Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips & triks

Startet av Elbildilla, mandag 15. oktober 2018, klokken 16:25

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: xyzzy på mandag 05. november 2018, klokken 06:13
Nysgjerrig - når er det hensiktsmessig?
F.eks under forhold hvor ACC sliter. Motsol, midtdelere o.l.

Og på motorvei med moderat trafikk foretrekker jeg ofte å kjøre med vanlig CC. I stedet for å måtte gjette på når ACC slakker på farten når man tar igjen en bil, så kan man bare legge seg i venstre fil ved passende anledning. Blir mye mere flyt i kjøringen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. november 2018, klokken 06:32
Sitat fra: xyzzy på mandag 05. november 2018, klokken 06:13
Nysgjerrig - når er det hensiktsmessig?
F.eks under forhold hvor ACC sliter. Motsol,

Motsol er vel bare et problem med kamerabasert ACC?

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på mandag 05. november 2018, klokken 06:32
Og på motorvei med moderat trafikk foretrekker jeg ofte å kjøre med vanlig CC. I stedet for å måtte gjette på når ACC slakker på farten når man tar igjen en bil, så kan man bare legge seg i venstre fil ved passende anledning. Blir mye mere flyt i kjøringen.
Denne...

Aktiv cruise begynner å tilpasse farten til bilen foran før det føles naturlig å legge seg ut. Ofte blir man liggende lenge i venstrefila om man bare har litt høyere fart enn bilen foran.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 05. november 2018, klokken 07:49
Motsol er vel bare et problem med kamerabasert ACC?
De fleste moderne ACCer bruker en kombinasjon av radar og kamera.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kadett 1100 1971

Testet å legge bombrikka i frunken, og det fungerte utmerket !
Måtte sette brikka i den medfølgende holderen for å få grønt lys under bompassering.

/Stein



Nordlands

Prøvde litt forskjellig med lysene i dag, synes auto-langlys er litt trege å komme på når man kommer til slutten av en strekning med gatelys når fartsgrensen er 80+. Det jeg fant som fungerte best er å bare ha lysene i auto og skru på langlysene ved å dytte frem hendelen når jeg nærmer seg mørkt område, og så trekke den mot meg for å gå tilbake til auto når jeg er inne i det mørke området.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

xyzzy

Sitat fra: Nordlands på mandag 12. november 2018, klokken 20:17
Prøvde litt forskjellig med lysene i dag, synes auto-langlys er litt trege å komme på når man kommer til slutten av en strekning med gatelys når fartsgrensen er 80+. Det jeg fant som fungerte best er å bare ha lysene i auto og skru på langlysene ved å dytte frem hendelen når jeg nærmer seg mørkt område, og så trekke den mot meg for å gå tilbake til auto når jeg er inne i det mørke området.

Er det matriselysene eller de mer normale?

Nordlands

Det er matrix ja, men regner med det samme vil være tilfellet med auto-langlys på premium signaturlysene som er standard på SE.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

chargedup

Er auto fjernlys på helt std S lys også, i alle fall på min (visste ikke at bilen kom med det, uten noen form for oppgraderinger hva gjelder lys). Jeg har merket at de kan skru seg av litt sent med påfølgene blending dersom man tar innpå bilen foran og det er veldig kupert terreng. Det tar nok mange år før ACC, lane assist, auto fjernlys ol. slår et (opplagt) menneske i absolutt alle situasjoner i all slags vær.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stikkkontakt

Sitat fra: Nordlands på tirsdag 13. november 2018, klokken 11:53
Det er matrix ja, men regner med det samme vil være tilfellet med auto-langlys på premium signaturlysene som er standard på SE.

Nei. Jeg tror ikke du kan sammenligne autodimming med maskeringsfunksjonen på matrixlysene.
Jeg syns sistnevnte er utrolig bra.

Elbildilla

#26
Ser noen har erfart at det ikke er lurt å ha nøkkelen i lomma når man høytrykksspyler bakluka. Trykket fra strålen kan utløse åpningsmekanismen, og man risikerer å sprute vann inn i bilen før man rekker å reagere.

Nøkkelen bør derfor oppbevares mer enn 1,6 meter fra bilen ved høytrykksspyling av bakluka.

fantonsen

Been there... done that...

Luken åpnet seg under spylingen første gang jeg vasket bilen. Men jeg traff heldigvis ikke inn i bilen med vannstrålen.

Men jeg er litt usikker på om det var den fysiske knappen, eller en simulert "fot-gesture" med vannstrålen som utløste dette for min del. Tror mest på sistnevnte.
Prøvde faktisk å trigge det en gang til bevisst, men da uten hell.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

daktari

Fant ut noe interessant her knyttet til at sidespeilene kan justere seg ved rygging.

Ved å sette bilen i revers, og ha aktivt valg for "ryggespeil" i IC, kan man justere innstillingen (default er for langt ned for min del). Så må man huske på å LAGRE denne innstillingen ved å bruke huske-knappen for sete-innstillingene! Litt knotete med minneknapper, innstillinger i IC og innstillinger i hovedpanel og en profil knyttet til nøkkel som stort sett ikke funker, men men
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elbildilla

Noen som har funnet en enkel metode for å deaktivere bevegelsessensoren til alarmen når man f.eks. skal inni en butikk mens det sitter noen inne i bilen?

Ønsker da å låse bilen fra utsiden. Har sett at andre bilmerker har et valg på «goodbye» skjermen for å midlertidig deaktivere alarm/bevegelsesdetektor.

Eneste som står om dette i manualen er:

Har ikke fått sjekket hvor lett tilgjengelig valget er inne i menyen, håper det er eller blir en lettere måte å gjøre det på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA