Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Torque steer

Startet av Biff, lørdag 13. oktober 2018, klokken 18:59

« forrige - neste »

Biff

Jeg lurte på hvilke erfaringer andre eiere av Kona har med torque steer? Kan ikke det norske ordet.

Bila drar til siden ved kraftig akselerasjon. For meg skjedde dette i ca 110km/t når en kamerat ble vel ivrig når han skulle teste akselerasjonen til bila på en tom vei. Den havna over i motsatt kjørefelt.

De fleste reviews av bilen fortalte om dette i forkant av at jeg fikk bilen, men jeg opplevde det ikke selv før jeg gjennomførte denne testen.

Greit at folk vet av dette i tilfelle de skal gjøre noen høy-hastighets forbikjøringer eller andre manøvrere.

Noen andre som har erfaringer med dette?

elKona

Det hørtes ut som reklamasjon  ???

Limodriver

Forhjulstrekk med relativ stor motor, brede og lave dekk samt gjerne sporete vei. Da er sporing og at bilen "stikker av" et velkjent fenomen.

Biff


Limodriver

Jeg har ikke reagert spesielt på at bilen trekker i rattet ved akselerasjon. Jeg har hatt forhjulsdrevne biler som har vært langt værre. Spørsmålet er hvordan det blir når veiene blir sporene pga piggdekk om bilen da vil klatre på kantene.

Etter min vurdering er bilen mer nøytral enn forventet.

Bård Fjukstad

Jeg opplever at man må være oppmerksom på sporete vei på samme måte som andre forhjulsdrevne biler med relativt mye motorkraft. Ved fullt pådrag er dette definitivt noe å passe på.

Ipadjove

Samme med Ampera-e på sporete veg. Bilen kan dra veldig til sides ved full aks.

Limodriver

#7
Det som begynner å bekymre meg mer enn "torque steer" er bilens antispinn.

Ved pådrag på våt vei i litt hastighet slipper hjulene og begynner å spinne. Det er ikke antydning til at antispinn korrigerer, men det er jeg som må slippe opp motorregulatorpedalen (et godt norsk ord...). Når hjulspinn oppstår på andre biler korrigerer antispinn, men jeg må tilbake til rundt 2000 modeller for tilsvarende antispinn som det virker som Kona er utstyrt med. Det kan bli spennende på vinterveier med uerfarne sjåfører.

Kanskje det er bevisst at Kona skal tillate litt slippery og vått føre......

andy99

Sitat fra: Limodriver på onsdag 17. oktober 2018, klokken 11:54
Det som begynner å bekymre meg mer enn "torque steer" er bilens antispinn.

Ved pådrag på våt vei i litt hastighet slipper hjulene og begynner å spinne. Det er ikke antydning til at antispinn korrigerer, men det er jeg som må slippe opp motorregulatorpedalen (et godt norsk ord...). Når hjulspinn oppstår på andre biler korrigerer antispinn, men jeg må tilbake til rundt 2000 modeller for tilsvarende antispinn som det virker som Kona er utstyrt med. Det kan bli spennende på vinterveier med uerfarne sjæfører.

Kanskje det er bevisst at Kona skal tillate litt slippery og vått føre......
Tror nok de bevisst har latt antispinn være litt treg, for å tillate litt hjulspinn og oppleves som svært kraftig motorisert. Men det hjelper vel litt å sette den i comfort/eco modus, mener jeg å huske av min prøvetur?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Limodriver

#9
Sitat fra: andy99 på onsdag 17. oktober 2018, klokken 12:13
Tror nok de bevisst har latt antispinn være litt treg, for å tillate litt hjulspinn og oppleves som svært kraftig motorisert. Men det hjelper vel litt å sette den i comfort/eco modus, mener jeg å huske av min prøvetur?

Jeg benytter kun ecomodus og da skal jeg ihvertfall holde meg unna sport og comfort.

Biff

Høres ut som vi går en spennende vinter i møte. Håper jeg lever til jul. Da er det så mye god mat.

geear

Sitat fra: andy99 på onsdag 17. oktober 2018, klokken 12:13
Tror nok de bevisst har latt antispinn være litt treg, for å tillate litt hjulspinn og oppleves som svært kraftig motorisert.
Merkelig valg i så fall, for i en elbil ligger alt til rette for en fanatastisk god antispinn, mange nivå over alt av fossilbiler med åpen diff. Man har (kan iallfall ha) så sinnsykt god oppløsning på encoder på motor, og har reduksjonsgir på omtrent 10:1 som gir enda bedre posisjonskontroll, og torquestyring på drive(ne) er sinnsvakt mye raskere enn når man må legge på bremsene eller utføre drivstoffkutt på en fossilmotor. Elmotoren kan ligge og justere helt på grensa, med millisekunders intervall...

hemi

I praksis ikke problem, holder du i rattet og kjører normalt skifter man ikke fil.

Holder du ikke i rattet, litt sporete vei, litt løk sjåfør, full gass.. ja det er det problem.

Har dere prøvd full gass på  regn med sommer/vinterdekk på leaf 40kwh? regner med det er ca samme. Det går over sekundet med hjulspinn før den bremser 1 hjul, hva skjer da? andre spinner en stund.. så bremser den det osv... drit imponerende :p

1000kwh

Dette er en svær ulempe med elbil + mye effekt + forhjulsdrift. Man får all kraft med en gang og bilen kan kaste deg hvor som helst. Ut på motorvei og ved forbikjøringer er ikke dette artig.

tuono


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA