tilleggsutstyr er nødvendig.


I følge infoskrivet som fulgte med avslaget står det et en kan kreve begrunnelse på avslaget, og jeg er spent på begrunnelsen vegvesenet kommer med for å kreve ekstra betjeningshendler som ikke blir brukt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minim

Følger med spent. Jeg kan dog med 110% sikkerhet si deg at svaret i fra byråkratene i dette systemet kommer til å være negativt. Spørsmålet er egentlig kun hvor ensporet negativt det er og hvor mye de overser/unnlater å svare på spørsmålene du har stilt.
-vw multivan

cra

Det er mange rare utslag av reglene, og når det kommer endringer. Tok BE like før det kom nye regler her for et år eller to siden. Et kort teorikurs var det jeg trengte; slapp å ta obligatorisk lastsikringskurs siden jeg hadde C1, da dette kurset inngår i opplæringen for C1. Men for min del er det noe som "henger igjen" fra at jeg tok førerkort som inkluderte 7,5t (det gamle stempelet), så jeg har faktisk ikke noen opplæring på hverken C1 eller lastsikring. Men pengene sparte jeg da, og jeg bruker fornuften og rikelig med stropper når jeg sikrer last.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

kaiat

Tok BE etter at de nye reglene kom, og akkurat lastsikringskurset syntes jeg var godt å få med seg. Men kunne nok droppet et par av de obligatoriske kjøretimene.


minim

Tok også BE etter de nye reglene kom. Teorien på lastesikringen var grei å få med så man visste hva man skulle forholde seg til av regelverk. Kunne dog vært løst med at man leste 5-10min på egenhånd. Praksis var latterlig. Surringen på kurset besto i å feste et plastikkrør og en tom 1000liters dunk slik at det ikke beveget seg ved brems. Dette kan hvem som helst gjøre uten å ha tatt i en stropp før.. Spurte for morro skyld om hvordan man stropper en bil eller en minigraver, men da sto sjoførlæreren som et spørsmålstegn.

Her er det igjen lobby virksomheten til kjøreskolene som slår til. Generelt på alle førerkort så er det mye idioti som nå er blitt obligatorisk. Kanskje noen behøver det, men det må da finnes bedre metoder å luke ut dem på. Trodde oppkjøringen skulle luke ut den som ikke var skikket, men målet er tydeligvis nå at sensor hos biltilsynet skal bli overflødig.

Sorry for avsporingen elektrolux :/
-vw multivan

jkirkebo

Sitat fra: kaiat på mandag 14. november 2016, klokken 17:51
Tok BE etter at de nye reglene kom, og akkurat lastsikringskurset syntes jeg var godt å få med seg. Men kunne nok droppet et par av de obligatoriske kjøretimene.

Jeg skal igang med BE nå. Betalte 6205,- for komplett pakke med lastsikringskurs, kjøretimer og oppkjøring. Prismessig er det ikke noe å klage på synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kaiat

Sitat fra: minim på mandag 14. november 2016, klokken 18:40
Tok også BE etter de nye reglene kom. Teorien på lastesikringen var grei å få med så man visste hva man skulle forholde seg til av regelverk. Kunne dog vært løst med at man leste 5-10min på egenhånd. Praksis var latterlig. Surringen på kurset besto i å feste et plastikkrør og en tom 1000liters dunk slik at det ikke beveget seg ved brems. Dette kan hvem som helst gjøre uten å ha tatt i en stropp før..

Til tross for teoriundervisningen en halvtime før, presterte folk likevel å surre lasten feil i praksisdelen hos oss. Så jeg vet ikke helt...

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#25
Ny regel gjør sertifikatet enda dyrere:

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-12-20-2314

Denne gangen er eierforholdet på oppkjøringsbilen viktig slik at leie fra rimeligere tilbydere elimineres.

Inntil 30 juni 2018 kan en imidlertid likevel leie bil til oppkjøring via f.eks Nabobil.no:

https://nabobil.no/listings/7190-vw-polo-2013-stavanger/

eller Bærum bilutleie:

https://barumbilutleie.no/skolebil/

Saken har vistnok vært gjennom en høringsrunde, men vi vurderer å ta den til EU's konkurransetilsyn da vi mener en slik regel strider imot EU's Antitrust lov Article 102:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52009XC0224(01)&from=EN

Problemet med den er at det er 1000 vis av kjøreskoler som kan konkurrere på utleie, men så lenge de driver så ineffektivt som de gjør med at en kjørelærer må følge bilen blir det unødvendig kostbar plass å leie bil til oppkjøring. En ønsker jo bare å leie bilen, ikke kjørelæreren. Bilen kan far eller mor kjøre til trafikkstasjonen, og kandidaten forhåpentligvis hjem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA