Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron, lading i åpen delta på IT?

Startet av KjellG, torsdag 18. oktober 2018, klokken 00:26

« forrige - neste »

KjellG

Har forespurt lokal forhandler om e-tron kan lades i åpen delta-konfigurasjon i IT-nett på samme måte som eGolf. De klarte ikke å svare og sender spørsmålet videre.

Hvis en lader med enfase, 32A på IT, vil en lade bilen med 7kW, men blokkere 13kW i huset. I åpen delta vil en lade med 7kW og beslaglegge 7kW. Resten er (teoretisk) tilgjengelig for huset. En ser at åpen delta er en stor fordel der hovedsikringene er litt snaue. Fasestrømmene blir 16, 16 og 28A.

I 2-faselading på TN blir strømmene 16 og 16 i faselederne og 16A i N-leder.

De som ser nytteverdi i åpen delta-lading oppfordres til å spørre sin forhandler for å øke «trykket».

jamez

#1
Jeg ser poenget, men med en ladeboks som har lastbalansering er vel dette problemet begrenset skulle jeg tro?
Tibber sin boks og en Pulse koblet til AMS-måler så får man dette implementert billig og enkelt.

Mao

Sitat fra: jamez på torsdag 18. oktober 2018, klokken 10:05
Jeg ser poenget, men med en ladeboks som har lastbalansering er vel dette problemet begrenset skulle jeg tro?
Tibber sin boks og en Pulse koblet til AMS-måler så får man dette implementert billig og enkelt.

Lastbalansering er strengt tatt bare en del av poenget her, og mange vil uansett ha stor nytte av støtte for lading på 230V "3-fase" for økt effekt og/eller jevnere belastning mellom fasene.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

jamez

Får 16% mer effekt, og litt jevnere belastning - så kan vel kanskje ha nytteverdi for noen få.

KjellG

16% er av mindre interesse.

Gitt hovedsikring 3*40A. Da har huset 16 kW inn. Med enfaselading 32A, så belegger bilen 13kW mens den lader med 7kW. Resteffekt til huset er nå 3kW. Dersom huset trenger oppvarming over 3 kW, må ladingen reduseres.

Med åpen delta går det 7 kW til lading og det er 9 kW tilgjengelig til oppvarming.

Dette er argumentet for ønsket om at e-tron (egentlig alle 7kW+ biler) bør tillate åpen delta-lading. VW vet jo hvordan, jfr eGolf.

(Her er brukt eGolf som eksempel, ladingen i e-tron kjenner jeg ikke)

KjellG

Importøren svarer at e-tron ikke viderefører den ypperlige løsningen i eGolf.
Da får vi håpe at det polske firmaet bygger en 3-fae til 1-faseomformer for IT til dem som trenger hurtig lading hjemme.

Amatøren

Sitat fra: KjellG på onsdag 24. oktober 2018, klokken 16:15
Importøren svarer at e-tron ikke viderefører den ypperlige løsningen i eGolf.
:'(


Sitat fra: KjellG på onsdag 24. oktober 2018, klokken 16:15
Da får vi håpe at det polske firmaet bygger en 3-fae til 1-faseomformer for IT til dem som trenger hurtig lading hjemme.

Hva slags løsning er det?

Link?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KjellG

#7
Link: https://evtun.com/chargers.html
Jeg har en epost fra dem der de nevner at de planlegger å se på en «230V Norway-solution».

De lager et system som omforner alle 3 faser til likestøm. Herfra en en-fase vekselretter. Ved å benytte langt høyere frekvens enn 50Hz får de ned størrelsen jfr 230/400 trafo. I tillegg omgår de problemet med at de fleste ombordladerne synes å være 1-fase.

For mindre effekter er det greit med enfase, men som nevnt, 32A 7kW enfase i IT blokkerer for 13kW av total effekt inn til huset. Ikke kritisk med 63A hovedsikring, men kjedelig for dem med bare 3*40A=16kW inn og 13kW blokkert.

automat

Sitat fra: KjellG på onsdag 24. oktober 2018, klokken 17:00
Link: https://evtun.com/chargers.html
Jeg har en epost fra dem der de nevner at de planlegger å se på en «230V Norway-solution».

De lager et system som omforner alle 3 faser til likestøm. Herfra en en-fase vekselretter. Ved å benytte langt høyere frekvens enn 50Hz får de ned størrelsen jfr 230/400 trafo. I tillegg omgår de problemet med at de fleste ombordladerne synes å være 1-fase.

For mindre effekter er det greit med enfase, men som nevnt, 32A 7kW enfase i IT blokkerer for 13kW av total effekt inn til huset. Ikke kritisk med 63A hovedsikring, men kjedelig for dem med bare 3*40A=16kW inn og 13kW blokkert.

Dette er et produkt som er interessant for 32A-1-fas-biler. For biler som kan lade trefas må det være bedre å bruke trefas IT til TN transformator.
http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/3-phase/no/Lavtap_lading_2018.pdf
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sverre Grevskott

Har selv en 16kva lavtapstrafo fra Noratel. Bruker veldig lite strøm på "tomgang", og min brukes til elbil, stor luft/vann varmepumpe og solceller da alle disse har rimeligst alternativer på 400v TN. (Sparte over 20 000 på varmepumpen, og solcelle inverteren jeg skulle ha finnes ikke til 230v IT nett, da måtte jeg hatt 3x 5kw enfase som koster 30k mer enn 1 stk 400v) Jeg betalte vel 23k ink mva/frakt for 16kva som er ca 23a på 400v.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA