Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladere i Ullern allè har vært ute av drift i to måneder

Startet av Fish, søndag 14. oktober 2018, klokken 10:20

« forrige - neste »

Fish

Oslo kommune har vært så hyggelige å sette opp gratisladere i Oslo. Men nå har 10 p-plasser vært ute av drift i to måneder. Selv har jeg varslet Oslo kommune flere ganger og de sier at de har meldt fra til leverandøren.

Er det noen som vet om Oslo kommune har en SLA (service level agreement) med leverandøren sin som regulerer hvor raskt feil skal utbedres? Det er jo ikke særlig imponerende at ladeanlegget står brakk i to måneder? Noen andre som har erfaringer fra Oslo kommunes drift av ladestasjonene?

Vollis47

Viser vel at det er lite lurt med gratisladere. Lite insentiv fra kommunens side til å få fikset disse. Sitter kanskje en elbilhater å sperrer i beslutningsrekken.

La oss betale for strømmen, da kan vi lettere argumentere for å få ting i orden.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Fish

"Gratis" er kanskje litt feil betegnelse. Vi betaler kommuneskatt, så sånn sett er det på ingen måte gratis. Når det først er en slik ordning er det dårlig at de ikke kan holde det i gang. Antagelig er det bare en sikring som har gått, så om noen hadde stukket innom å trykket den inn så hadde alt vært i orden igjen.

m0nkey

De gangene jeg har meldt inn feil pleier det å bli fikset etter noen dager, kanskje opp mot en uke.
KIA Soul EV Classic (2015)

Fish


Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Prnkstr

Tenkte bare jeg skulle tilføye litt mer ekstra informasjon.

Sa opprinnelig fra til det som står oppført som kontakt for ladestasjoner 29 August om at alle 10 stasjonene hadde hvert ute av drift da i lang tid (tror det var rundt 2-3 uker den gangen)men fikk aldri noe svar så kontaktet Bymiljøetaten direkte 5 september og fikk da til svar om at dette da var pga overgang til ny leverandør at disse var ute av drift.

Dvs, alle 10 stasjonene har hvert nå ute av drift i 3 måneder...ikke 2...

Og fra driftsaparatet samt Oslo kommune er det overhodet ingen ny infomasjon og oppdrive. Neste steg er vel å ta dette til media om at den fine "byrådsregjeringen" driter en loddrett marsj i tilretteleggelser for elbil...

hemi


m0nkey

Disse skal vel over på Fortum eller liknende. Det er ikke bare det offentlige der slike ting går tregt. På Storo storsenter skal man gå fra Fortum over til Grønn Kontakt. Man skulle tro at dette bare vare å skru ned og skru opp ladestasjoner, men plassene der har vært lengre ute av drift enn de på Ullern allé (lenge før sommeren såvidt jeg husker).
KIA Soul EV Classic (2015)

sveander

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

alda

Sitat fra: m0nkey på torsdag 25. oktober 2018, klokken 09:28
Disse skal vel over på Fortum eller liknende. Det er ikke bare det offentlige der slike ting går tregt. På Storo storsenter skal man gå fra Fortum over til Grønn Kontakt. Man skulle tro at dette bare vare å skru ned og skru opp ladestasjoner, men plassene der har vært lengre ute av drift enn de på Ullern allé (lenge før sommeren såvidt jeg husker).
Menar du att bara dessa laddare ska overtas av Fortum, eller att Fortum tar över hela driften av alla Oslo kommuns laddare? News for me i så fall...

Svagt att kommunen inte kan fixa detta, när det i tillägg är laddare av den nya typen med type 2-uttag, och inte gamla laddstolpar med schucko...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Lars C. Krogenæs

Infratek har fått rammeavtalen på drift av alle ladestasjoner for lading av ladbare biler for allmennheten på offentlig plass, og for lading av kommunens tjenestebiler. Dette gjelder i
Avtalen omfatter ladestasjoner, etablering og drift. Oslo, Skedsmo, Asker, Røyken og Hurum hadde oppdraget ute på felles anbud.

Avtalen vil ha en verdi estimert til 15 mill. kr per år, 60 mill. kr over fire år.

Oslo kommune anslår en verdi på ca. 11 mill. kr per år. Bymiljøetaten har et mål om å sette opp minimum 200 ladepunkter i året. For kommunens bydeler og andre virksomheter antas behovet for nye ladestasjoner å henge sammen med overgangen fra fossildrevne biler til elbiler.

Skedsmo kommune anslår en verdi på 1,75 mill. kr årlig. Basert på kommunens strategi for fossilfrie kjøretøy legges det opp til at det bør settes opp 100 nye ladepunkter innen utgangen av 2018.

Asker, Røyken og Hurum kommuner anslår en samlet verdi på ca. 2 mill. kr årlig.

Hvaslags betalingsløsning som Infratek velger vet jeg ikke.

https://www.doffin.no/Notice/Details/2018-584857
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

m0nkey

Sitat fra: alda på torsdag 25. oktober 2018, klokken 13:45

Menar du att bara dessa laddare ska overtas av Fortum, eller att Fortum tar över hela driften av alla Oslo kommuns laddare? News for me i så fall...
Nei, jeg mener at Oslo kommune skal etablere noen nyere ladeplasser der man kan lade raskere mot betaling:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

En slik lokasjon virker å være Fortums ladeplass på Frogner ved Neuberggata.

Det kunne jo være at lokasjonen i Ullern allé skulle konverteres til en slik en, men Lars sitt innspill om at kommunen nettopp har signert ny kontrakt om vedlikehold (mener at Sønnico hadde denne før) får meg til å tro at det bare har oppstått et lite servicevakuum.
KIA Soul EV Classic (2015)

Prnkstr

Fikk "svar" fra kommunen...

"Vi har dessverre ikke noen dato for når disse vil bli satt i drift igjen.
Vi beklager at dette tar lang tid, og at vi ikke kan gi deg noen tydelige svar.


Med vennlig hilsen

Serviceavdelingen
Bymiljøetaten
Oslo kommune"

:+1:

Fish

Jeg sjekket i dag, det er fremdeles rødt på alle stolpene. Elendig  :-1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA