Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf Ladetimer over midnatt

Startet av teralv, lørdag 13. oktober 2018, klokken 11:47

« forrige - neste »

_OE_

Helt til nettleien blir variabel... Hvis Netteierene får det som de vil.... Lav Strømpris og høy nettleie samtidig... Vi blir nok tynt uansett

HansV

Ser ikke ut som om Trønderenergi har timeavlesing enda heller.
Netteier vil helt sikkert ha interesse for å fordele belastningen utover hele døgnet for å spare utbygginger og produsentene ønsker gjevnere produksjon, så dette vil nok komme oss brukere til gode etter hvert. I hvertfall de av oss som klarer å endre forbruksmønsteret.
Det blir nesten litt bakvendt at hvis strømmen blir såpass mye billigere om natta at det vil lønne seg med mindre effektive måter å bruke strøm på, f.eks. å ha batteribank som lades om natta med omformertap begge veier eller å kjøre direkte elektrisk oppvarming i stedenfor varmepumpe. Men vi får se hva som skjer og utnytte det best mulig:)

Electrix

Dersom fastpriskundene bruker mest av den dyre strømmen så vil fastpriskontraktene bli dyrere. På samme måte som en restaurant må sette opp prisen på buffeen om kundene bare spiser de dyreste rettene.

Det tror jeg også kommer til å skje. De som   vil justere forbruket til de beste prisene vil velge spot, de som ikke gidder velger fast og dermed blir den dyrere.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Det vil nok bli omtrent slik:
25% av befolkningen får med seg hva som skjer, og endrer adferd til det ytterste å bruker mer på duppeditter for å få et smart forbruk. Mest forbruk på billigst tidspunkt.
50% av befolkningen endrer noe på forbruksmønsteret på tilfeldig basis når de husker det.
Siste 25% sier "Hæh?" når de en eller gang de kommende år får høre om dette. Vil ikke endre noe i sitt forbruksmønster.

Alt i alt vil forbruksmønsteret endres og mye av hensikten med differensiert prising oppnås.
Dog er det litt tid ennå til alt er på plass så forbruk, tid og prising henger sammen på et forhold 1:1, men en ser jo av flere her har endret adferd basert på hvordan det vil komme til å bli. Så det blir jo bra til sist.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

 :D  :D  :D
Du tar «folk flest» virkelig på kornet her, Leafnor!

Forresten så lønner jo ikke fastpris seg uansett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Løve

Har folk fått en bedre hverdag av å endre atferd?

HansV

Her vil det helt klart være de av oss som er litt på hugget og utnytter mulighetene som får gevinst ja, og beskrivelsen over av folk flest stemmer nok bra:) Mange vil nok bli overasket over at strømmen faktisk vil koste mer for de.
Hvilke planer har folket her for å flytte forbruket sitt til natta da?
Jeg har i hvertfall tenkt på følgende:
- Lade bilen om natta (denne er vel opplagt)
- Kjøre varmepumpa om natta og installere en ekstra akkumulatortank for gulvvarmen
- Kjøre oppvaskmaskin og vaskemaskin med timer om natta
- Fortsette å fyre med ved på dagtid
- Vurdere å installere en batteribank etter hvert som lades om natta og dekker forbruk om dagen. F.eks. med ett elbil batteri. Vil neppe være lønnsomt med det første så det vil spare seg inn, jeg bruker nok ikke nok strøm

Electrix

Jeg tenker å fortsette lading om natta, og i tillegg legge til timer på vvb og varmekabler slik at de slås av i høylast-tidene ca kl 0700-1000 og ca 1700-1900. Kanskje korte inn på-tiden ennå mer slik at de bare er på på billigste tidspunkt. Det kommer litt an på hvor mye de må være på for å opprettholde varmen. Varmepumpa sørger for det aller meste av varmen og står på hele døgnet, men varmer stort sett bare på kvelden og natta slik været er nå.

Varme og varmtvann er mesteparten av forbruket. Det er f.eks veldig lite å spare på å vaske på natta, det holder langt å bare unngå å kjøre maskinen akkurat i standard peaktid.

En annen ting er hvordan nettleie blir i fremtiden. Blir det ekstra rushtidsavgift i peakperiodene kommer jeg nok til å flytte en del forbruk bort fra disse tidspunktene, men hvis det blir effektavgift basert på maksforbruk hver måned kommer jeg ikke til å flytte bort so måe pga da risikerer jeg økt effektavgift på natta...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA