Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq som pendlerbil?

Startet av lapplapp, onsdag 17. oktober 2018, klokken 09:41

« forrige - neste »

lapplapp

Er dette en aktuell bil dersom man pendler 11-13 mil daglig sommer og vinter?

Kjetil1986

Er det 11-13 mil én vei? Eller totalt?
Model 3 long range 2021

lapplapp

Sitat fra: Kjetil1986 på onsdag 17. oktober 2018, klokken 09:51
Er det 11-13 mil én vei? Eller totalt?

Det er tur/retur, men ingen lademuligheter på jobb. Så er avhengig av å klare dette uten å måtte lade.

tuono

Har brukt Ioniq til pendlerbil med 7 mil hver vei. Problemfritt uten "jobblading" i anslagsvis 95% av tiden.

Men.... Jeg bor på bygda utenfor Tromsø, så det spørs om mine klimaforhold og det veinettet jeg bruker er sammenlignbart med dine forhold.  3 av 7 mil er kupert og svingete fylkesvei med tildels elendig dekke som har vært brøyta etter innfallsmetoden om vinteren. Er heller ikke uvanlig å starte kjøringa om vintermorran i mellom -15-18 grader.

Zimon

Svar = ja, det bør den klare, men på vinterstid så må du nok lade hver dag. Kanskje må man ta en liten hurtiglade stopp om man skal andre ting også.

Ioniq har ifølge elbilforeningen en range på 240km sommer og 160km vinter. Teslabjørn har hatt flere tester på motorvei i høy hastighet på vinter med -12 var det vel og bekrefter at kom ca 160km.

Selv pendler meg ca 8 mil tur/retur fra Flateby til Nydalen. Veien består da av både boligfelt med 30km/t, 60 og 80km/t landevei som er svingete og også motorvei + inne i Oslo området rundt nydalen. På Sommerdagene så vil jeg kunne klare 3 ganger tur/retur, men da pusher jeg den siste litt så ikke testet.

Nå på disse høstdager så viser bilen ca 220km range på 100% batteri. Dette basert på temperatur og mitt kjøremønster som bilen har "logget" etc.

Så jeg tror at selv med -10 til -20 så vil du klare ditt behov, men det kan da være lurt å programmere forvarming før du kjører hjemmeifra slik at bilen er 100% på batteri + allerede god og varm slik at du slipper å bruke batteri på å varme kupe når du starter dagen.

PS, pass på å skaffe deg en Ioniq norsk utgave med teknikkpakke løsningen, denne har Varmepumpe i teknikkpakken som vil være gull verdt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

lapplapp

Takk for gode svar, ble litt klokere nå. Ser ut som den kan dekke mitt primærbehov, så får komme meg avgårde å prøvekjøre en ila de nærmeste dagene.

Blir nok en med varmepumpe dersom bilen skulle bli aktuell etter prøvekjøring.

Zimon

Ta også med skinnseter om du går for Ioniq! Da får du med ventilasjon i setene som er gull verdt på varme sommerdager!

Fikk min Ioniq i starten av juni og ikke angret ett sekund, veldig fornøyd Ioniq bruker.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Amoss

Sitat fra: Zimon på onsdag 17. oktober 2018, klokken 17:42
Ta også med skinnseter om du går for Ioniq! Da får du med ventilasjon i setene som er gull verdt på varme sommerdager!

I mine mange år bak rattet i mange forskjellige biler har jeg aldri følt behovet for ventilerte stoffseter. Men har full forståelse for at ventilasjonen kan være gull verd dersom man først har valgt skinn eller skinn-imitasjoner.
Model S 85D

Perl09

Hei,

Jeg er veldig fornøyd med ioniq'en. kjempe fin bil.
Jeg pendler til oslo ca 8 mil t/r.  GOM viser ca 216km disse dagene. Ved ankomst batteri viser 85% og GOM viser 175km. (44Km)

Jeg har programmert forvarming hjemme slik at jeg har oppvarmet bil med 100% batteri ved avgang.

Kjører kun med ACC heleveien. :)

Venter spent på kaldere vær.

Ioniq-Teknikk,skinn,solt

tuono

Og der er det viktig å ha ting klart for seg! Hva er graden av batterilading når en Ioniq viser 100%?

Perl09


Det er vel ikke nødvendig med mindre du har behov for å kjøre flere mil etter jobb?
Lader du til 80% lever batteriet ditt et langt bedre liv.
[/quote]

Jeg bruker sakte lading (10A). Mener du jeg bør lade til 80%? kan jeg stille laderen til M og ikke H.?

tuono

Før du begynner å stresse med disse 80% så husk at bilen din har en buffer på topp. At bilen viser 100% er ikke ensbetydende med 100% fullada batteri.
Du kan trygt lade som du har planlagt. Dette har vært oppe til diskusjon utallige ganger.

lapplapp

Alt dette høres ut som for mye styr for meg, tror beste løsningen for min del blir å bare beholde dieselbilen ei stund til.

tuono

Det er nok best at du holder deg til dieselen. Enklest det.

Snakkesalig (som lever i samme tidsalder) får heller bare fortsette å lade Ioniqen til 80%. Var vel noe de drev med med gamle Leaf o.l.  ;)

Roy Aasen

Forbann.... tull med dette ladestyret. Lad til 100% hver gang og kjøyr! Får da være måte på tåpeligheter.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA