Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster mørkekjøring rund om i landet?

Startet av elektrolux, torsdag 13. oktober 2011, klokken 22:20

« forrige - neste »

elektrolux

Poden skal ta mørkekjøring og jeg mistenker prissammarbeid da ALLE jeg har spurt skal ha 1800 NOK for 2 timers undervisning.

Selv husker jeg 2 poeng fra mørkekjøringen: En kan ikke se en person som står ved siden av en bil med tente hovedlys, og en skal vente med å dimme ned til en begynner å bli blendet av motkommende kjøretøy.

Dette er allerede formiddlet videre, og det gjør meg vondt at guttungen skal vaske barnehage hver dag i en måned for å betale for 2 timers undervisning i noe som kunne vært demonstrert på en videoskjerm i forbiondelse med det øvrige trafikale grunnkurset. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på torsdag 13. oktober 2011, klokken 22:20
Dette er allerede formiddlet videre, og det gjør meg vondt at guttungen skal vaske barnehage hver dag i en måned for å betale for 2 timers undervisning i noe som kunne vært demonstrert på en videoskjerm i forbiondelse med det øvrige trafikale grunnkurset. 

...selv på den lavtlønnende deltidsjobben min, hadde det kun tatt to dager å tjent inn 1800  ???

Men ja, mye tull ute og går. Betalte 2450,- for 90 minutter med semitrailer for noen uker siden...  :o Husker dog ikke hva jeg ga for mørkekjøring.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Som 15 åring er han heldig å tjene 1700 kr i måneden, og slipper skatt.

Fikk høre en interresant historie: Yrkeskolen i Sandnes drev med trafikale grunnkurs som valgfag for noen år siden. Et meget populært tiltak, som sparte ungdommen for penger de sårt trenger til alt mulig annet i den alderen.

Det viste seg at de autoriserte trafikkskoler interresseorganisasjon hadde fått stoppet denne undervisningen for at de selv ikke skulle miste denne inntekskilden. Forståelig nok sett fra deres ståsted, men skremmende å tenke på at de får lov å melke undommen for deres hardt tjente penger på en slik måte.

Ellers har jeg oppdaget at de grådigste tar 2500 NOK for å leie ut skolesykkelen sin i forbindelse med oppkjøringen. Gjett hvem som skal modifisere og få godkjent vår egen skolesykkel? Har undersøkt med biltilsynet, og etter ombygging med bakbremse og kluch er det bare å framstille sykkelen for godkjenning som skolesykkel. ;) Poden kan sikkert starte eget foretak og leie ut sykkelen sin for 1/5 av denne prisen til andre trengende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på fredag 14. oktober 2011, klokken 08:57
Ellers har jeg oppdaget at de grådigste tar 2500 NOK for å leie ut skolesykkelen sin i forbindelse med oppkjøringen. Gjett hvem som skal modifisere og få godkjent vår egen skolesykkel? Har undersøkt med biltilsynet, og etter ombygging med bakbremse og kluch er det bare å framstille sykkelen for godkjenning som skolesykkel. ;) Poden kan sikkert starte eget foretak og leie ut sykkelen sin for 1/5 av denne prisen til andre trengende.

...liker innstillingen  ;)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Quisten

Grådig?

Vet om en som under nødbrems på førerprøven låste forhjulet. Kjøreutstyret og sykkelen fikk store skader. Dette kostet eleven ingenting. Kr 2 500,- for utlån av sykkel og ditto økonomisk ansvar synes ikke å virke urimelig i mine ører?

Jeg ville ihvertfall ikke lånt ut min sykkel for den prisen....
Kristiansand. Fikk levert min Sorte Nissan Leaf den 9. Desember.

elektrolux

Tipper forsikringen dekket utgiftene til reperasjon av sykkel og kjøreutstyr.  ;)

Ellers kan en for 2500 NOK leie andre kjøretøy betydelig lengre enn 1 time.

Ellers fant jeg en annonse fra WWW.Positiv-trafikkskole.no

De reklamerer med mørkekjøring til 1400 NOK og komplett grunnkurs til 2650 NOK.

Meget positivt syntes jeg. 

Ellers virker det som det ikke stilles så mange obligatoriske krav når en tar lappen på Lett MC.

Vedlagte PDF viser kravene. Lurer nå på om Poden som kommer til å kjøre 10000 vis av km på Lett MC etter at han har fått lappen, må ta mengdetrening på billappen? Skulle tro 2 år på veiene på et kjøretøy som betinger full oppmerksomhet på trafikkbildet og føreforhold skulle gi mye bedre trafikkforståelse enn 10-15 timers mengdetrening som mest av alt minsker mengden paeng på bankkontoen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Quisten

Egenandel på skolesykkel kr 7 000,- dekker ikke kjøreutstyr. Pluss at i dette tilfelle legger læreren tilrette med time før og frakter sykkel til og fra. Dette får læreren lønn for...

Synes fortsatt ikke dette er grådighet jeg....
Kristiansand. Fikk levert min Sorte Nissan Leaf den 9. Desember.

elektrolux

Kanskje ikke grådig når en ser på alt styret det medfører, men veldig tungvindt.

Hadde kjøreskolen tilbudt leie av sykkelen for f.eks 1000 kr / 3 timer, kunne far i huset hentet den og levert den, så kunne kjørelæreren brukt tiden til det han har kompetanse på, ikke bringe og hentetjeneste til spesialistpris.

Vi tenker å tilby noe slikt. Har regnet at reperasjon av sykkel etter et fall kommer på ca 1000 kr, om en bruker E-bay til delekjøp. Dette inkluderer et stk ny hendel, nytt styre, og lapping og lakkering av div plastdeler.

Dersom Poden tilbyr prøvetime, og utleie til oppkjøring for 500 kr, vil sykkelen være nedbetalt etter 50 timer.

Husker en som kjøpte Porsche på denne måten: Han leide den ut i mindre enn et år før den var nedbetalt. Salssummen var ren netto. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#8
Da er Skolesykkelen godkjent.

Inspektørene var begeistret og uttalte "Endelig et profft bygg"

Siden vi nå slipper å leie kan vi velge fritt bland trafikkstasjonene i Norge ang oppkjøring og fikk time 1 måned tidligere enn første tjangs her i Stavanger.

Med deler kom ombyggingen på ca 500 NOK, noe som er ca 1/5 av kosten av å leie en slik sykkel 1 gang. :o

Nyt bildene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#9
Da er det nestemann ut. Eller rettere sagt jentungen.

Fremdeles mistenkelig like priser på mørkekjøringsdemo. Alle jeg har spurt tar 1800 kr og ingen vet om noen som er rimeligere.

Det positive nå er at Hoff trafikkskole i Stavanger nå tilbyr full pakke obligatorisk på Bil for 10990.- 

Se: http://www.atl.no/trafikkskole/alf+hoff+trafikkskole/

En på jobben har kjørt bil i mange år, men var ikke rask nok til å bytte fra utenlandsk til Norsk sertifikat og måtte ta full opplæring. Med fare for å havne i en hengemyr med uendelig med tilleggstimer har vedkommende utsatt nytt sertifikat, og ble overlykkelig over at det nå plutselig ble en overkommelig pris på det savnede sertifikatet.

Ellers måtte guttungen gjennom kartkjøring før han fikk bilsertifikat. Totalt hinsides all fornuft. Han hadde da kjørt Norge på kryss og tvers i 2 år på lett MC, og nettopp vært med på MC ferie til Monacco. I ekte Top gear ånd venter vi ikke på sinker, så han måtte til tider finne fram selv til steder langt nede i Europa. Hva han så skulle ha av utbytte av kartkjøring mellom 2 byer i Rogaland forstår ikke jeg. Virker på meg som om denne og mange andre deler av opplæringen er mer for kjøreskolenes vel og ve og ikke eleven. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Nye utfordringer på gang:

Med forestående oppkjøring på lett MC dukker nye spørsmål opp:

Jentungen har en splitter ny Yamaha MT som ble kjøpt inn siden den har ABS bremser. Regner dette som en sikkerhetsfaktur når hun snart skal ut på veiene.

På oppkjøringen kjører sensor bak på egen MC og vi ønsker derfor at hun får vist at hun kan kjøre på den sykkelen hun skal kjøre de neste 2 årene.

Dette er selvfølgelig ikke mulig. Hun må kjøre på en Lett MC som er godkjent for oppkjøring. Dette hadde vært forståelig om sensor satt bakpå, men når henn likevel kjører bak blir forståelsen for dette null.

16 åringer har utrolig mange utgifter, og å påføre unødvendig leie av skolesykkel for den siste kjøreturen før hun uansett kan kjøre en hvilken som helst lett MC blir en unødvendig byrde.

Stavanger trafikkstasjon grunnlegger dette med at de må vite at kjøretøyet er i god stand, men en del av testen er jo nettopp å ta en teknisk utsjekk av sykkelen.

I god Elektrolux tradisjon har jeg selvfølgelig ordnet meg med gratis skolesykkel, vennlig utlånt av kjørelærer mot at vi stelte litt med sykkelen. Det som da slo oss var hvordan utslitte bremseklosser framme ( metel til metal ) var mulig på en slik sykkel som stadig vekk blir sjekket :o

Så kommer neste pussighet: Så snart sertifikatet er ferdig laminert kan samme jenta sette seg inn i sin lette MC med tak og 4 seter og kjøre hjem. Dette er så likt en bil som det er mulig, og hun har ingen offisielle kjøretimer på dette kjøretøyet som er helt ulikt en 150 kg 2 hjuling.   

Vi regner denne som tryggere når veiene blir glatte, og har lett lenge etter kjøretøy der hun kan frakte med seg Ishockey baggen og kjøre tørt og varmt til Skole og Hockey trening, men hadde foretrukket en av de nye mopedbilene med 4 hjul og ABS. Dette ville vært enda tryggere, men den får hun ikke kjøre selv om den kun  går i 45 km/t mens 3 hjulingen går i 75 km/t.

En Renault Twizy wille også vært super, men skal hun kjøre noe kult og sporty med mer enn 2 hjul må hun nøye seg med Cree SAM.

Hvor er lovgiverne?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Og der har vi enda en grunn til hvorfor en bør kjøre opp på egen sykkel, og ikke en lånt skolesykkel:

Vi har ofte hørt om ulykker på lånesykler, og på bremsetesten på oppkjøringen skled jentungen og skadet foten, hjelmen og motorsykkelen. Hadde hun kjørt sykkelen hun har øvelsekjørt på i 12 måneder og som har ABS ville selvfølgelig aldri dette skjedd.

En kan argumentere med at vi burde bygget om sykkelen vår slik at hun kunne kjørt denne, og det vurderes sterkt før neste oppkjøringforsøk, men det er helt hull i hue å måtte gå gjennom så mye styr kun for oppkjøringen.

Klagebrev og søknad om å slippe slik ombygging blir nå sendt vegvesenet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

trykkertor

Curlingforeldre. Vet mye bedre enn systemet, og systemet er kun til for å motarbeide de.   ;D

elektrolux

Enig. Her er nok systemet bygget på årelang lobbyvirksomhet fra kjøreskolene og deres interesser enn å legge til rette for en smidig og gunstig løsning for ungdommen.

Norge er i særklasse når det kommer til kostnadsgallopp på kjøreopplæringen, og når det på toppen av det hele går på sikkerheten løs er det på tide å ta affære.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#14
Klagen til Vegvesenet der vi vektla den uforsvarlige praksisen med å tvinge ferske sjåfører til å kjøre en mer eller mindre ukjent motorsykkel, og på toppen av det hele manøvrere denne i ekstreme situasjoner som bremsing i sving fikk selvfølgelig ikke medhold.

Dermed var det bare å brette armene opp og montere skolesett på jentungen sin sykkel.

Første forsøk med wiretrekk av bakbremsepedalen gav ikke tilfredstillende bremsevirkning, så sterkere lut måtte til. Igjen kom den lokale huggeren til redning med flott bremsekalipper fra en crosser sykkel, komplett med oppheng til 100 kr. resten av delene fant jeg hos Biltema og i eget lager etter de siste 2 ombygingene.

Viste bygget i går, og venter nå på godkjenningen. Sensor sa at egen hydraulisk krets bak er beste løsning, og påpekte faktisk at dette er et eksempel på at reglene motarbeider hensikten. Bare tenk på alle som ikke har mulighet til å bygge slike oppkjøringsett. Alt for mye tid og  mennesker har vært involvert for å få lov å kjøre egen sykkel på oppkjøringen.

Vi kommer nå til å leie ut dette settet for 500 kr, ferdig montert. Har bygget det bevist enkelt å montere og demontere, og hele prosessen tar 10 min mens kunden venter.

Bildene viser bygget og vegvesenet i ferd med funksjonstest. I bakgrunnen ses 3 hjuler Chin som blir kjøretøyet som skal brukes i vintermånedene etter at sertifikatet er i boks. Egentlig burde hun kjørt opp i den. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA