Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med nedlasting av kart

Startet av Vacko, onsdag 17. oktober 2018, klokken 08:54

« forrige - neste »

Vacko

Hei

Har noen her tips til hva jeg kan gjøre for å få lastet ned nye kartdata?
Har ikke så god tilgang til wifi nett da bilen blir parkert i parkeringskjeller og signalet utenfor huset er meget svakt. Kan uansett ikke stå der så lenge.

I natt la jeg igjen telefonen min og brukte den som wifi hotspot. Bilen kobla seg til den og internett virket da jeg forlot bilen(Bilen var også satt til lading i natt)

Ingenting hadde blitt lastet ned i natt hvertfall.

Kartene blokkerer for normale software oppdateringer. Jeg er på 2018.26 nå og bilen er mindre enn en måned gammel.

Noen som har noen gode råd? :)

sjokomelk

Hvis bilen er mindre enn en måned gammel, så har du allerede nyeste, store skjermen (MCU2) og nyeste navigasjonen.
Det at du er på 2018.26 er ingen krise. Du får oppdateringer når det er din tid for å få de, selv om du ikke har bilen koblet til WiFi.
Hvem sier at ikke-oppdaterte kart blokkerer for oppdateringer? Er det noe Tesla servicecenter har sagt til deg?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vacko

Har vært i kontakt med Tesla flere ganger angående dette. De sier at det ligger en stor bolk som må lastes ned(ca 7 Gb) over wifi. Er helt sikker på at jeg ikke har nyeste kart hvertfall. Kan det da tenkes at jeg ikke har MCU2?

Håper noen har tips til å løse dette:)

What-a-watt

#3
Når fikk du bilen din? Nedlasting av kartdata skjer nå uten at du får noen form for bekreftelse, og det er heller ikke mulig å se hvilken versjon av kartene du har.
20.18.26 har ikke noe med kartene å gjøre, men du kan lese av dette nummeret at programvareversjonen du har inne er fra uke 26 i 2018 (men gjelder altså ikke kartene). Det kan godt tenkes at du allerede har fått nye kart. MCU2 har du sikkert hvis bilen er av nyere dato.

Hva gjør deg sikker på at du har gamle kart? Fremdeles mange feil i kartene som har vært der i to/tre år.

Vacko

Sikker er jeg nok ikke. Men Tesla sier at det ligger en stor fil som venter på å bli lastet ned og det er grunnen til at nye software oppdateringer blir avvist. Den store filen må lastes ned via wifi og skal foregå i bakgrunnen.

Har ikke bobler på gatenavn blant annet(Trodde det var et tegn på at jeg ikke har nyeste kart/Nav)

Men jeg er noob da.

Tuxedo

#5
Den nyeste navi-softwaren har bobler, ja.

Du kan jo høre om du kan kjøre til et service center og få de til å pushe ut kartene der mens du venter.

What-a-watt

Du må skille mellom Navi-software og kart. Kartene lever nesten sitt eget liv

Tuxedo

Sitat fra: Whatwatt på onsdag 17. oktober 2018, klokken 19:40
Du må skille mellom Navi-software og kart. Kartene lever nesten sitt eget liv
Nyeste navi-software kom også med nye kart.

What-a-watt

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 18. oktober 2018, klokken 19:38
Sitat fra: Whatwatt på onsdag 17. oktober 2018, klokken 19:40
Du må skille mellom Navi-software og kart. Kartene lever nesten sitt eget liv
Nyeste navi-software kom også med nye kart.

Derfor er nesten i kursiv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA